نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم دیدگاه های خود را در مناظره فرهنگي مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ دقايقي پيش نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم وارد استودیوی مناظره‌ها شدند.
 
در حال حاضر اين مناظره در ساختمان سيما در حال برگزاري است و هر 8 نامزد در اين برنامه، برنامه‌هاي فرهنگي خود را ارئه خواهند داد.
 
اين مناظره هم‌اکنون بصورت زنده از شبکه اول سيما و راديو ايران در حال پخش است.
 
تکرار مناظره فرهنگي نامزدهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري ساعت 21 از شبکه چهارم سيما و راديو جوان پخش مي‌شود.

** مرتضی حیدری اجرای مناظره دوم را نیز بر عهده دارد.

وی درباره تغییرات صورت گرفته در مناظره گفت: در نحوه چیدمان دکور و زمان بندی ها تغییرات جزئی با همانگی ستادهای کاندیداها صورت گرفته است؛ نامزدها به قید قرعه 4 دقیقه پشت تریبون قرار می گیرند و خطوط اصلی برنامه های فرهنگی خود را بیان میکنند و در ادامه کاندیداهای دیگر 2 دقیقه میتواند درباره صحبت های نامزدی که پشت تریبون است صحبت کرده و یا برنامه خود را بیان کند. اگر هر نامزد از 2 دقیقه خود به هر میزان استفاده نکند، به وقت وی اضافه شده و اگر بیشتر استفاده کند از وقت کلی وی کسر خواهد شد.




** در ابتدا محسن رضایی برای ارائه نظرات خود درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت: ما زمانی که از فرهنگ صحبت میکنیم از طرفی هم باید به فقر و دغدغه مردم توجه کنیم. آیا بیکاری به عزت جوانان لطمه نمیزند؟ وقتی افتادن یک جوان در خیابان ها را به علت بیکاری می شنوم انگار پتکی بر سرم زدند. با چه زبانی باید گفت آقایان به اقتصاد برسید؟ 1000 تومانی امروز برابر 300 تومان گذشته است. رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگی بسیار موثر است. اگر امرا خوب عمل کنند، جامعه فرهنگی می شود. رفتار دولتمردان و جناح ها با فرهنگ نامناسب است. دولتمردان در سینما و فرهنگ و هنر چه میخواهند؟ فرهنگ و سینما و ورزش را باید به خود فرهنگیان بدهیم. شورای انقلاب فرهنگی که در برخی حوزه ها عملکرد موفقی داشته اما باید اعتراف کنیم در مسائل فرهنگی پیشرفت مهمی نداشته است.



** در ادامه غرضی گفت: آیا تصور آقای رضایی از فرهنگ یک موضوع مقطعی در زمان خاصی است یا فرهنگ ملت در طول تاریخ حرکت میکند؟ آیا اگر در یک مقطعی فرهنگ مورد  تهاجم قرار بگیرد، میتواند خودش را نگهدار یا تسلیم می شود؟ از شما اینطور استنباط کردم که مثلا بیکاری و فرهنگ و اعمال دولت ها میتواند در فرهنگ مردم نفوذ کند و شکل دهد. سوال دقیقا این است که آیا فرهنگ  موجود زنده است که در طول حرکت میکند یا عرض؟

** عارف نیز در واکنش به سخنان رضایی گفت: تشکر میکنم از آقای رضایی. فکر میکنم بهتر بود ایشان جزئیات برنامه هایشان را ارائه میکردند. و راهکارهایشان را برای وضعیت فعلی بیان میکردند.

** جلیلی نیز گفت: فرهنگ یک مقوله در کنار مقوله های دیگر نیست. فضای حاکم بر همه اینهاست. اگر فضای فرهنگی صحیح در اقتصاد داشته باشیم بسیاری از همین مسائل که شما ومردم را رنج میدهد حل می شود. ما باید از عنصر فرهنگ بتوانیم به خوبی و به موقع استفاده کنیم بخصوص در مورد اقتصاد. اگر بتوانیم یک فرهنگ اقتصادی را حاکم  کنیم به اندازه ده ها قانون می تواند کمک کند.

** ولایتی نیز گفت: درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی آنطور که آقای رضایی گفت، نیست و با توجه به عضویت بنده در این شورا از سال 69 تاکنون، شاهدم که تلاش بسیار ارزشمندی در جهت احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی در این شورا صورت میگیرد و مصوبات این شورا حکایت از این نگاه عمیق و گسترده به مساله فرهنگ است. لیکن یک اشکالی که هست این است که مصوبات این شورا ضمانت اجرایی ندارد.

** حداد نیز در واکنش به سخنان رضایی گفت: تعجب می کنم از آقای رضایی که بدون اینکه برنامه های فرهنگی خود را ارائه کند وارد مسائل اقتصادی شد. آیا قبل از این یکسال مشکل فرهنگ نداشتیم؟ اگر مشلات فرهنگی از فقر است پس جای تقوا کجاست و بنابر این باید از سخنان شما نتیجه گرفت کسانیکه مرفه هستند مشکل فرهنگی ندارند؟ بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ناشی از مشکلات فرهنگی ماست که سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی را نمیتوان بدون تغییر نگرش فرهنگی ایجاد کرد.

** روحانی نیز در ادامه به ارائه برنامه های خود پرداخت و گفت: ما مشکلات بسیار زیادی در بخش فرهنگ داریم که باید بیشتر توجه کنیم. اول اینکه باید فضای فرهنگی ما برای فعالیت فرهنگی دارای امنیت باشد و اگر نگرانی ها حذف شود اصحاب هنر خلاقیت دارند. مساله دوم صیانت از باورهای دینی است که مورد هجمه وسیع قرار گرفته و متاسفانه برخی مسئولان به جای تقویت باورهای مردم در سالهای اخیر باورها را تضعیف کردند. هر مدیریت ناکارآمدی را به یکی از مقامات دینی و نعوذبالله به امام دوازدهم نسبت دادند. باید عقلانیت را در فهم مسائل دینی ترویج کنیم و اگر باورها را تقویت کنیم مردم بلدند چطور این فرهنگ را تقویت کنند.

** قالیباف نیز در این مناظره در واکنش به اظهارات رضایی گفت: استنباط من از سخنان شما این است که نگاه اقتصاد و اقتصادمحوری نسبت به فرهنگ اولویت دارد.اگر درست باشد این سوال را از شما دارم که به هرحال فلسفه یک نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین نظام اسلامی و دیگر نظام ها هست. اگر به دنبال رشد و تعالی انسانهاییم آیا نگاه فرهنگی و تربیتی برای ما یک اولویت نیست؟ باید اقتصاد و سیاست تحت تاثیر فرهنگ باشند وگرنه اساس نگاه ما به فلسفه حکومت اسلامی زیر سوال می رود. این اشکال رویکردی است.

** رضایی نیز در پاسخ به انتقادات دیگر نامزدها گفت:  از صحبت برخی دوستان برمیاید که بیش از حد در تهران زندگی میکنند. من 250 شهرستان رفتم و در انتخابات قبلی اخطار کردم که اگر وضع به همین منوال پیش برود به سمت پرتگاه می رویم. مشکل اقتصادی  هم سیاست را تهدید میکند هم دین و فرهنگ را. من هنوز وارد برنامه هایم نشده ام و خواهم گفت فرهنگ چه تاثیری بر اقتصاد دارد. معلوم است که در برنامه هایم تاثیر فرهنگ بر اقتصاد را خواهم گفت . در شورای انقلاب فرهنگی فناوری کارهای بزرگی کرده اما کاستی های جدی هم دارد که قابل دفاع نیست.

** در ادامه و با قید قرعه حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت.

 وی گفت: مساله فرهنگ و آسیب های اجتماعی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی ماست. انقلاب ما اساسا یک انقلاب فرهنگی بود انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود. آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد؟  افرادی از مسئولان به دیگران تهمت می زنند بدون اینکه حکم قضایی صادر شده باشد. اوقتی افرادی که مسئولیت های سنگین دارند اخلاق را زیر پا میگذارند چه باقی می ماند؟ اعتماد عمومی از بین می رود و این همه چک های بی محل و اعتیاد هر روز آمارش زیاد می شود. حاشیه نشین ها زیاد می شوند. طلاق ها در یک سال گذشته 7 درصد رشد داشته و تمامی آسیب های اجتماعی رو به افزایش است چراکه مبنای فرهنگ صدمه دیده است؟ تا زمانی که فرهنگ ما دولتی است مسائل ما حل و فصل نخواهد شد.  دولت باید در فرهنگ سیاستگذار باشد و نظارت و حمایت کند.



** در ادامه قالیباف گفت: آثار مسئولان برای تاثیرگذاری فرهنگی نسبت به مردم حتما یکی از بهترین روشهاست. اما سوالم از آقای روحانی نسبت به صحبتهایشان این است که بنا هست در دولت ایشان با چه رویکرد فرهنگی به این موضوع نگاه کنیم؟ اگر تمرکز را از بین بردیم رویکردها اصلاح می شود؟ یا باید طرح نو درانداخت و نوع دیگری به موضوع فرهنگ نگاه کرد. یکی از ضعف های فرهنگ رفتار دوگانه با رابطه بین دولت و ملت است و بسیار آسیب زاست.

** رضایی نیز گفت: باید رابطه دولت و مردم را به نحوی بازسازی کنیم که تحول فرهنگی به وجود بیاید. این را در صحبت های بعدی ام توضیح خواهم داد.

** غرضی ادامه داد: سوالم از روحانی این است که آیا فرهنگ جامعه اکتسابی است یا تزریقی؟ آیا دولتها میتوانند فرهنگ جامعه را تغییر دهند؟


** عارف نیز اظهار داشت:  اگر تمرکززدایی انجام شود، اما قیم مآبی حل نشود به جایی می رسیم؟ و اینکه آیا فعالیت را در بخش های هنری حق میدانید یا امتیاز.  چه کنیم نهادهای مردمی بتوانند فعالیت خود را در چارچوب قانون ادامه دهند؟

** جلیلی در ادامه گفت: نگاه به فرهنگ باید به دوگونه تهدید محور و فرصت محور باشد، اگر فرصت ها را درنیابیم نمیتوانیم تهدیدها را حل کنیم. نباید گزینشی و سیاسی به فرهنگ نگاه کرد. اگر مجموعه آسیب ها بخصوص در عرصه حکومت و دولت بتواند آثار سنگینی داشته باشد حتما تاثیرات مخرب خواهد داشت. باید به مجموعه اینها نگاه کرده و مانعشان شویم. بخصوص دولت باید جلوی اشرافی گری و تبعیض و فساد و اسراف را بگیرد.

** ولایتی در واکنش به اظهارات روحانی گفت: جناب روحانی به بخشی از آسیب های فرهنگی اشاره کردند ولی توقع این بود که بعد از آسیب شناسی راه حل ها را ارائه کنند. منتظریم بشنویم.

** حداد عادل نیز گفت: آقای روحانیاشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگی هستند. خیلی راجع به سانسور و ... نگرانی کردند. من مدافع سانسور نیستم ولی از آقای روحانی سوال میکنم اگر در یک اثر هنری و کتاب و فیلم به باورهای دینی و مقدسات اهانت شده یا ریشه های اخلاقی جامعه مورد هجوم قرار گیرد شما اجازه میدهید آن وارد خانواده ها شده و فساد ایجاد کند؟

** روحانی نیز در پاسخ به انتقادات صورت گرفته گفت: راه حل این است که وقتی سیاست ها را دولت وضع کرده و قانون شفاف می شود کارها رابه انجمن های حرفه ای و نظام صنفی  واگذار کنیم. آنها وضعیت را بهتر کنترل می کنند. اخلاق مطلوب و کمال اخلاق است که مورد انتظار انقلاب اسلامی است. مقدسات باید مورد احترام باشند اما آیا این موضوع را فقط آن فردی که در اداره نشسته و ممیزی میکند می فهمد؟ اگر میخواهیم فساد نباشد به رسانه ها و مطبوعات آزادی بدهیم. فرهنگ البته تزریقی نیست. فرهنگ چشمه جوشانی است که در نهاد مردم است و باید باز شود.

**در ادامه محمدرضا عارف پشت تریبون قرار گرفت.

وی با اشاره به دیدگاه خود در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: این حوزه جزء اولویت های پیشرفت و توسعه ما است، اول باید نگاه و نگرش به فرهنگ و هنر تغییر یابد. تصدی گری دولت در این زمینه باید به حداقل برسد. امور فرهنگی و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود. نگاه ما مبتنی بر اعتماد است و فکر نکنیم با انتخاب یک مسئول فرهنگی مشکل فرهنگ و هنر ما حل می شود. فرهنگ و هنر بومی‌ترین محصولات ماست که باید استفاده کنیم. باید در برنامه های توسعه مان فرهنگ و هنر و امور اجتماعی جایگاه ویژه داشته باشد.



** در ادامه جلیلی گفت:باید به فرهنگ به عنوان فرصت استفاده شود اما ویژگی فرهنگ در پاکی و مولفه هایی است که موجب قوام و فرصت ما شده است.

** ولایتی نیز ادامه داد: اگر بخواهم پیشنهادی  در تکمیل فرمایش عارف داشته باشم این است که فرهنگ خودی را محوریت فرهنگ بگذاریم و هر آنچه در  مغایرت این است اصلاح کرده و فرهنگ مقاومتی را مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی شکل دهیم .

** حدادعادل در واکنش به اظهارات عارف گفت: در این که کار فرهنگی باید به دست مردم باشدتردیدی نیست ولی دولت ها هم وظایف فرهنگی دارند و در هر جای جهان دولتها کار سترگ فرهنگی میکنند و دولت اسلامی که  ماهیتا فرهنگی است لذا از عارف می پرسم چه وظایف حاکمیتی در فرهنگ دارد و  مرز وظایفی که حتما دولت باید به عهده بگیرد کجاست؟ و آیا می شود همه چیز را از دولت گرفت؟

** روحانی ادامه داد: بحث تصدی گری که آقای عارف اشاره کردند بسیار مهم است و باید به حداقل برسد. بگذاریم دست مردم باز شود و اینقدر در زندگی خصوصی مردم دخالت نداشته باشیم. آیا اولویت این است که فسادها را فراموش کرده و به چند کاری که جوان ها در خیابان انجام میدهند گیر بدهیم؟ مسائل فرهنگی باید از طریق فرهنگ حل شود و پلیس ‌آخرین مرحله باید باشد.

** قالیباف نیز در واکنش به اظهارات عارف گفت: توقع من این بود که دکتر عارف در این 4 دقیقه رویکرد و نگاه فرهنگی اش را بگوید. فکر میکنم بحث ها و سوالها بیشتر دارد می رود به حوزه انتقادات و بحث های رفتاری و موردی و مصداقی. اجازه بدهید با صراحت بگویم که اینجا در فرهنگ متکی به رای حرف نزنیم و متکی به اصلاح جامعه حرف بزنیم. دردی که در کشور هست مانند فقر تا بی اعتمادی و دروغگویی در جامعه مسلمان ما، باید حل شود. دروغ بدتر از فقر است و اصلا برخی دلایل فقر است. تصدی گری قطعا بد است و باید دست و پای دولت از زندگی خصوصی بیرون برود. آقای عارف بگوید چه نگاهی بناست در فرهنگ حاکم باشد؟  چه کنیم جامعه اصلاح شود و دروغگویی نباشد.

** رضایی نیز از عارف پرسید: در دولت اصلاحات طرح خوبی تحت عنوان طرح جامع ورزش تهیه شد چرا تصویب و عملیاتی نشد؟

** غرضی در ادامه گفت: دولت های گذشته با اعمال نظر خود آیا توانسته اند تغییری در فرهنگ ایجاد کنند؟

** عارف در پاسخ به انتقادات دیگر نامزدها گفت: دولت ها باید تامین کننده زیربناها باشند و فرهنگ را باید به خود مردم محول کرد و ابزار و زیرساخت ها را فراهم کنیم.  برای طرح ورزش گام های اولیه برداشته شد اما در دولت بعد به آن توجهی نشد. نقشه  مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده که باید دولت آن را کار کند. اما رویکرد ما در اجرایی کردن آن سند محوریت دادن به مردم است. باید کارهای فرهنگی نیز به انجمن ها و نظام  های صنفی واگذار شود. نباید برای چاپ یک کتاب هفت  خوان طی شود. اگر تخلفی شد البته باید طبق قانون رسیدگی شود و با این روش میتوانیم در فرهنگ و هنر خلق آثار کنیم. انشاءالله بتوانیم در راستای انقلاب فرهنگی گام برداریم.

** در ادامه ولایتی برای تشریح برنامه های خود پشت تریبون قرار گرفت.

وی در فرصت 4 دقیقه ای خود گفت: فرهنگ تجلی باورها و رفتارهای جامعه است و انقلاب ما انقلاب فرهنگی است. هم رئیس جمهور و هم وزرا و مسئولان باید اسوه فرهنگ اسلامی و ایرانی باشند تا رفتارشان القا کند که دولت بیش از همه به باورهای مردم عمل میکند. در حال حاضر آثار رشوه خواری و تبعیض و مشکلات اخلاقی و اعتیاد و .. را می بینیم و بیش از هرچیز استفاده از پارتی و رانت و ... از مشکلات فرهنگی موجود است. اگر خانواده ما در سلامت باشد که بوده و  هست، مقاومت در خانواده ها شکل میگیرد.  ما برای اینکه جلوی این مشکلات فرهنگی را بگیریم در خانواده ایجاد مصونیت کنیم، باید ازدواج تسهیل شده و ایجاد شغل شود و خانواده ها پایدار شوند و به آموزش و پرورش توجه کامل شود.



**در ادامه حدادعادل گفت: نسبت به سخنان آقای ولایتی نظر خاصی ندارم.

** روحانی در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: همانطوری که آقای ولایتی اشاره کردند مساله هویت ایرانی و اسلامی برای ما بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم از این هویت پاسداری کنیم باید چه کنیم؟ اولش این است که تسهیلاتی فراهم کنیم که کالای فرهنگی فاخر در اختیار مردم قرار بیگرد. چرا کالای فرهنگی  ما مصرف ندارد؟ یا گران است یا بر اساس ذائقه مردم برایش تصمیم گیری نشده است. ما نمیتوانیم به فرهنگ جهانی هم بی اعتنا باشیم. باید با توجه به جهان بتوانیم برنامه ریزی کرده و هویت خود را در دنیای رقابت فرهنگی امروز حفظ کنیم.

** قالیباف نیز گفت: نظر خاصی ندارم.

** غرضی گفت: آیا تهاجم فرهنگی توانسته در فرهنگ ایران نفوذ کند؟

** رضایی گفت: تاثیر اقتصادی در فرهنگ چقدر است؟

** عارف نیز درباره اظهارات ولایتی افزود: بحث ولایتی در نهایت به ضرورت ارتقای فرهنگ و ارائه الگوهای فرهنگی جهت پاسداری از هویت اسلامی  بخصوص خانواده رسید که به نظر می رسد هیچ راهی برای ارتقای فرهنگ خانواده جز تولید فرهنگ فاخری نداریم که مردم به سمت تولیدات خارجی نروند. متاسفانه تا الان برای مبارزه با فرهنگ خارجی فقط صورت مساله را پاک کردیم که با اینها به جواب نمیرسیم. باید باور کنیم هیچ راهی جز اعتماد به اهالی فرهنگ و هنر نداریم. باید اجازه بدهیم اصحاب فرهنگ و هنرمان خلق آثار کنند. باید پیشخوان فرهنگی یعنی کالاهای فرهنگی فراوان و با کیفیت بالا را خلق کنیم.

** جلیلی در ادامه گفت: ظرفیت های بالای اسلامی و ملی که ولایتی گفتند را تایید میکنم. آنها که نگران پهنای باند و ... هستند نباید پهنای باند ظرفیت های فرهنگیمان را پایین بیاورند.  یکی از مشکلات امروز ما همین است که یک انحصار و کوچک کردن و خلاصه کردن فرهنگ در سلیقه خاص است. چرا دیگران را بی توجهی میکنیم؟ اینهمه شعرای خوب بعد از انقلاب و ... داریم.

* ولایتی در پاسخ به انتقادات دیگر کاندیداها اظهار داشت: فرهنگ باید اخلاق محور باشد و در عمل مردم را به اسلام دعوت کنیم. از اسلام واخلاق و روش اهل بیت فقط حرف نزنیم بلکه رفتار ما به عنوان مسئولان دولتی، نماد عملکردن به فرهنگ اسلامی و ایرانی و متخلق بودن به اخلاق اسلامی ایرانی است و بیشترین اثر را روی مردم خواهد داشت.  باید کار فرهنگ و سینما و ورزش را به اهلش واگذار کند و فرهنگ و ورزش را سیاسی نکند. تهاجم فرهنگی هست ولی درمانش فقط فیلتر کردن نیست. باید مصون سازی ایجاد شود که از طریق بنیان های خانواده و احیای ارزش های اسلامی و ایرانی هست.

** در ادامه محمدباقر قالیباف بر اساس قرعه پشت تریبون قرار گرفت.

 وی در ابتدای فرصت 4 دقیقه ای خود با تبیین برنامه هایش گفت: مهمترین موضوع برای هر ملت و کشوری استقلال و عزتش است. کشوری میتواند استقلالش را حفظ کند که مولد باشد. کشور نیازمند تولید قدرت است. نیازمند تولید ثروت و معرفت و منزلت است. اگر این تولید در این ابعاد بود و همه جانبه نگری بود استقلال حفظ میشود پس اقتصاد و سیاست و کرامت انسانی و ... مهم است ولی انقلاب اسلامی و نظام فلسفه اش تعالی و رشد انسانهاست و ما اقتصاد را برای این میخواهیم. خدا به انسان، انسانیت و آزادگی داده و تحت هدایت قدسی میتوانیم اینها را حفظ کنیم لذا فرهنگ اساس کار ما و دولت است. باید همه جانبه باشیم، در فرهنگ باید به دنبال معنویت و اخلاق باشیم. برنامه من با این نگاه است. واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است. حق فرهنگی یعنی نقش فرهنگ در سیاست و اقتصاد و اجتماع و ... ادا نشده است. هر تولیدی که لباس فاخر هنر را به تن کرد بدون شک در تاریخ ماندگار خواهد بود و اثر گذار.



** رضایی نیز گفت: جناب قالیباف در منزلت اجتماعی فرهنگیان و هنرمندان و ورزشکاران و روحانیون و اصحاب تولید فرهنگ و  هنر صحبت کردند باید بگویند چطور میخواهند این منزلت را تقویت خواهند کرد؟

** غرضی نیز از قالیباف پرسید: آیا فرهنگ بر سیاست  تاثیرگذار است یا برعکس؟

** عارف نیز در واکنش به اظهارات قالیباف گفت: فرمودید فرهنگ اساس کار یک دولت است آیا در شهرداری هم با همین رویکرد جلو رفتید؟ آیا معماری شهر تهران با رویکرد معماری اسلامی ایرانی است؟ رویکردی که فرمودید با عملکردی که شهرداری تهران داشته مغایرت دارد البته خاص دوره شما نیست و از گذشته شروع شده است.

**جلیلی نیز گفت: صحبتی ندارم.

** ولایتی نیز در سوال از قالیباف گفت: سوالم این است که برای آینده چه طراحی برای احیای معماری اسلامی ایرانی دارید؟

** حدادعادل نیز در واکنش به اظهارات قالیباف گفت: در صحبت های قالیباف اشاره شد به اینکه اهل فرهنگ و هنر از نظر زندگی هم تامین شوند. این نکته را مهم میدانم و معتقدم اگر میخواهیم در جامعه ما فرهنگ و هنر که یک مظهر بارز فرهنگ است توسعه یابد بایدکاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر بتوانند همه وقت و وجودشان را صرف آفرینش کار هنری کرده و اطمینان خاطری داشته باشند که زندگی شان تامین است . در آینده دولت به این موضوع توجه ویژه کند. باید اهالی فرهنگ بتوانند از کاری که به کمک اندیشه و ذوقش میکند زندگی قابل قبول و متوسطی داشته باشد ولی الان نیست به خاطر اینکه فرهنگ و هنر را جدی نمیگیریم. در نظر دارم برای اقتصاد فرهنگ در دولتم فکری اساسی بکنم.

** روحانی نیز گفت: فرمودند که باید نقش فرهنگ را در سیاست و بقیه بخش ها ببینیم ولی ما باید فرهنگ را بالاتر از اینها ببینیم. سیاستی نداریم که در دلش و متنش فرهنگ نباشد چرا که فرهنگ همان باورها و ارزشها و رفتارهایی است که بر مبنای آن ارزشها و باورهاست. امروز کمبودی که در جامعه ما هست منزلت همه اقشار مانند کارگر و معلم و کسبه و دانشجو و... است که همه منزلت میخواهند و اگر نباشد فضای فرهنگی حاکم نمیشود. امروز به جای اینکه فضای فرهنگی را حاکم کنیم فضای  امنیتی حاکم شده. کرسی های آزاداندیشی را رهبری تاکید کردند اما ما فضایی را که دانشجویان بتوانند حرف های خود را آزادانه بزنند نمی بینیم.

* قالیباف در پاسخ به انتقادات نامزدها و سخنان آن ها اظهار داشت: فرهنگ مهمترین پایه قدرت است و منابع انسانی  مهمتر از نفت و گاز هستند لذا من بر این موضوع یعنی منزلت فرهنگی تاکید ویژه دارم. مظلومیت فرهنگ اینجاست که تا یک وقتی بودجه کم می آید از بودجه فرهنگ کم میکنند. قول میدهم در دولتم هیچوقت این اتفاق نیفتد. باید رویکردها را اصلاح کنیم یعنی دست و پای دولت نمیتواند اینقدر بزرگ شود که به حریم شخصی و زندگی خصوصی برود. فرهنگ سفارشی نیست و امنیتی نیست و دولت باید این را بداند. دولت باید سعه صدر داشته باشد. آفرینش های فرهنگی ممکن است خطایی هم داشته باشد با یک خطا نباید اعتمادمان را به اصحاب فرهنگ و هنر زایل کرده و با آنها برخورد قهری کنیم.

** در ادامه محمدغرضی بعنوان ششمین کاندیدای ریاست جمهوری  پشت تریبون قرار گرفت.

وی در تشریح برنامه های خود گفت:  فرهنگ تزریقی و تحمیلی نیست و ملت ایران در طول تاریخ فرهنگ خود را ساخته است. اینکه تصور می شود فرهنگ را می شود با دولت ها تغییر داد و اینکه فکر شود فرهنگ میتواند دستاویز قدرت سیاسی یا مفعول جریانات سیاسی است در تاریخ ایران نفی شده است. وقتی فقر حاصل می شود مردم جمع می شوند ولی از فرهنگ دور نمی شوند. وقتی غنا حاصل میشود مردم تولید هنری میکنند.



** در ادامه عارف گفت: عرضی ندارم.

** جلیلی گفت:  اگر توجه دقیقبه موانع فرهنگی نداشته باشیم، دچار خطا می شویم. در سال 80 رهبری کرسی آزاداندیشی و جنبش نرم افزاری را فرمودند. اگر میگوییم فضای فرهنگی چرا در همان چهار سال اینکارها انجام نشد؟ اگر آسیب شناسی غلط کنیم به موضوعاتی توجه میدهیم و از اصل موضوع غفلت می شود.

** ولایتی نیز گفت: حرفی ندارم.

** حدادعادل در واکنش به اظهارات غرضی گفت: دولت ما نباید فرهنگ را به مردم تزریق کنند و اگر حکومت برخاسته از مردم نباشد، آن حکومت راه فرهنگ مغایر با راه مردم را در پیش می گیرد.

** روحانی نیز در واکنشبه اظهارات جلیلی گفت: نمیخواستم صحبت کنم اما آقای جلیلی حرفی زدند که باید پاسخ بدهم. فضای الان دانشگاه ها با سال 83 بسیار متفاوت است. در سال 82 و 83 تمام اقداماتی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشته برای رفاه دانشجویان بوده و مدارکش در دبیرخانه هست. قوه قضائیه را خواستیم و صحبت کردیم و گفتیم باید پرونده  تمام دانشجویان از بین برود.

** قالیباف نیز گفت: بنده نظر خاصی ندارم.


** در ادامه رضایی گفت: خوب است آقای غرضی درباره هنر و ورزش و مسائل اجتماعی هم صحبت میکردند.

** غرضی نیز در واکنش به انتقاد دیگر کاندیداها گفت: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را بر جامعه تحمیل کند اعم از اینکه نرم افزار یا سخت افزار باشد محکوم به شکست است. دولت ها باید تابع فرهنگ عامه باشند. در سینما و ورزش و سینما باید تمام صاحبان مراکز موظف شوند در سیستم خود ان جی او تشکیل داده و از یک طرف رابطه خود با جامعه و رابطه خود با دولت را سامان بدهند. فرهنگ بخشی نیست و نمیتواند بخشی اداره شود. هنر وقتی موفق می شود که بتواند ارتقای فرهنگی بدهد. تمام زندگی هنر است و عبارت از این است که بتوانیم ارتقای لازم را به زندگی مردم برگردانیم.

** در ادامه نیز حدادعادل برای ارائه نظرات خود در حوزه فرهنگ و اجتماع پشت تریبون قرار گرفت.

وی در تشریح مواظع خود گفت: در این که فرهنگ هم با اقتصاد مرتبط است هم با سیاست بحثی نیست. اما امروز آمده ایم درباره فرهنگ صحبت کنیم و نمی شود به جای صحبت از فرهنگ یکسره درباره اقتصاد یا سیاست صحبت کنیم. فرهنگ مانند روح در پیکر جامعه است و به معنای شخصیت برای فرد است. هویت هر جامعه ای به فرهنگ آن است. فرهنگ ما اسلامی است و مردم ایران از دیرباز و قبل از اسلام هم خداپرست بودند. ما باید فرهنگ اسلامی را اساس قرار دهیم. باور به خدا، باید اساس کار ما باشد.  ما باید زندگی و جامعه خود را قرآنی کنیم و بر اصالت فرهنگ اسلامی و دینی تاکید کنیم لذا من در دولت آینده تلاش میکنم نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هویت کرده و به این فرهنگ افتخار کرده و در برابر دنیا سر خود را بالا بگیرد. اگر ما در فرهنگ استقلال نداشته باشیم در سیاست و اقتصاد استقلال  نخواهیم داشت.



** در ادامه روحانی گفت: صحبتی ندارم.

** قالیباف نیز اظهار داشت: صحبتی ندارم.

** رضایی‌ افزود: صحبتی ندارم.

** غرضی از حدادعادل پرسید: آیا فرهنگ ایران نسبت به همسایگان معرفتی و ذلیلانه عمل کرده یا تاثیرگذار بوده است؟

** عارف نیز در واکنش به اظهارات حدادعادل گفت: قانون برنامه چهارم را شما ابلاغ کردید و احکام خوبی درباره توسعه فرهنگی در این برنامه بود. چه باید کرد که این احکامش اجرا شود و آیا شما برای اجرایی شدن آن پیگیری کردید؟


** جلیلی با اشاره به اینکه از فرمایشات آقای حداد استفاده کردم در واکنش به اظهارات روحانی گفت: پس چرا این فضای فرهنگی در شکل صحیحش برای کرسی های مناظره در سال های حکومت شما شکل نگرفت؟

** ولایتی گفت: خواهشم این است که اگر حدادعادل پیشنهادی برای کار فرهنگستان ها که نقش اساسی در توسعه علم دارند، بگویند که آثار مثبت‌تر و جدی‌تری داشته باشیم. خود من به عنوان عضو فرهنگستان علوم پزشکی مشکل اعمال نظر دیدگاه فرهنگستان ها را مشاهده میکنم.

** حدادعادل نیز در پاسخ به سوالات و انتقادات دیگر نامزدها گفت: در پاسخ غرضی عرض میکنم فرهنگ ایرانی و بویژه فرهنگ اسلامی ایرانی در منطقه فرهنگ تاثیرگذار بوده است و این فرهنگ با والایی و مفاهیم خود توانسته اثر بگذارد.در مجلس هشتم برای قانون مطبوعات با توجه به تحول فناوری اطلاعات کارهایی کردیم. منتهی اشکال ما به برنامه چهارم یک برنامه بنیادی بود که بسیار فراتر از این ها بود و اشکالات اساسی در آن می دیدیم که اگر فرصت باشد تجزیه تحلیل میکنیم که جنابعالی مشکلاتش را بدانید. در رابطه با پرسش ولایتی باید بگویم وظیفه فرهنگستان ها جنبه راهبردی دارد.

** در ادامه نیز جلیلی بعنوان آخرین کاندید برای اظهارات خود پشت تریبون قرار گرفت.

وی در تشریح برنامه های خود گفت: مزیت نسبی ما فرهنگ است و امام با تکیه بر قدرت فرهنگی این حرکت را شروع کردند و اگر عزت و پیشرفت و تولید قدرتی شد بر اساس ظرفیت فرهنگی ما بود. فرهنگ یک موضوع در کنار سایر مقولات نیست بلکه فضای تنفسی است که بر همه موضوعات مانند سیاست و اقتصاد و .. حاکم است و اگر بتوانیم از آن استفاده کنیم قدرتی که ایجاد میکند بسیار بیشتر از مقولاتی حتی قانون است. در جنگ تحمیلی فرهنگ بسیجی بود که پیروزی ها را رقم زد. همچنین در بحث هسته ای فرهنگ استقلال طلبی ما بود که باعث پیروزی ما شد. نیازمند شناخت درست از مبانی فرهنگی و اسلامی هستیم که دچار خطا نشویم. دولت باید فهم صحیح را داشته باشد. اینکه میگوید رئیس جمهور از رجال مذهبی و سیاسی باشد‌، به همین خاطر است. اینکه میگویند فرهنگ از سیاست و اقتصاد  جداست بازی است. در آمریکا آرگو و دو فیلم دیگر را ساختند. اگر ما این را مهم میدانیم باید شورای انقلاب فرهنگی مهمتر از شورای عالی امنیت ملی باشد. باید ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری این زمینه را به خوبی بشناسیم و به کار بگیریم.



** ولایتی نیز در انتقاد به اظهارات جلیلی گفت:  نباید موضوعی را خلط کنیم. اینکه عرض شد موضوع فرهنگ را سیاست زده نکنیم، منظور این نیست که فرهنگ و سیاست از هم جداست. سیاست زدگی به معنای اعمال غرض های سیاسی برخی هاست که از فرهنگ به عنوان ابزار استفاده کنند. اینطور نباید باشد والا در اسلام همه ارکان اداره جامعه به هم پیوستگی ارگانیک دارند.

** حدادعادل نیز در واکنش به اظهارات جلیلی گفت : قرار بوده که این مناظره، فرهنگی اجتماعی باشد. اما حس میکنم به حوزه اجتماع خوب پرداخته نمی‌شود. مهمترین دستاوردی که امروز در جامعه داریم پیوند دولت و مردم است و پیوند نظام و مردم است یکی از مهمترین ارکانی که باید حفظ شود خانواده است و  خطاب به دوست عزیزم آقای عارف که راجع به برداشتن آنتن های ماهواره ای صحبت کردند، عرض میکنم، البته ایشان از داشتن آنتن ماهواره دفاع نمیکنند، ببینید بعضی از این سریال های ماهواره ای و فیلم هایی که تهیه می شود ببینید با چه نیتی تهیه می شود؟

** روحانی نیز در ادامه گفت: از آقای جلیلی می پرسم اعتقاد ایشان چیست؟ چون برخی ها دایره خودی را آنچنان تنگ میکنند که تعداد و گروه خاص و عدد خاص که بالا نیست و هرکس مثل خودشان فکر نکند را محکوم کرده و حاصل توطئه می دانند، میگویند نمیتوانیم با دنیا تعامل کنیم و دنبال حذف و کناره گیری از سطح جهان هستند. به اعتقادم باید در امور فرهنگی زمینه و فضا را برای فعالیت باز کنیم. چرا شرایط طوری شده که فرار مغزها باز شده؟

** قالیباف نیز گفت: اگر به موضوعات جامعه یکجانبه نگری کنیم و فقط بگیم تولید ثروت یا قدرت، نمیتوانیم پیشرفت کنیم. جامعه ما یک موجود زنده است ولی متاسفانه جامعه را مثل کودک لوس ساده لوح به آن نگاه میکنند و گاهی به عنوان موجود رشید بالغ. جامعه این نوع دوم است. اگر کرامتش را حفظ کردی عکس العمل نشان میدهد و اگر دست در چشمش کنی باز هم عکس العمل نشان میدهد.. متاسفانه الان همبستگی در کشور کم است. تبعیض و سوءمدیریت موجب شده نتوانیم یک همدلی برای پایه قدرت اساسی داشته باشیم. دولت آینده باید به موضوعات اجتماعی منطقی و دقیق و اثرگذار نگاه کند. اگر در دولت تاکید داریم که تبعیض نباشد یعنی همه اقشار را ببینیم و همه جوان ها فرصت مساوی داشته باشند. نیازمندیم ساختارهای اجتماعی را در دولت و کشور تقویت کنیم. دولت باید تبلور عینی اراده مردم باشد و همه باید احساس کنند تاثیرگذار هستند. امروز پیشرفت برای ما یک ضرورت است نه یک انتخاب.

** رضایی گفت: خوشحالیم هرچه جلو می رویم دوستان به آسیب شناسی که کردیم نزدیک می شوند. 3 آسیب فقر، رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکزی مانند شورای انقلاب فرهنگی در استفاده از پتانسیل های فرهنگی ما. آقای جلیلی خوب است در برنامه هایشان به بحث سلامت روحی و روانی و جسمانی اشاره کنند.

** در ادامه نیز  غرضی از جلیلی پرسید: آقای دکتر شما الان موقعیتی دارید و میتوانید جواب بدهید. آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم بیاورد یا فرهنگ غرب به ما هجوم آورده؟

** در ادامه نیز عارف به پاسخ به اظهارات حدادعادل گفت: قبول دارم که امروزه بهترین راهکار برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، حذف نیست. فیلتر کردن و اینها جواب نمیدهد. ما باید با خلق و تولید آثار خوب جوانان را تشویق کنیم که به جای آثار غربی از اینها استفاده کنند. نگاه دولتی به فرهنگ در نهایت به نوعی نگاه سیاسی و امنیتی شدن فضا منجر می شود. دولت باید به جای سفارش خلق ‌آثار، زیربناها و زیرساخت ها را ایجاد کرده و خود را خادم فرهنگ بداند نه مسئول فرهنگ. راه مقابل با تهاجم فرهنگی بستن و حذف نیست. این راهکار امروز به هیچ وجه جواب نمیدهد. راهش تولید محصولات فرهنگی فاخر است.

** در ادامه نیز جلیلی در پاسخ به انتقادات نامزدها گفت: فشارها و زنجیرها را باید باز کنیم تا ظرفیت ها باز شود. انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب بود و ما در موضع فعال هستیم نه در انفعال. اینکه 100 شبکه ماهواره ای فارسی زبان درست میکنند میخواهند پاسخ قدرت ما را بدهند و این نشانگر قوت فرهنگی ماست به شرط اینکه بتوانیم از آن خوب استفاده کرده و  همه ظرفیت ها را به کار بگیریم.  چرا نگاه تنگ سیاسی داریم؟ میگویند اگر فلان جریان سیاسی داشت وضعیت خوب است اگر نداشت هیچ.

** در پایان اظهارات جلیلی؛ مجری برنامه گفت: اینک کاندیداها به قید قرعه می توانند از زمان باقی مانده خود برای اعلام برنامههای خود استفاده کنند.

که در این میان روحانی پرسید: دوستان کسی می تواند از وقت دیگران استفاده کند؟

مجری: بله

روحانی: کسی وقتش را به من می دهد؟

 اما مجری نیز گفت: کمسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری واگذاری وقت کاندیداها با یکدیگر را امکان پذیر ندانست.


**  روحانی در وقت پایانی خود گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات زیادی دارند و برای راه حل آن باید در بحث بیمه، پوشش را همگانی کرده و 5 میلیون نفری که بیمه ندارند صاحب بیمه کرد و خود بیمه را رقابتی کنیم و از انحصار چند سازمان دربیاوریم. دولت باید کمک کند سهم مردم از درمان که الان 70 درصد است به نرم جهانی برسد.

** ولایتی نیز در جمع بندی اظهارات خود گفت: موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران غفلت شد. ستون فقرات قیام 15  خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود. انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی داشتند. مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولتها عمل کردند.حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی میدانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار میکنیم.

** عارف نیز در پایان وقت خود اظهار داشت:  آقای جلیلی فکر کنم قبول میکند فضای امنیتی بی سابقه ای در سال های اخیر در دانشگاه حاکم شد که نتیجه اش بی رغبتی دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی و سیاسی است. تشکل های دانشجویی عملا فعالیت خاصی نداشتند. من نمیدانم به  چه دلیل ترم 2 دانشگاه امسال فشرده شد در حالی که باید دانشجو در حماسه سیاسی شرکت داشته باشد. استاد دانشگاه  برای اینکه به یک کنفرانس علمی برود توسط حراست پرس و جو می شود. یکی از نگرانی های امروز جوانان بحث اعتیاد استمتاسفانه سن مصرف مواد مخدر پایین آمده و درصد معتادان هم بالا رفته که من آمار نمیدهم چون بحث های امنیتی برای ما دارد. باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شده و اماکن ورزشی و سرانه ورزشی در کشور افزایش یابد تا این مشکل خانمان سوز را از شرش خلاص کنیم.

** جلیلی نیز در وقت اضافه خود در پایان بخش اول مناظره گفت: باید بتواند بین بخش های فرهنگی دولت یک هماهنگی باشد و اینها بر اساس آن به سمت اهدافشان پیش بروند. به نقش دولت در اقتصاد فرهنگ هم باید اشاره شود. اگر به مادری به عنوان نقش تمام وقت و موثر استفاده کنیم که به خوبی فرزند را تربیت کند و  همینطور معلم را یک ظرفیت برایش فراهم کنیم خیلی از آسیب های اجتماعی را روبرو نیستیم که برایش هزینه و سرمایه گذاری کنیم که مثلا چگونه باید با آن مبارزه کنیم. باید روی سه حوزه مسجد، معلم و  مادر سرمایه گذاری ویژه کنیم. باید یک حیات طیبه شکل بگیرد یعنی زندگی گوارا و دلنشین. هرچه این زندگی قویتر محقق شود برای جامعه آنچه مورد نظر است بهتر محقق می شود. فضایی که آقای عارف می فرمایند را نمیدانم از کجا میگویند. همین دیروز در سیستان و بلوچستان بودم و اتفاقا نقدهای اساسی را دانشجویان به راحتی از عملکرد شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند.

** محسن رضایی نیز در وقت اضافه خود گفت: در بخش اول سعی کردم آسیب شناسی را در سه محور در مسائل فرهنگی عرض کنم.  ظرفیت مراکز فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که اختیارات گسترده و وسیع دارد و میتواند در حد قانون مصوبه داشته باشد اما این شورا کارآمد نبوده است. البته نقاط قوتی هم دارد. مشکل کلیدی کجاست؟ ما در انقلاب اسلامی گام بلندی برداشتیم و اسلام سیاسی را تحقق دادیم. فرهنگ سیاسی ما از مرزها بیرون رفته است. ما باید اسلام اجتماعی را از معرفت شناسی آغاز میکردیم و پیش می رفتیم چرا که در غیراینصورت نمی شود اقتصاد و فرهنگ و هنر و... را درست کرد و کسانی که اسلام را به این اسلام سیاسی محدود می کنند دچار دیکتاتوری می شوند. فقر را میخواهیم با اقتصاد سیاسی درست کنیم یا اسلام اجتماعی؟

** در ادامه غرضی گفت: ایران یک مجموعه فرهنگی در طول تاریخ است  فرهنگ عظیم اسلامی توانایی پیدا کرده که علاوه بر اینکه بتواند با فرهنگ مهاجم آمیزش کرده و خودش بر فرهنگ مهاجم پیروز شود. ببینید چه اتفاق عظیمی افتاده است. خاندان پیامبر گرامی دچار گرفتاری بنی امیه و بعدیش میشوند چه کسی این خاندان را نجات میدهد؟ ایران است. ابومسلم خراسانی است. باید نگاه ها را از سیاسی به سمت اجتماعی و فرهنگی ببریم. جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی بسیار وسیع تر از مرزهای ماست و خواهد بود.

کارنامه ما در حوزه فرهنگی کارنامه قتبل قبولی ندارد و باید به این نوع مدیریت پر مشکل پایان دهیم. از انقلاب اسلامی و امام و آموزه هایدینی یاد گرفتیم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است و باید علاوه بر توجه به مسائل مادی بر منزلت اجتماعی تاکید کنیم. خسارت بی اعتمادی بیشتر از خسارتی است که گرانی ایجاد کرده است. دولت اجتماعی دولتی است با تبلور حضور مقتدرانه مردم. ما معتقدیم نارسایی هایی که در کشور وجود دارد از جمله اعتیاد و... که دولت در آن سهیم است و باید افرادیکه در این امور سهیم هستند سهم خود را پرداخت کنند.

** در پایان بخش اول حدادعادل در جمع بندی سخنان خود گفت: در هر قضیه فرهنگی ما باید جلوی ورود سم را  گرفته و مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم. مردمی که پای مناظره ها نشستند از ما انتظار دارند جوری صحبت کنیم که از اظهارات ما جمع بندی داشته باشند و نباید موزاییک وار صحبت کنیم.

** حیدری نیز با اشاره به پایان بخش اول گفت: بخش دوم مناظره شامل 16 سوال 2 دقیقه ای به همراه 2 دقیقه جمع بندی است که با صحبت های بنده 55 دقیقه می شود. بخش دوم مناظره ازساعت 19 و 35 دقیقه از سر گرفته می شود.

پایان بخش اول مناظره فرهنگی و اجتماعی نامزدها.

دور دوم مناظره فرهنگی_ اجتماعی راس ساعت 19 و 45 دقیقه آغاز شد.

** غلامعلی حدادعادل برای پاسخ به دوسوال انتخاب شد.

سوال اول: تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی و اقتصادی چقدر ضرورت دارد؟

دستگاه هایی که میخواهند در کشور طرحی را اجرا کنند باید دغدغه آثار فرهنگی آن را داشته باشند مثل اگر قرار است در شهر کوچک دانشگاه بزرگ احداث و از سایر شهرهای بزرگ به آنجا افراد اعزام شوند، باید مشخص شود که اینکار چه آثاری دارد. باید پیوستی تهیه کرده و پیش بینی کنیم و برای آن اندیشه کنیم، پیوست دادن یعنی مدیران کشور باید در کارهای غیرفرهنگی دغدغه فرهنگ را داشته باشند.  من در دولتم در هر کار اجتماعی نظامی سیاسی و اقتصادی به این نظر نگاه میکنم که باید جنبه فرهنگی هم داشته باشد.

** در ادامه سعید جلیلی برای پاسخ به سوال 2 دقیقه ای انتخاب شد.

سوال: اقدام عملی شما در استفاده از ظرفیت های گسترده هنرمندان کشور در مقابله با جنگ نرم چیست؟

پاسخ:  عمیقا باور دارم هنر و هنرمندان بخصوص بر مبنای  گفتمان انقلاب اسلامی یک فرصت و ظرفیت است اگر بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را هرچه با شکل و قالب هنری ارائه کنیم به همان پشتوانه قدرت ما کمک میکند. یکی از بحث های اساسی صادرات محصولات فرهنگی است. باید دولت مبنای قوی برای پشتیبانی از هنر و هنرمندان داشته باشد اولا ظرفیت ها شکوفا شوند و بعد صادر شود به خارج از کشور و مخاطبین ما و حتی کسانی که ما را هدف جنگ نرم قراردادند. الان ضعف های چشم گیری داریم که باید برطرف شود.


در ادامه نیز حسن روحانی برای پاسخ به سوال 2 دقیقه ای انتخاب شد.

سوال: موثرترین اقدام شما در تقویت و توعه صنعت گردشگری چه خواهد بود؟

جواب: مسئله گردشگری ااز لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی و هم ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی مسئله مهمی است. مجموعه محاسبات نشان میدهد اگر بتوانیم در طول یکسال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم 13/6 میلیار درآمد داریم و این مجموعه گردشگر 4 میلیون اشتغال برای ما درست میکند. مشکل 3 و نیم میلیون اشتغالمان را به طور کامل حل میکند. ما ظرفیت بسیار زیادی داریم و چهارمین کشور در  جاذبه‌های گردشگری هستیم. باید در صنعت توریسم زیربناهایی مانند هتل و فرودگاه و حمل و نقل را درست کنیم که به راحتی امکان پذیر است.

** در ادامه ولایتی برای پاسخ به اولین سوال خود انتخاب شد.

سوال: الگوی دولت شما برای تحقق شادی و نشاط بیشتر در جامعه چیست؟

پاسخ: قبل از هرچیز باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مورد نظر قرار بگیرد و تا زمانی که مساله اقتصادی مردم حل نشده و  معاش مردم آنان تامین نشود صحبت از ایجاد شادی و نشاط در جامعه و خانواده‌ها کردن صحبت بی پایه ای است. میتوانیم از انواع امکانات در کشور برای گردشگری داخلی و  همچنین تامین یک مسائلی که بتواند اوقات فراغت جوانان و مردم را به وجه احسن تامین کند استفاده کنیم.  همچنین باید برنامه های سرگرمی در رسانه ها و بخصوص رسانه ملی برای هر سلیقه ای فراهم شود.

** غرضی نیز به اولین سوال خود در بخش دوم مناظره ها پاسخ داد.

سوال: فوری ترین اقدام شما در زمینه سلامت چیست؟

جواب: شبکه هوشمند سلامت را راه اندازی خواهم کرد و همجنین نسل چهارم و پنجم گوشی های موبایل را که خدمات مناسبی در زمینه سلامت ارائه می کند وارد کشور می کنم. در بخش سلامت هرچه سلامت تکنیکی و مهندسی پزشکی توسعه یابد هزینه ها پایین می آید. نمیتوانیم نسل وسیع تری را به دانشهای پزشکی مامور  کنیم چون هزینه آن بالاست و وقت زیادی میخواهد. باید از طریق دولت الکترونیک نیازها را برآورده کنیم. امیدوارم پزشکان را از اینکه مریض به آنها رجوع کند نجات دهیم.

** در ادامه برنامه عارف پاسخگوی اولین سوال خود بود.

سوال: دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی خواهد کرد؟

پاسخ: اولویت ما تامین امنیت فضای مجازی در کشور است که با یک حرکت جهشی در امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم یک مصونیت را ایجاد کنیم. البته الان در این زمینه وضعیت خوبی داریم و رتبه اول منطقه هستیم. البته باید درباره بدآموزی این فضا و سایت های غیراخلاقی باید ممانعت شود و جلوگیری کرد اما با یک حرکت جهشی در  امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم نوعی مصونیت را ایجاد کنیم.

در ادامه رضایی به قید قرعه برای پاسخ به اولین سوال خود انتخاب شد.

 سوال: نگاه شما به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟

پاسخ: من هیچ انتظاری ندارم رسانه ملی نظام و فرهنگ و بسیاری ارزشهای دیگر را فدای دولت کند. رسانه ملی مال نظام و مردم است. هر وقت صداوسیما مرا نقد کند تشویق میکنم و البته تقاضا میکنم خودم هم بیایم و پاسخگو باشم. مردمسالاری که تنها مشارکت در راهپیمایی و رای دادن نیست بلکه اعتراض و انتقاد هم هست منتها باید با اخلاق باشد. من رسانه ملی را تشویق میکنم از مردم دفاع کند البته دفاع از دولت هم در  جای خودش. مناظراتی را در جای خود خواهم گذاشت البته به شرطی که صداوسیما نترسد. اولین مناظره را من با بنی صدر داشتم در رسانه ملی که اثر بسیار خوبی را داشت. 88 هم مناظرات خوب بود نباید دوستان می ترسیدند و مناظرات تبدیل به گفتگوی جمعی می شد. انشاءالله دوستان رسانه ملی دل و جرات پیدا کنند مناظرات به رسانه برگردد.

** قالیباف در ادامه  به اولین سوال خود پاسخ داد.

سوال: دولت شما در تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی تا چه میزان خود را مسئول میداند؟

جواب: دولت می تواند در هدایت کرد و توجه به هنجارهای جامعه و کارهای فرهنگی از سوی نخبگان جامعه اقدامات لازم را انجام دهد. دولت اگر بتواند در رفتار و گفتار خود الگویی برای اعتمادسازی جامعه ارائه دهد، می تواند اهداف خود را پیش ببرند. سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها و مراکز اجتماعی باید این کار را انجام دهند. دولت اگر بتواند در رفتارش اعتمادسازی کند و اعتماد بشود مهمترین سرمایه، مردم توجهشان بیشتر خواهد شد که توصیه و نصیحت ها را به کار بگیرند.



دور دوم سوالات دو دقیقه ای:

** رضایی: سوال- موثرترین اقدام دولت شما در حل مساله اعتیاد چیست؟

پاسخ: وضعیت جوانان ما که از روی ناچاری به همه چیز دست می زنند تا سرپا بمانند باید پایان یابد. کانون اصلی مواد مخدر سنتی و قدیمی در 70-80 کیلومتری مرز ماست. عوامل خاصی که در دبی و ترکیه هستند این مشکلات را برای ما بوجود آوردند. به کمک نیروهای امنیتی و نیروهای دیگر در مقابله با این مشکل روبرو میکنم. معتادهای فعلی هم باید ترک اعتیاد شده و به حالت قبلی برنگردند. برای درمان اعتیاد برنامه دوساله ای دارم که پس از آن جوانان با اشتغال به جامعه باز می کردند.


** غرضی/ سوال- دولت شما چقدر نقدپذیر است و کرسی های نقد اندیشی را ترویج میکنید؟

پاسخ: همیشه سعی کردم در جامعه ارتباطات دوطرفه برقرار کنم. دولتی اگر بخواهد قاعده اجتماعی وسیعی داشته باشد باید ارتباطات اجتماعی وسیعی داشته باشد.

** روحانی/ سوال: دولت شما برای حفظ حقوق شهروندی چه تدابیری دارد؟

پاسخ: مسائل مذهب، نژاد و قومیت نمی تواند در حقوق شهروندی تاثیرگذار باشد و همه ایرانیان و کسانیکه تابعیت ایرانی را دارند از حقوق شهروندی برخوردار خواهند بود.

** ولایتی/ سوال- مهمترین اقدام دولت شما برای گسترش ورزش چیست؟
 
پاسخ: توسعه ورزش همگانی زمینه ساز توسعه ورزش پهلوانی ست. بیمه کامل و جامع در بخش درمان، آسیب دیدگی و بازنشستگی برای ورزشکاران خواهیم داشت. ورزش نباید دولتی باشد. معنی ندارد برخی ورزشگاه ها در دست دولت باشد. ریاست و مدیریت ورزش نباید سیاسی باشد بلکه باید دست خودش باشد. گاهی میخواهند به یک فرد سیاسی امتیاز بدهند او را رئیس باشگاه میکنند.

** عارف/ سوال- دولت شما برای تسهیل ازدواج چه اقدام عاجلی خواهد کرد؟

پاسخ: برای تسهیل این امر طرح مسکن ماندگاررا در دستورکار داریم، تسهیلات وام ازدواج، برگزاری مراسم ازدواج با کمک شهرداری از جمله راهکارهایی است که جوانان را می تواند ترغیب به ازدواج کند. از نظر فرهنگی هم باید آموزش های لازم را بدهیم.

** حدادعادل/ سوال: مهمترین اقدام شما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه چیست؟

پاسخ: معتقد کردن نسل آینده به حجاب مهم ترین برنامه دولت من است. معتقدم پایه های حجاب باید با اعتقاد محکم شود لذا جامعه ما همواره جامعه عفیفی بوده است. ما باید برای ترویج حجاب اختلاف نظر بین مسئولان را از بین ببریم. باید یک سیاست حکیمانه و عاقلانه داشته باشیم.

** قالیباف/ سوال: برای ارتقای جایگاه ایثارگران و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت چیست؟

پاسخ: حفظ فرهنگ ایثارگری مهمترین فرهنگی است که می تواند اقتدار و عزت ما را افزایش دهد و قطعا مردم حفظ این فرهنگ و آرمان ها را می پذیرند و همچنین درمان جانبازان، معلولین و ایثارگران را مدنظر خواهیم داد.

در ادامه هر کدام از کاندیداها در فرصتی  2 دقیقه ای به جمع بندی اظهارات خود پرداختند:

**رضایی: با یک دست ایستادگی و با دیگری جهاد اقتصادی و فرهنگی را دنبال میکنیم.بازنشستگان جوانان و اقوام و اقشار مختلف را به صورت جدی در بعد مادی و منزلت اجتماعی و معنوی رسیدگی میکنیم. اصل 15 و 19 را در کشور پیاده کرده و تبعیض و رشوه را از کشور بیرون میکنیم. قول میدهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم.

**قالیباف: باید دست به دست هم دهیم که بتوانیم پیشرفت کنیم. برای تحقق آن نیازمند رویکرد اجتماعی و نگاه سیستمی هستیم باید همه جانبه گرایانه کشور را پیش ببریم و تحول در همه عرصه ها اتفاق بیفتاد. توجه به سرمایه های اجتماعی هم مهم است. باید سرمایه های اجتماعی مان را حفظ کنیم که بزرگترینشان نخبگان هستند.

** روحانی: راهکار دولت تدبیر و امید این است که تصدی گری دولت را در فرهنگ کاهش داده و انجمن های صنفی و فرهنگی تشکیل داده و از آنها حمایت کند. باید کیفیت تحصیل و مهارت دانشجویان را بالا برده و آنها را با صنعت و خدمات آشنا کنیم تا به محض فارغ التحصیل کار یابند. باید فرصت برابر به زنان جامعه بدهیم. زن حقوق با کار مساوی با مردم الان متفاوت است که این باید مرتفع شود. باید بیمه برای زنان آسیب دیده داشته باشیم. تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش بینی کردیم تا حقوق ضایع شده بانوان را به آنها برگردانیم.

** حدادعادل: در دولتم خانواده اهمیت زیادی دارد. من به کرامت زن در جامعه اهمیت می دهم و در عین اینکه تحصیل و اشتغال زنان را مهم میدانم معتقدم خانه دار بودن به معنای بیکار بودن نیست. بیمه زنان خانه دار را مهم میدانم. شعارم این است که همه جای ایران سرای من است. مجموعه قومیت ها مانند تارهایی هستند که در کنار هم یک پر طاووس درخشان زیبا را با  ترکیب خود ایجاد میکنند که همان شکوه و عظمت فرهنگ اسلامی ایرانی است. به مردم قول میدهم که به آنها دروغ نگویم.

** ولایتی: ایرانی ایرانی است. بر اساس قانون برنامه 5 ساله، باید یک بیمه واحد باکفایت سراسری به نام بیمه سلامت ایرانیان درست شود و هزینه 70 درصد فعلی برای بیماران به 30 درصد برسد. معنای آن این است که اگر برنامه را اجرا کنیم و برنامه بعدی در این جهت باشد میتوان به درمان رایگان رسید. بیماری های صعب العلاج مثل سرطان ها و مزمن جزو مشکلات اساسی  مردم است که مردم عادی قدرت پرداخت هزینه اینها را ندارند. قرار دادن یک ردیف بودجه برای پرداخت هزینه این امور جزو برنامه های من است.

** جلیلی: رئیس جمهور باید سعی کند با اقتدار از ظرفیت فرهنگ در سایر عرصه ها استفاده کند. ساختار دولت باید خط مقدم و صف اول فرهنگ را پشتیبانی کنید.

**  عارف:  آقای جلیلی نامی از فیلم آرگو بردند و استفاده از فرصت ها که عنصر کلیدی بود ولی من اشاره میکنم به جایزه اسکار اصغر فرهادی و متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم لذا باید از همه پتانسیل ها و فرصت ها برای توسعه فرهنگی  استفاده کنیم.

** غرضی: من در طول عمرم این تجربه را دارم وقتی ابزار پیشرفته در اختیار مردم قرار می گیرد، فرهنگشان رشد می یابد.در توسعه فرهنگی دوطرفه شبکه بسیار خوبی که الان جمهوری اسلامی مالکش است دارای امکانات بسیار زیادی فیبر نوری و سیستم های دیجیتال پیشرفته است که میتواند دولت الکترونیک را تشکیل دهد تا گپ دیجیتالی را بین ما و کشورهای دیگر کم کند.

مناظره اجتماعی و فرهنگی 8 نامزد  راس ساعت 20 و 50 دقیقه پایان یافت.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار