خانواده مهمترين زيربنا در جامعه و در تربيت كودكان نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند.

جعفر باي، يك آسيب شناس اجتماعي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران در مورد خانواده بيان كرد: خانواده به عنوان زيربنايي ترين نهاد اجتماعي نقش كليدي را در شكل گيري شخصيت كودكان دارد.
وي افزود: خانواده زيرساخت يك جامعه است و خانواده هاي خوب، جامعه خوب را مي سازند و همچنين جامعه بد محصول خانواده بد است.
خانواده خشت اول تربيت را در نهاد جامعه مي كارد و مي تواند با تلاش و كوشش محصول پرباري را برداشت كند.
اين جامعه شناس اجتماعي گفت: خانواده به عنوان مستحكم ترين نهاد مي تواند در پيشگيري وقوع جرم در جامعه نقش بسيار اساسي را ايفا كند.
وي افزود: امروزه خانواده در معرض امواج بسيار زيادي قرار گرفته و به خاطر مشكلات فراواني كه در پيكر اين نهاد وارد نموده اند دوران بسيار ناخوشي را سپري مي كند.
خانواده تنها نهادي است كه جايگزيني براي آن وجود ندارد و كسي نمي تواند جز خانواده در تربيت فرزندان نقش ايفا كند.
جعفر باي، آسيب شناس اجتماعي تصريح كرد: نهاد خانواده از جمله نهادهاي جايگزين ناپذير در جامعه است و اگر چه امروزه بخشي از كاركردهاي خانواده را به نهادهاي جايگزين سپرده اند ولي شرايط اجتماعي ثابت نموده كه هيچ يك از نهادهاي جايگزين نتوانسته خلاء حضور جامعه را پر كنند.
وي يادآور شد: به عنوان مثال دفتر همسريابي از جمله نهادهاي جايگزين است كه مكانيزم انتخاب همسر را براي فرزندان كه مبتلا توسط والدين انجام مي شد، را در دست گرفته و نمي تواند همانند خانواده براي جوانان اين مرزوبوم موفقيت كسب كند.
خانواده نادرست باعث افزايش آمار طلاق مي شود و بنيان يك جامعه را سست مي كند.
باي، افزود: وقتي در جامعه دفتر همسريابي وجود داشته باشد و خانواده در نقش ازدواج فرزندانشان نقشي نداشته باشند همين امر باعث افزايش فزاينده آمار طلاق مي شود.
وي بيان كرد: خانه سالمندان هم ديگر نهاد جايگزين است كه پيران سالخورده را در مجموعه اي بيرون از منزل نگهداري مي كنند و اين آثار و عوارض مخوفي را براي خانواده به ارمغان مي آورد.
خانواده ها اين روزها سرگرداني و نگراني زيادي را احساس مي كنند و اين باعث بهم ريختگي نهاد خانواده مي شود.
باي، خاطرنشان كرد: كاهش و ارتباط بين فردي در داخل خانواده احساس غريبي و تنهايي و سرگرداني در جمع همه و همه نشانه هاي اين پريشان حالي و متلاشي شدن نهاد خانواده است.
امروزه بايد همه سياستگذاران و برنامه ريزان اجتماعي به ياري اين نهاد اساسي جامعه بشتابند و براي استحكام آن از هيچ گونه تلاش و كوششي دريغ نكنند تا در جامعه شاهد خانواده هايي سالم و خوب باشيم./ز
گزارش از مينا افسريان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار