نمایندگان حداد عادل، غرضی و رضایی در نشستی خبری، دغدغه‌های خود را درباره مسائل مختلف بیان کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان چهار کاندیدای ریاست‌جمهوری  عصر امروز در نشستی خبری در خبرگزاری آنا و روزنامه فرهیختگان، به طرح دیدگاه های خود درباره مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دانشگاهی پرداختند. 

در این نشست نمایندگان غلامعلی حداد عادل، محمد غرضی، حسن روحانی و محسن رضایی دعوت شده بودند که نماینده حسن روحانی در این نشست حضور پیدا نکرد.

نخستین سوال مطرح شده در این نشست، مربوط به دغدغه کاندیداها بود که حاجیان به عنوان نماینده غرضی در این باره گفت: مهمترین دغدغه غرضی موضوع تورم افسار‌گسیخته در فضای کسب و کار است و اولویت اصلی غرضی حل این معضل است.

در ادامه این نشست صالحی به‌عنوان نماینده رضایی اظهار داشت: شرایط کشور حساس است و این حساسیت نسبت به بعد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی ما در مسائل سیاسی نیز مشکل داریم ولی باید امانت را به اهل بسپاریم رضایی توانست در جنگ مدیریت مناسبی از خود نشان دهد از این رو انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

صالحی ادامه داد: اگر امروز کارنامه دولت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده خواهیم کرد که برنامه درستی در عرصه اقتصادی وجود نداشت.

نماینده رضایی اذعان داشت: رضایی معتقد است که ایران در بهترین نقطه دنیا قرار دارد اما به لحاظ اقتصادی در جایگاه خوبی نیستیم.

پس از آن فروغی نماینده حداد عادل خاطرنشان كرد: دغدغه فعلی مردم اقتصاد است ولی حداد عادل قائل به توسعه متوازن است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز در نام‌گذاری سال‌ها توسعه اقتصادی را مطرح می‌کردند مسائل فرهنگی را نیز در ذیل آن بیان می نمودند و این همان دغدغه حداد عادل است.

حاجیان نماینده غرضی در ادامه این نشست گفت: غرضی در نشست جمعه تورم را فریاد زد چرا که یکی از مشکلات اصلی مردم خام‌فروشی است و ریشه خام فروشی از پهلوی تاکنون باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی افزود: غرضی به برنامه قدرت تولید ثروت و کارآفرینی معتقد است ضمن اینکه تصمیم دارد مدیریت را به عنوان یک مولفه مهم مورد توجه قرار دهد و از این طریق از ظرفیت‌های مختلف استفاده کند.  
 
صالحی نماینده رضایی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر آن قدر مشکلات اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده که این سخن امیرالمومنین در ذهن انسان تداعی می‌شود که از هر دری که فقر بیاید از در دیگر ایمان می‌رود؛ از این رو مسئله فرهنگ باید در اولویت بعد از اقتصاد قرار گیرد.
 
وی گفت: دیروز ما با انتخاب  احمدی‌نژاد یک اشتباه کردیم و کشور را 8 سال عقب انداختیم و امروز با انتخاب حداد عادل همان اشتباه ادامه می‌یابد.
 
فروغی نماینده حداد عادل  اظهار داشت: حداد قائل به توسعه متوازن است و می‌خواهد فرهنگ در کنار مسائل اقتصادی رشد یابد، از این رو برای ساماندهی وضعیت  اقتصادی، اقتصاددانان متخصص را مورد استفاده قرار خواهد داد.
 
لاسجردی کارشناس سیاسی سوال دوم این نشست را مطرح کرد و حاجیان نماینده غرضی در پاسخ به این سوال که محورهای مدیریت کاندیدای متبوعش چیست؟ اظهار داشت: غرضی مدیریت نظام‌مند را می‌خواهند و دولت ضدتورم را در حوزه اقتصاد و دولت با رویکرد اسلامی در حوزه سیاسی را بنا خواهد کرد.  
 
صالحی در پاسخ به سوال دوم اظهار داشت: رضایی با تحقیق و تفحص طولانی در حوزه مدیریت کشور و همچنین با تاثیرگذاری در تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله نگرش واقع‌بینانه‌ای نسبت به مدیریت در کشور دارد.  
 
وی افزود: به عقیده محسن رضایی مشکل ایران از دولت رضاخان تاکنون وابستگی به مرکز است و وی می‌خواهد با فدرالیسم اقتصادی تمرکز از مرکز را دور کند تا هر استان بتواند توسعه و عمران خود را در دست گیرد ولی مسائل سیاسی و فرهنگی تابع مدیریت کلان کشور باشد.  
 
فروغی نماینده حداد عادل در پاسخ به سوال دوم گفت: حداد عادل جداسازی بدنه کارشناسی از مدیریت کشور را بزرگترین مشکل می‌داند و او معتقد است که با بازگرداندن کارگروه‌های کارشناسی می‌توان تحول عظیمی در مدیریت کشور بوجود آورد.  
 
وی با تاکید بر اینکه حداد عادل فردی اصولگرا است، ادامه داد: بر این اساس مدیرانی که عهده‌دار مسئولیت در دولت حداد خواهند شد با پایبندی به این تفکر فعالیت خواهند کرد.
 
در این میان نماینده رضایی خطاب به فروغی نماینده حداد عادل اظهار داشت: لطفا از کلی‌گویی بپرهیزید و مصداق بیاورید.  
 
فروغی در پاسخ اذعان داشت: حداد عادل تصمیم ندارد مشکلات را با بیان مصادیق راه‌حل‌های صد روزه و  امثالهم، گام بردارد؛ او معتقد است که مسائل کشور باید در کنار هم رشد و توسعه متوازن یابند.
 
در ادامه نشست لاسجردی کارشناس سیاسی در سوال سوم برنامه‌های عملیاتی کاندیداها را از نمایندگان‌شان خواستار شد.
 
حاجیان نماینده غرضی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: غرضی جزء بدنه متخصصین کشور است که امروز گوشه‌نشین شده و معتقد  است می‌توان براساس تجربیات گذشته از ترکیب جوانان و متخصصان برای عملیاتی کردن برنامه‌ها استفاده کرد و همچنین می‌خواهد از هفت کاندیدا کنونی نیز در دولت خود بهره گیرد چرا که بر این باور است که باید از مدیران موفق و کارآمد همه دولت‌ها استفاده شود، در دولت غرضی هیچ اولویتی برای جریان‌های سیاسی وجود ندارد و از همه بزرگان استفاده خواهد کرد.  
 
صالحی نماینده رضایی همچنین در پاسخ به سوال سوم گفت: رضایی متخصص‌ترین فردی است که می‌تواند از جوانان در عرصه مدیریتی استفاده کند چرا که او زمانی که 28 ساله بود توانست فرماندهی سپاه پاسداران را بر عهده بگیرد و جنگ را مدیریت کند، وی حتی در آن زمان حتی اسلحه به اندازه کافی نداشت چرا که بنی‌صدر معتقد بود نباید اسلحه داده شود ولی با این وجود رضایی مدیریت جنگ را بر عهده گرفت و توانست آنرا به درستی مدیریت کند.
 
وی افزود: رضایی تصمیم دارد با فدرالیسم اقتصادی به جوانان فرصت دیده شدن بدهد و او بر این باور است که اگر امروز کسی برنامه‌های مورد دغدغه‌اش را انجام می‌داد دیگر وارد عرصه انتخابات نمی‌شد. برای رضایی فرقی نمی‌کند که جوانان از چه طیفی باشد او می‌خواهد از همه طیف‌ها و قبیله‌ها استفاده کند چرا که به جوانان اعتماد دارد و همچنین او تمایزی برای نوع تحصیلات جوانان قائل نیست و می‌خواهد براساس الگوی دفاع مقدس راهکارهای تازه‌ای را در اقتصاد کشور مورد استفاده قرار دهد.  
 
فروغی نماینده حداد عادل در پاسخ به سوال سوم اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور نمی‌توان از هر کسی استفاده کرد حتما حداد عادل از کسی مانند حسن روحانی در سیاست خارجی استفاده نمی‌کند چرا که او به مدیریت شاه سلطان حسینی اعتقاد ندارد. وی از کسانی استفاده می‌کند که کارنامه مطلوبی دارند،‌همچنین افراد تکنوکرات که سابقه خوبی در اداره کشور ندارند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، برای حداد عادل افراد متعهد و متخصص از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و از آنها در سطوح مدیریتی کشور  استفاده خواهد کرد.  
 
حاجیان نماینده غرضی نیز اذعان داشت: این 8 کاندیدا همگی افراد پیشگام در کشور هستند و به ولایت فقیه معتقدند؛ در دولت غرضی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی جایگاه خاصی ندارد بلکه مبنای انتخاب مدیران تقوا است.  
 
وی ادامه داد: در دولت غرضی همچنین برخی ساختارها که دستخوش تغییر شدند از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای مالی تخصصی احیا خواهند شد و همچنین وی تلاش خواهد کرد که دولت از بخش خصوصی خارج شود و بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها سهیم شوند و نظر بدهند و مانند مناظره روز گذشته این اتفاق نیافتد که نظر هیچ یک از ستادهای انتخاباتی برای مناظره اخذ نشود.  
 
صالحی نماینده رضایی در ادامه این نشست تصریح کرد: وضعیت اقتصاد در شرایط کنونی بحرانی است اکنون این شرایط از زمان جنگ و بعد از جنگ نیز بدتر است چرا که ما برنامه‌ای برای اقتصاد نداریم و غربی‌ها با اتکا به این موضوع بر ما فشار وارد می‌کنند، تنها راه برون رفت از این شرایط درمان وضعیت اقتصادی است و به عقیده رضایی تمرکززدایی از اقتصاد از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین او می‌خواهد که به بخش‌هایی نظیر کشاورزی یارانه سبز اعطا کند و وابستگی را نسبت به خام فروشی اقتصاد کم کند، او می‌خواهد وابستگی کارخانجات را نسبت به واردات به میزان قابل توجهی کاهش دهد و بومی‌سازی را در کشور توسعه دهد، همچنین به دنبال ارتباط صنعت و دانشگاه است، ما تاکنون فقط در اقتصاد و سیاست شعار سر دادیم و کارهای اساسی را دنبال نکردیم و با برنامه‌های ناهمگون شلختگی در سیاست داخلی، روابط خارجی و اقتصاد بوجود آورده‌ایم.
 
فروغی نماینده حداد عادل همچنین گفت: نباید در آستانه انتخابات فقط به برنامه‌های اقتصادی ستادهای انتخاباتی کاندیداها پرداخت و همچنین نباید کاندیداهایی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند که فقط حدود 5 یا 6 ماه در این باره فکر کرده و تصمیم گرفته‌اند.
 
وی افزود: ما در حال حاضر نیازمند حمایت جدی از بخش تولید هستیم و اگر در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید پرداخت می‌شد مشکلات کنونی بروز نمی‌کرد.
 
فروغی گفت:‌حداد عادل می‌خواهد با تصحیح الگوی مصرف و حمایت از کشاورزان ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه و با ایجاد انضباط مالی و پیگیری اقتصاد مقاومتی مشکلات کنونی اقتصاد را برطرف کند.
 
لاسجردی در ادامه این نشست در سوال سوم رویکرد کاندیداها را درباره اقتصاد نفتی خواستار شد و حاجیان نماینده غرضی قبل از پاسخگویی به این سوال در واکنش به اظهارات فروغی نماینده حداد عادل گفت: غرضی پس از خروج از نظام مهندسی گروهی را برای بررسی برنامه‌های اقتصادی گرد هم آورده است و این کار از سال‌ها پیش صورت گرفت از این رو روا نیست که بگوییم کاندیدایی در عرض 5 ماه تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفته‌ است.  
 
وی در پاسخ به سوال لاسجردی افزود: غرضی معتقد است که توسعه اقتصاد نفتی باید بر اساس برنامه چهارم و پنجم صورت گیرد و ارزبری نفت کاهش یابد،‌او همچنین می‌خواهد با توسعه صنایع ‌پایین‌دستی نفتی ظرفیت‌هایی با ارزش افزوده در پتروشیمی ایجاد کند چرا که محصولات پتروشیمی مشتریان خوبی دارد و سود زیادی را نصیب کشور می‌کند.  
 
حاجیان ادامه داد: حذف خام‌فروشی نفت دغدغه دیگر غرضی است، او همچنین می‌خواهد واسطه‌گری در گاز را دنبال کند و با تکیه بر صنایعی نظیر گردشگری، فناوری آی تی و صنایع دستی وابستگی به نفت را کاهش دهد.  
 
در ادامه این نشست صالحی نماینده رضایی در پاسخ به سوال چهارم گفت: تا زمانی که انرژی ارزان و زیاد در اختیار مردم قرار گیرد این کشور به هیچ جا نمی‌رسد، ما از اقتصاد تک‌محصولی نفت رنج می‌بریم و برای درمان اقتصاد باید این تک محصول به چند محصول قابل اتکا تبدیل شود چرا که انرژی‌های فسیلی رو به پایان است و دیگر نمی‌توان برای مدت طولانی اتکا کرد. او همچنین می‌خواهد ارتباط دانشگاه و صنعت را بوجود آورد و با احیا بازار اسیای جنوب غربی و خاورمیانه صادرات را افزایش دهد، همچنین رضایی می‌خواهد توسعه صنایع پتروشیمی را دنبال کند و این صنایع فقط منحصر به بنزین نیست او تصمیم دارد توریسم و گردشگری را توسعه دهد و از این طریق اقتصاد کشور را احیا کند. 

 فروغی نماینده حداد عادل ضمن تایید اظهارات حاجیان نماینده غرضی درباره مدیریت نفت اذعان داشت: ما باید از نفت فاصله بگیریم و خام‌فروشی را کنار بگذاریم همچنین با توسعه صنایع بالادستی می‌توان وضعیت خوبی در اقتصاد نفت به وجود آورد.
 
لاسجردی کارشناس سیاسی در ادامه این نشست ارزیابی نمایندگان کاندیداها را درباره شرایط فعلی دانشگاه‌ها جویا شد که نماینده غرضی در پاسخ به این سوال گفت نمی‌‌توانیم این موضوع را مطرح کنیم که می‌خواهیم توقف در حوزه دانشگاه ایجاد کنیم، تقاضاهایی برای ادامه تحصیل در کشور وجود دارد که باید پاسخ داده شود، با اصلاح کیفی دانشگاه‌ها و سوق‌ دادن علوم به سمت کاربردی شدن رویکرد دولت غرضی خواهد بود.  
 
صالحی نماینده رضایی در پاسخ به این سوال اذعان داشت: علی‌رغم سرمایه‌گذاری عظیمی که در دانشگاه‌ها صورت ما اکنون با یک مریضی در دانشگا‌ه‌ها مواجهیم و آن تولید مدرک است از این رو رضایی می‌خواهد به این موضوع پایان دهد و ضابطه را حکم بر رابطه کند.  
 
فروغی در ادامه اذعان داشت: اولویت اصلی حداد عادل کیفیت بخشی به فضای دانشگاه‌ها است، ما باید از شرایط مدرک دادن بی‌حساب و کتاب خارج شویم.  
 
وی افزود: انقلاب فرهنگی همچنان ادامه دارد ما باید به سمت اسلامی کردن دانشگاه‌ها پیش رویم.
 
حاجیان نماینده غرضی همچنین درباره رویکرد دانشگاه آزاد گفت:‌ دانشگاه آزاد توانست رویکرد مناسبی را در دستور کار خود قرار دهد ولی انتظار می‌رفت که دانشگاه آزاد با توسعه مراکز بین‌الملل خود نتایج بهتری به دست آورد.  
 
صالحی نماینده رضایی نیز درباره نظر رضایی در خصوص دانشگاه آزاد اذعان داشت:‌ دانشگاه آزاد حرکت خوبی در کشور است همانگونه که آموزش و پرورش در کشور رایگان است، ادامه تحصیل در آموزش عالی نیز باید فراگیر شود و اگر رضایی رئیس‌جمهور شود بستر شکوفا شدن دانشگاه‌ در کشور را فراهم می‌آورد.  
 
فروغی نماینده حداد عادل نیز درباره ارزیابی کاندیدای متبوعش از دانشگاه آزاد تصریح کرد: پیدایش دانشگاه آزاد مطلوب است ولی این دانشگاه علاوه بر اینکه بستر فرصت است مایه بوجود آمدن تهدیدای نیز شده از این رو دانشگاه آزاد باید  اصلاح شود و اصلاحیه‌های متعددی را در این دانشگاه شاهد باشیم.  

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار