نماینده مردم كردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت راه‌های كردستان تمام مسائل استان را تحت الشعاع قرار داده است به گونه‌ای كه اقتصاد و صنعت استان از نقایص این بخش متاثر شده و توسعه استان عقب افتاده است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، سالار مرادی افزود: راه‌ها به عنوان اساس و بنیان توسعه در استان‌ها محسوب می‌شود و كردستان به عنوان استانی مرزی با توجه به دارا بودن 230 كیلومتر مرز مشترك با عراق در صورت بهره‌مندی از راه‌های مناسب می تواند جایگاه مطلوبی در اقتصاد كشور داشته باشد. وی ادامه داد: كردستان از طریق چهار شهرستان بانه، سقز، مریوان، سروآباد و یك گمرك رسمی و 3 بازارچه مرزی با كشورهای هم‌جوار ارتباط دارد و از لحاظ ارزش دلاری و وزنی در زمینه ترانزیت كالا در سطح كشور رتبه سوم را دارد و در زمینه صادرات كالا در گمركات مجاور با كشور عراق رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مرادی اظهار داشت: وجود اجناس و كالاهای ارزان قیمت خارجی در این بازارها، در سال‌های اخیر موجب افزایش گردشگران و مسافران به این شهر شده است اما با وجود تمام پتانسیل‌های مذکور و ده‌ها استعداد دیگر، استان كردستان در شاخص‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مخصوصا راه‌ها در رده‌های آخر استان‌های كشور قرار دارد. وی عنوان كرد: این استان با كمترین میزان بهره‌مندی از آزادراه‌ها و شبكه‌های هوایی و ریلی، استانی فقیر در توسعه شبكه راهی كشور محسوب می‌شود به گونه ای كه متوسط بهره‌مندی راه‌های روستایی این استان كمتر از 30 درصد است.
سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف استان متوقف شده است:
مرادی با اشاره به توقف سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمومی و خصوصی و از سوی دیگر عدم سرمایه‌گذاری بخش دولتی در این استان تصریح كرد: در نهایت این امر باعث عدم ایجاد زیرساخت‌های پیشرفت و توسعه این استان برای شروع برنامه‌های دوم و سوم و چهارم توسعه شدند. وی یادآور شد: البته تلاش‌هایی برای توسعه استان انجام شده كه تاثیرگذاربوده، اما عمقی و كافی نبوده است.
20 سال انتظار برای داشتن آزادراه در كردستان!
مرادی ادامه داد: آزادراه كرمانشاه - میاندوآب بسیاری از مشكلات استان را حل می‌كند. اما این آزادراه هم‌اكنون 20‌سال است كه در حال احداث است و تا به امروز تنها 50 درصد این پروژه آماده شده است. گرچه با پی‌گیری‌های انجام شده قرار به تخصیص بودجه‌ای به این آزادراه شد. اما كمتر كسی دیگر به این پروژه امیدوارانه نگاه می‌كند.
وی اذعان داشت: تردد مسافر در مرز رسمی باشماق- كردستان با 49 درصد افزایش در این سال‌ها مسئولان را بیش از پیش نگران ضعف‌هایشان در بخش‌های راه‌های استان كرده است زیرا در این رفت ‌و آمدها از وسایل نقلیه‌ای مانند اتوبوس و ... استفاده می‌شود. اما باید دانست كه بدون جاده كردستان نمی‌تواند از وضعیت كنونی خارج شده و از بن‌بست نجات پیدا كند. زیرا به شبكه ریلی و آزادراه نیاز دارد. مرادی عنوان كرد: در جلساتی درباره آزادراه‌های این استان قرار شد توسعه در قطعه 9 این آزادراه در اولویت قرار گیرد كه همان مناطق مرزی است اما برای تكمیل این پروژه هنوز نیاز به 17 میلیارد اعتبار به این بخش است. وی اظهارامیدواری كرد: بتوان با ایجاد آزادراه‌هایی شمال، جنوب و شرق به غرب استان را به هم متصل كرد تا علاوه بر خروج استان از وضعیت كنونی،‌اقتصاد استان و كشور از این ناحیه متحول شود./س
برچسب ها: کردستان ، معضل ، راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.