معاون وزير نفت از تشکيل اوپک پتروشيمي در شش ماه آينده خبر داد و گفت: سازمان کشورهای تولید کننده محصولات پتروشیمی، شرايط بومی سازی تکنولوژی را فراهم مي کند.

عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه تشکیل اوپک پتروشیمی پیشنهاد ایران بوده است، گفت: اساس نامه‌های اجرایی تشکيل اوپک پتروشيمي تا اجلاس بعدی گروه D8؛ که شش ماه زمان بر است، آماده می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شکل گیری اوپک پتروشیمی در شش ماه آینده را بسته به شرکای ایران دانست.

معاون وزير نفت با تاکيد براينکه اوپک پتروشيمي براي مديريت بازار پتروشيمي با محوريت ايران تاسيس مي شود، افزود: با شکل گيري آن مي توانيم به خوبي بازار اين محصول را هم مديريت کنيم.

وی با بیان این که صادرات محصولات پتروشیمی همچنان ادامه دارد، بر اهمیت بازار منطقه و آسیا تاکید کرد و گفت: تشکیل سازمانی مثل اوپک که مشابه آن در بخش گاز نیز در منطقه شکل گرفته است، می تواند به تامین نیازهای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کمک کند.

وي در تشریح مهمترین مزیت‌های تاسیس اوپک پتروشیمی، تصریح کرد: سازمان کشورهای تولید کننده محصولات پتروشیمی، شبیه سازمان اوپک و مجمع کشورهای صادر کننده گاز بوده و با تاسیس این مجمع شرایطی فراهم خواهد شد تا بهره مندی از پتانسیل‌های موجود یعنی بومی سازی تکنولوژی روز در آینده نزدیک اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری و تشکیل بازار مشترک پتروشیمی بین کشورهای عضو این گروه اسلامی، تبیین کرد: تعیین شاخص قیمت برخی یا تمامی محصولات پتروشیمی ، انجام تحقیقات علمی و تکنولوژی مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مشترک از دیگر اهداف و محورهای مذاکره با کشورهای عضو گروه D هشت در تهران است.

در صنعت پتروشيمي ما بايد دنبال خلق ارزش افزوده بيشتر و توسعه در بخش نرم افزاري و سخت افزاري باشيم و در همه موارد سيستم اقتصادي را در نظر بگيريم.

وي با اشاره به اهميت توسعه صنعت پتروشيمي افزود: بسياري از کشورهاي جهان امروز مواد اوليه را از کشورهاي دارنده ذخاير انرژي مي گيرند و با تبديل به مواد با ارزش بيشتر دوباره به خود آنها مي‌فروشند بنابراين لازم است ما به عوان يکي از دارندگان ذحاير منابع هيدروکربني با توسعه زنجيره محصولات توان توليد خود را در همه بخش ها افزايش دهيم.

بيات براهميت نگهداري در صنعت پتروشمي تاکيد کرد و گفت: اين صنعت به علت ماهيت خود نياز به نگهداري و تعميرات مرتب دارد تا ضمن حفظ ميزان توليدات خود از آلايندگي محيط نيز بکاهد بنابراين لازم است مديران در اين بخش هم به خوبي دقت کنند تا هم از آلودگي محيط زيست جلوگيري شود و هم ميزان و کيفيت توليدات حفظ شود و هم واحدهاي توليدي بتوانند سالهاي بيشتردر خدمت کشور باشند.

عبدالحسین بیات درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام گرفته با کشورهای اسلامی برای تاسیس و راه اندازی مجمع کشورهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی، گفت: در حاشیه مذاکرات کمیسیون پتروشیمی گروه کشورهای D-۸، کشورهای ترکیه و مصرف به عنوان دو تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی و پلیمرهای مهندسی در سطح منطقه خاورمیانه با پیشنهادهای نفتی ایران موافقت کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی راه اندازی مجمع کشورهای تولیدکننده پتروشیمی در سطح منطقه ضروری به نظر می رسد، تصریح کرد: بر این اساس در دور جدید مذاکرات با کشورهای اسلامی و به ویژه مشارکت سه کشور ایران، مصر و ترکیه مسائل نهایی تاسیس اوپک پتروشیمی مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار