عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : تداخلات داریی به صورت تداخلات بسیار ثابت شده و تداخلات خیلی بعید تقسیم بندی می شوند که می توانند کاهش و یا افزایش اثرات داروها را در پی داشته باشند .

دکتر محمد عباسی نظری متخصص داروسازی بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تداخلات دارویی از مهمترین مباحث حوزه دارویی هستند گفت : تداخلات دارویی ممکن است منجر به کاهش یا افزایش اثرات داروها شوند .

وی با اشاره به اینکه این تداخلات می تواند به صورت دارو غذا، موادشیمیایی ، ترکیبات گیاهی و مکمل ها باشند اظهار کرد : در مواردی تداخلات مفید بوده و از آنها استفاده های درمانی می شود که در این عرصه می توان به تداخل بین داروی هیدروکلروتیازید و تریامین که باعث افزایش اثرات ضد فشار خون و کاهش احتمال به هم خوردن پتاسیم بدن میشود اشاره نمود .

این متخصص داروسازی بالینی ادامه داد : از نظر احتمال بروز تداخلات در برخی از منابع درجه بندی هایی وجود دارد .


وی با بیان اینکه احتمال بروز تداخلات در برخی از شرایط خاص مانند افزایش تعداد داروهای مصرفی ، افزایش پزشکان تجویز کننده ، سالمندان ، وجود بیماریهای زمنیه ای مانند نارسایی کلیوی و کبدی و... افزایش می یابد یادآور شد : تداخلات دارویی از نظر مکانیسم به دو نوع فارماکودینامیک و فارماکونتیک تقسیم می شوند که مطالعات نشان می دهد معمولا آگاهی پزشکان نسبت به انواع فارماکونتیک کمتر است .

 

مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی نیز موجب تداخلات داروی می شوند


دکتر عباسی نظری با اشاره به اینکه تداخلات فارماکونتیک می تواند در مراحل متنوع مانند جذب گوارشی ، توزیع و حذف دارو رخ دهد اظهار کرد : تداخلات دارو غذا از دیگر تداخلات این عرصه هستند که در حوزه تداخلات داروغذا مکانیسم های متنوعی باعث بروز اینگونه تداخلات می شود که کاهش اثرات وارفارین  در مصرف همزمان با غذاهای حاوی ویتامین کا از جمله این موارد هستند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی نیز در مواردی سبب بروز تداخلاتی با داروهای مصرفی بیماران می شود ادامه داد : در این راستا می توان به مصرف همزمان فراورده های حاوی سویا با قرص لووتیروکسین اشاره نمود که میتواند کاهش جذب گوارشی لووتیروکسین  را ایجاد نماید که این مسئله حتی در مورد شیرخوارانی که به دلیل کم کاری تیروئید از قرص لووتیروکسین همزمان با شیرخشک هایی بر پایه سویا  استفاده می کنند حائز اهمیت است ./ز2
برچسب ها: دارو ، تداخلات ، مکمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.