اهدای جایزه اسپورت آکورد به بانوی پارالمپیکی ایران بازتاب زیادی بین مسئولان کمیته بین‌المللی پارالمپیک داشته است.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبر نگاران و به نقل از سايت کميته بين المللي پارالمپيک (IPC): در مسابقات تير و کمان لندن 2012 روى سکوى اهداى جوايز، زهرا نعمتى نخستين بانوى ايرانى بود که مدال طلاى پارالمپيک را بدست آورد.
نعمتى ابراز داشت: "اميدوارم استحقاق آن را داشته باشم که عنوان نمايندگى همه جنبش پارالمپيک را بر دوش بکشم."
نعمتى کماندار پارالمپيک جمهورى اسلامى ايران جايزه انفرادى 2013 اسپورت آکورد را در شهر سن پترزبورگ کشور روسيه از آن خود نمود.
اين بانوى 28 ساله ايرانى در سال گذشته و در طى رقابت هاى پارالمپيک لندن صاحب 2 مدال رنگين شد و به شکل
فزاينده اى از وى به عنوان فردى ياد مى شود که نقش زيادى را در ارتقاى مشارکت در رشته تيروکمان معلولين در ايران به دنبال موفقيت هاى کسب شده داشته است. در لندن 2012 وى رکوردى را در اين رشته بدست آورد که در ماده انفرادى ريکرو w1/w2 نخستين زن ايرانى بود که مدال طلا را در بازى هاى المپيک و پارالمپيک بدست آورد. وى همچنين مدال برنز را در ريکرو تيمى آزاد زنان از آن خود نمود.
پيروزى هاى وى در بازى هاى لندن بازتاب گسترده اى را در رسانه هاى ايران داشت و نه تنها باعث شد که نگاه جامعه از حالت ترحم به معلولين تغيير نمايد بلکه سبب الهام بخشى به زنان نيز براى حضور آنها در ميادين ورزشى گرديد.
زهرا نعمتى پس از دريافت جايزه اسپورت آکورد در مصاحبه اى که با سايت رسمى پارالمپيک داشت عنوان کرد: "اين افتخار بزرگى براى من و کشورم مى باشد و به عنوان يک زن ايرانى بسيار خوشحالم که به نمايندگى از همه ورزشکارن معلول دنيا مفتخر به دريافت اين جايزه گشته ام. اميدوارم استحقاق اين نمايندگى همه جنبش پارالمپيک را داشته باشم."
خاوير گونزالس، مدير ارشد اجرايى کميته بين المللى پارالمپيک بيان داشت: "به نمايندگى از همه جنبش پارالمپيک به زهرا براى برد اين جايزه تبريک مى گويم."
وى در ادامه افزود: "اولين زن ايرانى که توانسته مدال طلا را از آن خود کند يک دستاورد تاريخى است و بسيار خرسندم که عملکرد وى باعث شد وى بتواند الهام بخشى را براى زنان ايرانى در رشته تيروکمان به همراه بياورد."
تام ديلن، دبير کل فدراسيون جهانى تيروکمان ابراز داشت: "اين جايزه نتيجه عملکرد عالى زنى است که با و بدون معلوليت توانسته در رقابت هاى بين المللى خود را نشان دهد. اين نشان مى دهد که يکپارچگى لازم را در ورزش با جامعه بدست آورده ايم."
آقاى محمود خسروى وفا، رياست کميته پارالمپيک جمهورى اسلامى ايران بيان داشت: "براى ما يک افتخار بزرگ است که ورزشکار معلول ما امروز توانست اين جايزه را کسب نمايد. زهرا نماينده همه ورزشکاران معلول سرتاسر جهان است. در اينجا از کميته بين الملى پارالمپيک براى حمايتى که در دريافت اين جايزه براى زهرا انجام دادند تشکر مى کنم و بسيار از اينکه با زهرا در مراسم اهداى جايزه وى شرکت دارم خوشحالم. کميته پارالمپيک جمهورى اسلامى ايران در طى اين سال ها تلاش هاى زيادى را انجام داده است و واقعا بر اين باورم که موفقيت زهرا در لندن و در اينجا شهر سن پترزبورگ به پيشرفت آن کمک شايانى خواهد نمود."
زهرا نعمتى متولد 1364 مى باشد، وى داراى کمربند مشکى در رشته رزمى تکواندو بود که در سال 1384 بدليل يک حادثه دچار قطع نخاع گرديد. دو سال پس از اين حادثه اين دانشجوى دانشگاه رشته تيروکمان را انتخاب نمود و در مدت کوتاهى ثابت نمود براى وى معلوليت، محدوديت نيست.
درست شش ماه بعد از شروع دوباره فعاليت ورزشى در مسابقات قهرمانى کشورى در کنار کمان داران ورزشکاران سالم به رقابت پرداخت و توانست رتبه سوم را بدست آورد. در اولين حضورش در مسابقات تيروکمان معلولين در مسابقات قهرمانى 2010 جمهورى چک رکورد جهانى را شکست و مدال هاى رنگارنگى را در مواد تيمى و انفرادى بدست آورد.
در مسابقات قهرمانى تيروکمان 2011 تورين ايتاليا رکورد جهانى را در 4 ماده شکست.
جايزه الهام بخشى در سال 2002 توسط مجمع اسپورت آکورد بنا نهاده شد و سعى در تقدير از تعهد و رفتار انسان دوستانه اعضاى خود دارد که عملکرد خارق العاده اى را در ترويج ورزش و استفاده از ورزش به عنوان ابزارى براى تغيير مثبت در جامعه داشته اند.
در پايان مراسم همچنين رياست کميته فنى ورزشى اسکى آلپاين، خانم سيلوانا ميستر جايزه انفرادى را به خاطر زحمات وى در زمينه هاى مختلف ورزشى و معلولين دريافت نمود./آق
برچسب ها: نعمتی ، پاراالمپیک ، تحسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار