گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب به موضوع یک سال پس از طوفان الاقصی اختصاص داشت.  

در ابتدای برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب با موضوع یک سال پس از طوفان الاقصی، عباس خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: طوفان‌الاقصی در تاریخ مبارزات علیه رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود، در حالی که هیچ کدام از اهداف سه‌گانه اسرائیل محقق نشده است و این رژیم با تمامی تجهیزات خود حریف نیروهای حماس نشد و اکنون تل‌آویو به عنوان بزرگترین شهر اشغالی از گزند نیروهای مقاومت در امان نیست.

وی افزود: به رغم تمامی ویرانی‌های غزه ، شهادت مردم، رهبران حماس و حزب الله هنوز نبرد ادامه دارد به نحوی که اکنون در جنوب لبنان شاهد عملیاتی هستیم که حقیقتاً بدون هیچ تبلیغات و اغراقی جهان را شگفت زده کرده است. 

طوفان الاقصی را می‌توان جنگ جهانی سوم نامید 

مصطفی مصلح زاده کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طوفان‌الاقصی قابل مقایسه با دو تحول بزرگ در قرن بیستم یعنی جنگ جهانی اول و دوم است و شاید بتوان آن را جنگ جهانی سوم نامید به این معنا که این واقعه در حال عوض کردن معادلات بین‌المللی است. 

وی ادامه داد: جنگ جهانی اول و دوم نبرد دولت‌ها بود اما اکنون مردم به عنوان شهروندان وارد میدان شده‌اند،اکنون مردم اروپا یک طرف نبرد قرار گرفته اند و این امر یکی از بهترین تحولات بین‌المللی است ،در واقع می‌توان گفت که شاهد بروز یک رنسانس در کشورهای اروپایی هستیم و این امر خیلی باارزش است چرا که یک اجماع جهانی برای مقابله با رژیم صهیونیستی به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ۷۵ سال است که اروپا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اسرائیل و مردم آن را یک جامعه حقوق بشری و دموکرات نشان دهند و حتی برای پیشبرد این هدف در اذهان عمومی اقدام به ساخت فیلم‌های سینمایی کردند و اگر احیاناً کسی خلاف این نظر را داشت با او مقابله می‌کردند و یا حتی شخص به زندان می‌انداختند،بدون شک پایان این جنگ بزرگترین تحول قرن بیست و یکم را رقم خواهد زد. 

در ادامه برنامه حسینی خبرنگار صدا و سیما در لبنان در ارتباط تلفنی اظهار کرد: بعد از گذشت یک سال از جنگ غزه و لبنان امروز پنج موشک از سمت غزه به تل آویو شلیک شد که این امر خود گویای معادلات این نبرد بزرگ است. 

وی ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه ادامه دارد و در ساعات گذشته رژیم صهیونیستی در غزه تلفات سنگینی را متحمل شد و در لبنان نیز شاهد یک جنگ ترکیبی چند لایه هستیم و ارتش رژیم صهیونیستی برای پیشروی در لبنان متر به متر باید تلفات بدهد و این نخستین جنگ در تاریخ رژیم صهیونیستی است که یک‌سویه نیست.

مفاهیم ارزشی غرب به چالش کشیده شده است/ ترور رهبران مقاومت برای اسرائیل پیروزی نمی آفریند

خامه یار بیان کرد: اکنون مفاهیم ارزشی غرب به چالش کشیده شده است و امروز فریاد حمایت از فلسطین بر سر کلاس‌های کشورهای غربی طنین انداز شده ،طبیعتاً امروز رژیم صهیونیستی نمی‌تواند عادی سازی روابط خود با کشورهای منطقه‌ای را محقق کند. اسرائیل برای پیشروی در لبنان شانسی ندارند و باید تلفات انسانی سنگینی بدهند. 

مصلح زاده ادامه داد: نتانیاهو ۸ اکتبر سال گذشته گفت که می‌خواهد حماس را نابود کند چرا که این کلان استراتژی آمریکا است که اسرائیل آن را دنبال می‌کند اما آیا این هدف به نتیجه رسید؟ رژیم صهیونیستی مصداق بارز یک شرارت  است و از استراتژی نابودی در جنگ‌ها استفاده می‌کند.البته نابودی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها به معنی از بین بردن قدرت طرف مقابل نیست و می‌توان گفت که کلان استراتژی اسرائیل و آمریکا در جنگ علیه محور مقاومت شکست خورده است. 

کارشناس مسائل منطقه گفت: نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعتراف کرد که اسرائیل از هفت جبهه تهدید می‌شود. پس به این نتیجه می‌رسیم که این رژیم با داشتن حمایت‌های قدرت‌های غربی نمی‌تواند امنیت خود که یکی از اهداف استراتژیک اسرائیل است را برقرار کند .

مصلح زاده بیان کرد: اسرائیل با این همه کشتار و انفجار پیجرها به چه نتیجه‌ای رسید؟ این رژیم سید حسن نصرالله را نیز به شهادت رساند که شاید نتوان جایگزینی مانند او پیدا کرد چرا که کمتر فردی وجود دارد که در سطح او باشد اما باید از آمریکا که استراتژی‌های خود را توسط رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند پرسید که آیا با ترور رهبران مقاومت به نتایج مد نظر خود دست یافته است؟قطعا چنین نیست.

خامه یار تصریح کرد: رهبران فلسطین در طی تاریخ بارها ترور شدند اما محور مقاومت همواره قدرت خود را بازیابی خواهد کرد و رژیم صهیونیستی با این اقدامات نمی‌تواند راه به جایی ببرد. 

مصلح زاده در پایان گفت: در پایان جنگ کنونی محور مقاومت سرنوشت خاورمیانه مشخص خواهد شد و با وجود تمام استراتژی کشورهای غربی انتهای این نبرد توسط محور مقاومت تعیین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار