گیاهان خود روی دارویی، موثرترین، با ارزش ترین و شفابخش ترین مظهر عظمت الهی هستند که برخی بی توجهی ها این نعمت های الهی را روبه فراموشی سپرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با پیشرفت علم و توجه دانشمندان به اثرات زیانبار استفاده از ترکیبات شیمیایی، احتیاج روزافزون استفاده از گیاهان دارویی شفابخش این نعمت های خدادادی را دوچندان کرده است.
دنیا با سرعت بسیار در این امر درحال گام برداشتن است، به طوری که استفاده از این گیاهان دارویی روبه فزونی گذارده است.
براساس یک سنت دیرینه، مردم استان مرکزی با فرا رسیدن فصل بهار به مصرف انواع گیاهان خوراکی کوهی که طعم و عطری ویژه در کنار خاصیت دارویی دارد، روی می آورند.
ریواس، کنگر، اسفناج وحشی، گل گاوزبان، آویشن، پونه، مریم گلی، بومادران، رازیانه، اسفرزه، مرزنجوش، کنگر، جوقاسم، موسیر و باریجه تنها تعدادی از جمع کثیر گیاهان خوراکی است که با آمدن بهار به سفره های مردم خمین رنگ و بوی دیگر می بخشند.
گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی می کنند و علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.
در این فصل گروه هایی از خانواده ها در کوهپایه ها و دشت ها با جمع آوری و عرضه این گیاهان به بازار منبع درآمد خوبی برای خود دست و پا می کنند، بویژه آن که خشکسالی سال های اخیر باعث کاهش درآمد مردم این دیار شده است.
ابراهیمی، یک فروشنده گیاهان دارویی می گوید: گیاهان دارویی که بیشتر در دشت ها، ارتفاعات، کوهپایه ها و دره ها می رویند در طب سنتی برای درمان فشار بالای خون، سرفه، بیماریهای گوارشی، قلبی، سرماخوردگی، تسکین اعصاب، رفع نفخ معده، بیماریهای پوستی و قندخون کاربرد دارند./ب

برچسب ها: گیاه ، دارویی ، شفابخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.