نادیده گرفتن کم شنوایی در کودکان به ویژه در سال‌های اول زندگی باعث از دست رفتن برخی فرصت‌ها در زندگی آنان می‌شود.

مهدی اکبری، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران متخصص شنوایی سنجی در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت:  طبق آمار جهانی که این آمار در ایران نیز حاصل شده از هر هزار تولد 3 تا 6 نوزاد کم شنوا و ناشنوا داریم.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته از هر هزار تولد 3 نوزاد و در کشورهای رو به توسعه 6 نوزاد کم شنوا و ناشنوا متولد می‌شوند افزود: تجهیزات و دستگاه‌های گسیل‌های صوتی گوش که به صورت الزام جهانی در دنیا در بیمارستان‌هایی که زایمان دارند استفاده می‌شود که در 48 ساعت اول تولد نوزادان ارزیابی غربالگری صورت می‌گیرد، نوزادان که احتمال کم شنوایی دارند برای تست تکمیلی ارجاع داده می‌شوند.

اکبری با اشاره به اینکه غربالگری و انجام تست بعد از تولد 10 سال است که در ایران آغاز شده تصریح کرد: انجام این غربالگری از شیوع کم شنوایی و ناشنوایی پیشگیری می‌کند در غیر این صورت والدین نمی‌توانند تا 2 سالگی این بیماری را تشخیص دهند و عواقب آن برای کودک آزار دهنده خواهد بود و او را نسبت به هم سن و سالان خود عقب خواهد انداخت.

عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همچنین اظهار داشت: کودک بیشترین رشد عصبی را در دو سال اول زندگی خواهد داشت و هر چه سن بیشتر شود رشد کمتر خواهد شد و هر چه تاخیر در تشخیص داشته باشیم به همان میزان کودک عقب خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: عوامل ژنتیکی، اکتسابی، مسائل زمان تولد، بیماری‌های مادر در سه ماهه اول بارداری ازدواج‌های فامیلی مجموعه عواملی هستند که در ایجاد کم شنوایی نقش مهمی دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر کم شنوایی از مسائل ژنتیکی باشد معمولا از نوع عصبی است که درمان دارویی ندارد لذا سمعک دستگاه تقویت صدا استفاده می‌شود و در کنار آن پروسه تربيت  شنوایی برای این کودک انجام می‌شود تا بتواند مانند دیگران صحبت کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آمارها نشان از آن دارد ازدواج فامیلی نقش عمده‌ای در ایجاد کم شنوایی دارد./ح
برچسب ها: گوش ، شنوایی ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار