مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: با ساخت کارخانه جمع آوری گازهای همراه نفت در غرب کشور روزانه حدود٢٧٠ میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری و برای فرآورش به کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی فکور، از اختصاص بودجه یک هزار و ٥٥٠ میلیون دلاری برای اجرا و راه اندازی طرح احداث مجتمع گاز و گاز مایع ٣١٠٠، خبر داد و افزود : این طرح از آذرماه سال گذشته شروع شد و مدت اجرای آن سه سال می باشد.
 
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، تصریح کرد: در این طرح ، پروژه تسطیح و محوطه سازی ، خدمات ژئوتکنیک ، جابجایی خطوط لوله دو حلقه چاه ، مهندسی پایه ، پیشرفته و تهیه اسناد EPC و طراحی کمپ دوران ساخت تاکنون انجام شده و قرار است مهندسی تفصیلی ، خرید ، اجرا و راه اندازی و همچنین تامین مالی طرح توسط پیمانکار به صورت EPCF انجام شود.
 
فکور خاطرنشان کرد: با اجرا و راه اندازی طرح احداث مجتمع گاز و گاز مایع ٣١٠٠، استحصال مایعات گازی از گازهای غنی همراه میادین نفتی چشمه خوش ، پایدار –پایدار غرب ، دانان ، دهلران ، آذر و چنگوله و به منظور تامین خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی دهلران،مارون و گاز سبک مورد نیاز جهت تزریق در میادین نفتی چشمه خوش و دهلران فراهم می شود.
 
وی با اشاره به اینکه با ساخت کارخانه جمع آوری گازهای همراه نفت در غرب کشور روزانه حدود٢٧٠ میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری و برای فرآورش به کارخانه گاز و گاز مایع ٣١٠٠ منتقل می شود، تصریح کرد :گاز خشک استحصال شده جهت تزریق به میادین نفتی چشمه خوش و دهلران ارسال و میعانات گازی نیز به میزان روزانه ۴۶ هزار بشکه به پتروشیمی دهلران منتقل خواهد شد.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، محصولات این طرح مشتمل بر گاز متان وC٢+ ونفتا می باشد.همچنین گاز ورودی به این کارخانه پس از جداسازی مایعات گازی از خوراک ورودی ، گازهای ترش به واحد شیرین سازی هدایت می شود و گاز شیرین شده به واحد نم زدائی ارسال می شود. پس از عملیات نم زدائی ، گاز خشک به واحد استحصال اتان فرستاده شده و در  این واحد، اتان و عناصر سنگین تر  از گاز جدا می شوند.
 
گاز سبک تولیدی جهت تراکم و تزریق در مخازن نفتی به ایستگاههای تقویت فشار چشمه خوش و دهلران ارسال می شود و مایعات گازی استحصال شده طی خط جداگانه به مجتمع پتروشیمی دهلران و یا مارون ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار