کودک آزاري پديده‌ي تام اجتماعي است که اين روزها زياد به چشم مي‌خورد و در بعضي از مکان‌ها که پاي مي‌گذاري سخن از آزار و اذيت کودکان به ميان مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، کودکان اين روزها با هر گونه مدرسه و آزار جسمي و روحي مورد آسيب قرار مي‌گيرند.
قرايي مقدم جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماع باشگاه خبرنگاران، بيان کرد: کودکان از نظر اقتصادي و اجتماعي صدمه وارد مي‌شود و اين مورد بيشتر به خانواده‌هايي نابساماني فراوان دارند مربوط مي‌شود.
وي يادآور شد: خانواده‌ نابسامان در تربيت فرزندان خود دچار مشکلند و آنها را با آزار دادن و کتک تربيت کرده و اين گونه قدرت خود را به فرزندانشان نشان مي‌دهند.
فقر هم اين روزها يکي از پدپده‌هايي است که باعث آزار و اذيت دادن کودکان مي‌شود و آنها را دچار مشکلات فراواني در طول زندگيش مي‌کند.
قرايي مقدم بيان کرد: پديده‌ي فقر پديده‌ي تلفي است که در جامعه وجود و باعث کم سوادي، جرم در کودکان مي‌شود.
وي افزود: کودکاني که در خانه ناپدري و يانامادري دارند بسيار دچار مشکل کودک آزاري مي‌شوند و گاهي بيشتر اين کودکان يا از خانه فرار مي‌کرده يا به جرم روي مي‌آورند.
خشونت و کودک‌آزاري هم شامل تجاوز فيزيکي و هم شامل تجاوز روحي و جسمي که توسط عضو خانواده يا پدر و يا مادر و يا ديگر اعضاي خانواده ممکن است رخ دهد.
اين جامعه‌شناس تصريح کرد: خشونت هم مي‌تواند توهين و ناسزا و سر کوفت و هم مي‌تواند آزار جسمي براي فرد باشد.
وي تصريح کرد: اگر چه امروز به علت افزايش درک و آگاهي و تحصيلات والدين از شدت کودک‌آزاري کاسته شده اما هنوز هم خانواده‌هايي وجود دارند که کودکان خود را آزار و اذيت مي‌دهند.
با حقيرت شمردن و ناديده گرفتن کودکان به جسم و روح آنها آسيب مي‌زنيم و آنها را از آينده‌ايي که پيش رويشان قرار دارد نااميد مي‌کنيم.
اين جامعه‌شناس يادآور شد: در بعضي از جوامع ابتدايي کمتر به تحقير و آزار کودک مي‌پردازند و در بهداشت جهاني کودک آزاري با نوعي بد رفتاريها و سوء استفاده‌ها همراه است.
وي بيان کرد: خانواده‌هاي معتاد و الکلي بيشتر از ديگر خانواده‌ها کودکان را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دهند و همين امر سبب عقب ماندگي ذهني و يا اختلالات ذهني کودکان مي‌شود.
محيط ناسالم يک خانواده کودک را آماده‌ي هر گونه واکنشي در مقابل ديگران مي‌کند و فردي که در يک محيط ناسالم بزرگ مي‌شود دچار پرخاشگري و همچنين سرکش و نافرمان مي‌شود.
قرايي مقدم خاطر نشان کرد: کودکان سرکش به عاقبتي نافرجام مي‌رسند و از کنترل خارج شد و براي جامعه هم خطرناک و دچار عوارضي پنهان و مرموز مانند رواني شدن و جسمي پرخاشگر بدبين نسبت به جامعه مي‌شوند و حس انتقام‌جويي بسيار در آنها رشد مي‌کند.
با فرزندانمان بدرفتاري نکنيم و آنها ار مورد آزار و اذيت جسمي قرار ندهيم به اين دليل که آنها دچار خشونت رواني و کلامي مانند تحقير شخصيت و متنفر شدن از افراد ديگر جامعه مي‌شوند./ف
گزارش از مينا افسريان
برچسب ها: کودک ، سرکش ، عاقبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار