كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بیان اینکه سند چشم‌انداز ميثاق ملي و دست يافتني است، گفت: بسياري از کشورها در 10 سال گذشته تورم زيادي داشتند اما اکنون به تورم يک درصدي رسيده‌اند ما بايد بتوانيم با شتاب جلو برويم و براي اين کار نيازمند اين هستيم که اهداف خود را در قالب 4 برنامه توسعه محقق کنيم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا عارف" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه چهره به چهره كه از شبكه راديويي معارف پخش مي‌شود به تبين مواضع انتخاباتي خود پرداخت.

وي در ابتداي سخنانش به معرفي خود پرداخت و اظهارداشت: بنده محمدرضا عارف استاد دانشگاه صنعتي شريف هستم كه آخرين سمت دولتي‌ام معاون اول دولت اصلاحات بود كه در حال حاضر نيز نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هستم.

عارف در پاسخ به سوالي مبني براينکه برنامه شما براي تحقق سند چشم انداز توسعه كشور چيست گفت: بعد از پيروزي انقلاب در طول يکي دو سال اول اقداماتي را براي توسعه انجام داديم به اين نتيجه رسيدم که بايد برنامه‌هاي ميان مدت را براي توسعه درنظر بگيريم و قالب برنامه‌هاي پنج ساله تدوين شد.

وي ادامه داد: در حين اجراي برنامه دوم و سوم ضرورت داشتن جهت گيري‌هاي دراز مدت به تصويب رسيد و يكي از شئون مقام معظم رهبري تدوين سياست‌هاي کلي نظام بود که در مجلس تصويب شد و در کنار برنامه پنج ساله برنامه ده ساله نيز در قالب سياست کلي تدوين شد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: پس از بررسي‌هاي لازم برنامه سوم براساس سياست‌هاي کلي اين برنامه تدوين شد و اين که در دولت آقاي خاتمي ما دستاوردهاي ارزنده‌اي را داشتيم و شاخص‌هاي کمّي برنامه  بالاي 85 درصد تحقق پيدا کرد و در حين اجراي برنامه طي سال‌هاي 82، 83 ضرورت داشتن برنامه‌هاي دراز مدت‌تر بيشتر احساس شد.

وي تصريح کرد: در بحث‌هاي کارشناسي داشتن يک افق مطرح شد که مورد استقبال و تاييد رهبري قرار گرفت و مجمع تشخيص مصلحت نظام در نهايت سند چشم انداز را تاييد کرد.

عارف با بيان اينکه جهت گيري اين سند ميثاق ملي و دست يافتني است گفت: تجربه موفقي را در برنامه پنجم داشتيم اين تجربه زمينه لازم و کافي را براي يک افق آرماني در کشور ايجاد کرد که بتوانيم به عنوان الگوي مناسبي در عرصه‌هاي مختلف در منطقه تبديل شويم.

وي با اشاره به پتانسيل موجود در کشور براي تحقق سند چشم انداز بيست ساله گفت: با وجود مردم و همراهي آن‌ها در تحقق اين سند به اين نتيجه رسيديم که بايد جايگاه اول را داشته باشيم و با توجه به اين‌که ما در منطقه‌اي پويايي قرار گرفته‌ايم بايد بتوانيم از بسياري کشورها جلو بيفتيم.

عارف تصريح كرد: بسياري از کشورها در ده سال گذشته تورم زيادي داشتند اما اکنون به تورم يک درصدي رسيده‌اند ما بايد بتوانيم با  شتاب جلو برويم و براي اين کار نيازمند اين هستيم که اهداف خود را در قالب 4 برنامه توسعه محقق کنيم.

وي افزود: تمام تلاش ما براين بود که توسعه مبتني بر دانايي مزيت علمي کشور شود و مبناي حرکت آينده براساس همين توسعه قرار داديم که متاسفانه در عمل به دستاوردهاي مثبتي نرسيديم و با وجود گذشت بيش از هفت سال از طرح افق بيست ساله در برخي از شاخصه‌ها عقب هستيم و اميدوارم دولت آينده با شتاب بيشتري در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، علمي، هويت اسلامي و انقلاب به نتايج قابل قبول برسيم.

عارف در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که مستحضرید در حال حاضر رئیس جمهور با توجه به قانون تعیین وضعیت شوراهای عالی، ریاست 18 شورای عالی از جمله شورای انقلاب فرهنگی را برعهده دارد و ارزیابی شما از عملکرد این شورا در سالهای گذشته چیست و همچنین برنامه شما برای ارتقای جایگاه شورای انقلاب فرهنگی چیست، اظهار داشت: به فرمان امام(ره) ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد، جهت‌گیری اصلی آن نیز بازگشایی دانشگاه‌ها بود، دانشگاه‌ها تعطیل شده بود و ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد که براساس سیاست‌های فرهنگی که در ستاد تدوین می‌شد، دانشگاه‌ها بازگشایی و بازنگری در محتوای دروس و رشته‌های تحصیلی صورت گیرد و جهت‌گیری‌های خوبی که می‌بایست در بخش فرهنگی ایجاد می‌شد، ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: به مرور زمان ستاد، تبدیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی شد که البته ستاد به نوعی وظایف اجرایی را نیز برعهده داشت که همین امر مورد اختلاف ستاد و وزارت علوم در امور اجرایی بود.

عارف ادامه داد: بعد از تشکیل شورای انقلاب فرهنگی بنا بر این بود که این شورا صرفا در امور سیاست گذاری و هدایت بر امور علمی و فرهنگی فعالیت کند و امور اجرایی در دستگاه‌ها انجام شود که در مجموع این روند دنبال شد، ولی اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی از شورای انقلاب فرهنگی به عمل آوریم، در مجموع موفق بوده، چرا که اولا اعضای حقیقی برجسته‌ای در شورا اعم از اساتید برجسته دانشگاه‌ها، اساتید برجسته حوزوی و حضور شخصیت‌های تراز اول مثل روسای قوا، وزرای ذیربط زمینه را برای توفیق شورای انقلاب فرهنگی فراهم کرده، ولی به عقیده من به عنوان یک عضو کوچک، انقلاب فرهنگی هنوز گاهی وارد مسائل جاری و اجرایی می شود و به همین دلیل هم وقت زیادی از شورا صرف امور شاید غیر ضروری شوراهای پایین دستی از جمله شورای گسترش و شورای عالی برنامه ریزی می توانند دنبال کنند، دنبال می‌شود.

این کاندیدا تصریح کرد: به نظرم شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خود را به سطح عالی سیاست‌گذاری و هدایت امور فرهنگی و علمی کشور و نظارت بر امور که اگر در این راستا قرار گیرد، جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

‌عارف با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش کلیدی و محوری دارند، گفت: جایگاه این شورا در حد قانونگذاری است و توافقی هم که با مجلس شده این است که اگر شورای عالی در زمینه‌ای وارد شود، مجلس وارد آن موضوع نخواهد شد و اگر مجلس وارد شود و قانونگذاری کند، این شورا به آن موضوع ورود پیدا نمی‎کند، به معنی اینکه کارهای موازی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نظر امام و رهبر معظم انقلاب بر این بود که باید به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی ترتیب آثار داده شود.

عارف تصریح کرد: اگر بخواهیم شورا فعال‌تر شود، اول باید اعضای حقیقی فعال‌تر در امور شورا فعالیت کنند و صرفا حضور در جلسات شورای عالی کفایت نمی‌کند، بلکه باید در کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای عالی حضور پیدا کنند و با تعاملی که با دبیرخانه پیدا می کنند، اطلاعات و دانش روز خود را ارتقاء دهند و اطلاعات کافی در خصوص فعالیت‌های علمی_ فرهنگی کشور و سایر کشورها در اختیار اعضاء قرار گیرد، اگر این روند دنبال شود و اعضاء وقت خوبی برای شورا بگذارند، این شورا می‌تواند جایگاه خوب خود را پیدا کند.
در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی سه سند تصویب کرده که نظارت بر اجرایی کردن آنها مهم است، از جمله آن می توان به نقشه علمی کشور اشاره کرد که نقشه خوبی است که باید به طور جد اجرایی شود و وظیفه شورای انقلاب فرهنگی، به نظرم نظارت و تامین ساز و کارهای لازم برای اجرایی کردن آن است، اخیرا نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده که نقشه خوبی است و جهت‌گیری‌های بسیار خوب در دراز مدتی را در زمینه‌های فرهنگی ارائه کرده است که امیدوارم ابلاغ شده باشد یا در روزهای آتی ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه سند دیگری تحت عنوان سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، مدت‌ها بحث بود که فلسفه آموزش و پرورش در نظام اسلامی چیست، اظهارداشت: آموزش و پرورش ما تغییراتی کرده بود، با یک تلاش بیش از 10 ساله فلسفه تعلیم و تربیت تدوین شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دنبال آن سند  تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به تصویب رسید که امید است با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند هم اجرایی شود.

عارف در پاسخ به سوالي مبني براينکه اهميت مسائل فرهنگي اساس انقلاب اسلامي است که مبتني بر ارزش‌هاي اسلام است اخيرا در بودجه بندي بودجه فرهنگي در اولويت قرار نمي‌گيرد و منجر به مظلوميت فرهنگي مي‌شويم نگاه جنابعالي نسبت به فرهنگ چيست و اولويت‌هاي شما در اين حوزه چيست گفت: مردم ما فرهنگي و مذهبي هستند هميشه بيشترين امور فرهنگي توسط مردم انجام گرفته مساجد و تکاياي ساخته شده با هزينه‌هاي مردم بوده آن چه که مهم است دولت بايد برنامه مذهبي را با همکاري مردم تدوين کند و ما سهم بيشتري در امور فرهنگي داريم بايد تصدي امور فرهنگي به مردم واگذار شود و دولت بايد بيشترين نقش حمايت را داشته باشد و بايد به امور بودجه فرهنگي توجه شود ولي در عين حال ما دچار مشکلاتي هستيم در فرهنگ به عنوان مثال در حوزه کتاب و کتابخواني امکانات کمي در بخش نشر داريم.

وي ادامه داد: بايد از مولفان کتاب حمايت کنيم متاسفانه شاخص توليد کتاب پايين است نشر کتاب بايد تعريف شود. بايد آثار ارزنده ساير کشورها به زبان فارسي ترجمه شود اميدواريم بتوانيم تدوين قانون کتاب را حمايت کنيم از ابتدايي که نويسنده قلم را به دست مي‌گيرد تا زماني که توزيع مي‌شود تيراژ کتاب در ميان ما بسيار پايين است قيمت‌ها بالاست و مردم در سبد خانوار نمي‌توانند هزينه‌اي را به کتاب اختصاص دهند آرزوي من اين است که کتاب علمي را دنبال کنيم بايد کتاب به ساده ترين روش در اختيار علاقه مندان قرار گيرد انقلاب ما انقلاب فرهنگي است و بايد تلاش کنيم سهم مردم در بخش‌هاي مختلف بالا ببريم و بايد در هنر هم به اهل هنر اطمينان کنيم در قالب سازمان‌هاي مردم نهاد. تاثيري گذاري ما در دنياي اسلام است ما بايد انقلابمان را صادر کنيم مزيت ما فرهنگ و هنر است و هنرمندان با انگيزه‌اي داريم و بايد مسائل را در قالب سازمان‌هاي مردم نهاد و داشتن قوانين شفاف بررسي کنيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه  امام راحل(ره) قاعده نظام را حوزه علميه دانستند برنامه شخصي شما براي استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه چيست گفت: من در شهر مذهبي يزد به دنيا آمده‌ام و دو تا سه سالگي‌ام را در محافل مذهبي در مجالس روضه خواني بزرگ شده‌ام من هميشه با روحانيت مانوس بوده‌ام و در دوران دانشجويي نيز در محافل گروهي مجالس آيت‌الله کاشاني و بزرگان ديگر آيت‌الله مشکيني، آيت‌الله راشد يزدي کسب فيض کردم در دوران تحصيل در تهران نيز با روحانيت برجسته ارادت خاصي داشته‌ام و طرفدار پروپاقرص آيت‌الله مقدس اردبيلي بوده‌ام.

عارف اظهار داشت: بعد از انقلاب ارتباط جدي در دانشگاه با اساتيد حوزه داشته‌ام و مرتبا به حوزه رفت و آمد مي‌کردم بنابراين جايگاه حوزه را قبول دارم نقش حوزه در انقلاب نقش بي‌بديلي است که بايد براي پيشرفت اسلام در نظر گرفت.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: حتي در دوره آقاي خاتمي يکي از بحث‌هاي ما کمک به طلاب بود که معتقدم که يک بحث ارزشمند تلقي مي‌شد بحث اين بود که دانشجوهاي طلاب چه فرقي با دانشجوهاي علوم جديد و قديم وجود دارد؟ در اين ميان ما بوديم که با حوزه به جمع بندي رسيديم و به صورت شفاف بحث بودجه را مشخص کرديم در اين ميان من به نقش طلاب و حوزه ارزش قائل هستم بايد در حمايت از درخواست‌هايشان و حفظ حضور آن‌ها در جامعه تلاش کرد.

معاون اول دولت اصلاحات درباره اسلامی شدن دانشگاه‌های کشور گفت: متولی اسلامی کردن دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست قوه مجریه است و اینکه دانشگاه‌ها دغدغه‌های نظام را به همراه خود دارند و ما باید بتوانیم در این دوران نیروهای متخصص و متعهد را برای نظام به شیوه درست به منظور مشارکت در پیشرفت کشور تربیت کنیم.

وی افزود: در سال 60 و 62 بنده مسئول بازگشایی دانشگاه‌های کشور بودم و در آن زمان دغدغه اسلامی شدن دانشگاه ها برای ما مطرح بود که بتوانیم با یک حرکت تدریجی، متین و با حمایت لازم این هدف را پیش ببریم.

عارف ادامه داد: با ایجاد ذهنیت‌های منفی در دانشگاه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با این قشر دانشگاهی نمی‌توانیم اسلامی شدن دانشگاه‌ها را پیش ببریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در سال 73 که رئیس دانشگاه تهران بودم، درگیری‌هایی میان جناح های چپ و راست وجود داشت که برخی به بهانه اسلامی کردن دانشگاه‌ها تعداد زیادی از اساتید را می خواستند بازنشسته کنند و من این مسئله را متوقف کردم.

وی افزود: باید با سعه صدر، تعامل و همکاری میان اساتید و دانشگاهیان و حوزویان و با مدیریت صحیح پیش برویم.

عارف بیان داشت: تاسیس دانشگاه اقتصاد و مدیریت در دانشگاه شریف از اقدامات بسیار خوبی بود که متاسفانه وزارت علوم به بهانه تحول در علوم انسانی ظرفیت این رشته را به صفر رساند و اگر رئیس جمهور شوم قطعا جلوی این کار را می‌گیرم و باید این رشته در قالب مهندسی تداوم یابد.

معاون اول دولت اصلاحات بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادی در دانشگاه‌ها تشکیل داد که با همکاری حوزویان بتوان تحول واقعی را در علوم انسانی به سرانجام برسانیم.

عارف در پاسخ به اين سوال که براي ارتقاي کارآمدي وزارتخانه‌ها برنامه‌اي دارید، گفت: اين مسئله به عنوان وظيفه ذاتي دولت مطرح نيست و اين که در بخش فرهنگي دولت به صورت سنتي عمل مي‌کند باید گفت که فضا الان به خصوص فضاي فرهنگي دنيا و عصر اطلاعات فضاي مجازي است، براي همين روش‌هاي سنتي کنترل و روش‌هاي حذفي جواب نمي‌دهد و اين راه دست‌اندرکاران ما بايد بدانند که فيلتر کردن راه مقابله نيست، جوان اگر تصميم بگيرد وارد سايتي شود فيلتر شکن آن را هم طراحي مي‌کند ما بايد با حضور فعال و مثبت فرهنگي‌مان در فضاي مجازي جوانان کشور را تشويق کنيم که به سمت سايت‌هاي ما و به سمت وبگاههاي ما بروند بنابراين آن چه که ما بايد جهت گيري کنيم حضور فعال و تاثيرگذار در فضاي مجازي است.

وي تصريح کرد: با استفاده از فرهنگ غني ايران مي‌توانيم در اين بخش حضور جدي داشته باشيم و اين حضور نه تنها براي جوانان خودمان بلکه براي ديگر جوانان در دنياي اسلام تاثيرگذار باشد.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: بايد تصدي اين مسئله را به بخش خصوصي محول کنيم و از نهادهاي غيردولتي حمايت کنيم، در اين بخش دولت نقش حمايت از سازمان‌ها مربوطه را برعهده دارد، در عين حال نقشه فرهنگي کشور پيش روي ماست و وزارتخانه بايد با اصلاحاتي که در ساختارش انجام مي‌دهد اولا حضورش در فضاي مجازي را تعريف کنيد و در مرحله بعد اجرايي شدن نقشه مهندسي فرهنگي را در دستور کار خود قرار دهد.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید گفت: به این سند تعصب دارم و در کمیسیون انقلاب فرهنگی مطرح شد که ریاست آن برعهده بنده باشد، این سند به طور کامل اجرا می‌شود و وضعیت آموزش و پرورش مطلوب خواهد شد.

عارف با بیان اینکه ما باید مردم را در جریان این سند قرار دهیم و باید سهم آن در بودجه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار اجرایی این سند معلمان هستند و ارتقای منزلت معلم در دستور کار ماست. افزایش دستمزد معلم، مسکن و معیشت معلمان را فراهم می‌کنیم تا برای فارغ التحصیلان جوان اولین اولویت کاری معلمی باشد.

وی در ادامه گفت: باید یک تشکل قوی صنفی برای پیگیری مطالبات معلمان ایجاد شود مسئله تربیت معلم باید مورد توجه قرار بگیرد تا با ورود دانش آموزان جدید بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و اولویت دادن به حرفه آموزی را مورد توجه قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ارتقای روابط ایران با مسلمانان جهان چه برنامه‌ای دارید گفت: مسلمانان در هر جای این جهان زندگی می‌کنند، برادران ما هستند و برقراری روابط دوستانه با مسلمانان در دستور کار دولت است و این جزو اولویت‌های سیاست خارجی ماست، شاید ما بابعضی از کشورها اختلافات سیاسی داشته باشیم اما نباید مسائل سیاسی را با مسائل فرهنگی و علمی مرتبط سازیم.

این کاندیدای اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه می‌توانیم رابطه بهتری با دنیای اسلام داشته باشیم، تصریح کرد: باید در این رابطه دیپلماسی علمی و دیپلماسی رسانه‌ای را مورد توجه قرار داده و در اختیار مسلمانان جهان قرار دهیم و باید مبادله استاد و دانشجو با کشورهای مسلمان داشته باشیم و با سازمان‌ همکاری‌ اسلامی و بانک توسعه اسلامی روابط بیشتری داشته باشیم.

وي در پاسخ به سوالي مبني براينکه نهاد خانواده يک نهاد مهم است در دولت شما چه برنامه‌هايي براي حفظ و رشد خانواده و ازدواج به هنگام در نظر گرفته شده است گفت: خانواده مهمترين رکن در بحث‌هاي اجتماعي است خانه محل آرامش و سکنه اعضا است من تجربه موفقي در خانه داشته‌ام و اگر بخواهم دستاوردهاي مديريتي را امتياز دهم بيشترين امتياز را به خانه مي‌دهم.

وي ادامه داد: من در دوران تحصيلم را در خانه‌اي آرام سپري کرده‌ام حتي پس از ازدواج هم فضاي امن و آرام خانواده‌ام حفظ شد.

وي با بيان اين که مشکلات زيادي بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد گفت: برخي مشکلات و ناهنجاري‌ها در جامعه باعث بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق شده‌اند اولويت ما در آينده در بخش اقتصادي مقابله با گراني و افزايش قدرت خريد مسکن است، بايد ريشه مشکلات اقتصادي را پيدا کرد و مسکن قابل قبولي براي جوانان در نظر گرفت ما بايد آموزش قبل و حين و بعد ازدواج را به جوانان تعليم دهيم.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: در نقشه برنامه‌هاي فرهنگي بحث خانواده يک بحث جدي است که بايد راهبردي شود که اگر اين اتفاق بيفتد بحث فرهنگي و مشکلات اقتصادي نيز حل خواهد شد و برنامه ريزي‌هاي ما در اين جهت است که آرامش را به خانواده‌ها برگردانيم.

معاون اول دولت اصلاحات در ارتباط با سيستم نظام بانکي کشور تصريح کرد: در حال حاضر انتقادهايي به اين نظام وارد است که بايد بازنگري‌هايي به کمک دانشمندان علم اقتصاد، حوزويان و دانشگاهيان صورت گيرد و براي اين امر نيازمند ثبات اقتصادي و کنترل تورم هستيم.

وي بيان داشت: براي ارتقا سيستم بانکی کشور، بايد به سپرده‌گذاران اطمينان دهيم که در چارچوب عقود اسلامي سرمايه‌هايشان حفظ و در مسير درآمدزايي صرف مي‌شود که اين امر نيازمند مشارکت بيشتر مردم است.

عارف افزود: دولت آتي بايد بتواند هزينه‌هاي جاري بانک‌ها را کاهش دهد تا به اهداف مورد نظر براي ارتقاي سيستم بانکي کشور دست يابيم.

این کاندیدای اصلاح‌طلب در خاتمه ضمن تشکر از راديو معارف و شنودگان اظهار داشت: به عنوان يک شهروند توصيه‌ام به مردم عزيز کشورمان اين است که با مطالعه و بررسي سوابق و توانايي کانديداها تلاش کنند در يک انتخابات پرشور شرکت کنند و به اصلح راي دهند تا عنان کشور در چهار سال آينده به دست يک فرد اصلح قرار گيرد و کشور را به سمت تعالي و پيشرفت هدايت کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عارف ، نامزد ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار