معاون اقتصادي بانک مرکزي گفت: در صورت حمايت از توليد داخلي و کنترل نقدينگي توسط بانک مرکزي مي توانيم تحريم ها را خنثي کنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اصغر ابوالحسني در همايش سالانه سياست هاي پولي و ارزي با اشاره به اينکه در سال 91، 5 چتر تحريمي بر کشور قالب بود که هم اکنون اين مجموعه افزايش داشته افزود: تحريم ها مشکلاتي را بر اقتصاد تحميل کرد که با تخيص ارز مرجع  و مبادلاتي و کالاهاي اساسي نظير دارو توانستيم تاثير آنرا کاهش دهيم.

ابوالحسني با اشاره به موضوع توليد در اقتصاد کشور تصريح کرد: به دليل تحريم‌ها توليد در اقتصاد کشور متاثر شد و در برخي زمينه ها با نقصان مواجه بوديم.

وي اظهار داشت: نرخ تورم از سال 84 روند نزولي داشت و از شهريور 89 که نخستين محدوديت برخي از کشورهاي عربي مواجه شديم نوسان نرخ ارز شروع شد.

ابوالحسني به توليدات پتروشيمي اشاره کرد و گفت: در نه ماهه نخست سال 91 نسبت به مدت مشابه سال 90 توليدات پتروشيمي معادل 30.7 ميليون تن کاهش يافت.

وي تصريح کرد: صنايعي که به ارز وابسته بودند با کاهش توليد مواجه شدند و در صورتي که با کاهش سرمايه گذاري مواجه شويم آثار آنرا در توليد شاهد خواهيم بود.

وي اضافه کرد: سرمايه گذاري در بخش مسکن در سال گذشته نسبت به سال 90 معادل 37.8 درصد رشد داشته که اين رقم در شهرهاي بزرگ 45 درصد و در ساير شهرها 20.4 درصد بوده است.

معاون اقتصادي بانک مرکزي در خصوص بخش کشاورزي گفت: اين بخش جايگاه مناسبي خواهد داشت و به طورکلي در سال گذشته 7.9 درصد نسبت به سال 90 رشد داشته است و بخشي از اين رشد به دليل بارندگي ها بوده است که پيش بيني مي‌شود اين بارندگي ها در سال جاري ادامه داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به واردات گفت: در بخش واردات زماني که ارز افزايش مي يابد دست سفارشات هم با مشکل مواجه مي شود که در نهايت موجب کاهش واردات مي شود.

ابوالحسني اضافه کرد: صادرات غير نفتي توان جبران درآمدهاي ارزي را ندارد اميدواريم در سال جاري بتواند جايگزين نفت شود.

وي تصريح کرد: در سال 91 با کاهش واردات و افزايش صادرات روبرو بوديم اما هنوز به نقطه تعادل نرسيديم.

ابوالحسني حجم نقدينگي در سال 91 را معادل 30.8 درصد عنوان کرد و گفت: اين حجم نقدينگي نسبت به سال 90 افزايش يافته و به 460 هزار ميليارد ريال رسيده است.

وي خاطرنشان کرد: نرخ رشد نقدينگي از 19.4 درصد به 30.8 درصد رسيده است.

وي يادآور شد براي کنترل نقدينگي بانک مرکزي بايد با سپرده هاي ويژه تنظيم پورتصوي بانک مرکزي و فروش اوراق مشارکت و پيش فروش سکه بتواند بازار را کنترل کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، ارزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار