برقراری مجدد خط تلفن مستقيم کره شمالی با کره جنوبي

کره شمالی روز جمعه اعلام کرد خط تلفن مستقیم میان مقامات این کشور و کره جنوبی را مجددا برقرار خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی در ماه مارس گذشته و در اوج تنش با همسایه جنوبی خود،‌این خط تلفن را قطع کرده بود.

کره شمالی همچنین از همسایه جنوبی خود خواست تماس‌هایی بین دو کشور البته در خاک کره شمالی برگزار شود.

کمیته آشتی کره اعلام کرد این خط تلفن مشترک روز جمعه در ساعت 14 به وقت محلی مجددا برقرار خواهد شد.

با این حال به نظر می‌رسد پیونگ یانگ در برابر پیشنهاد سئول مبنی بر برگزاری نشست در سطح وزیران با احتیاط بیشتری برخورد می‌کند. سئول روز گذشته پیشنهاد داده بود این نشست روز چهارشنبه آینده در خاک کره جنوبی برگزار شود.

سخنگوی کمیته آشتی کره اعلام کرد: عقیده داریم پیش از برگزاری نشست وزرا در کره جنوبی، باید تماس‌هایی بین مقامات دو کشور در خاک کره شمالی برگزار شود.

این کمیته پیشنهاد داد این نشست در منطقه صنعتی کائه‌سونگ در 10 کیلومتری مرز کره شمالی برگزار شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه از بیانیه کره شمالی و کره جنوبی مبنی بر توافق برای برگزاری گفتگو استقبال کرده و گفته بود: این یک تحول امیدوار کننده برای کاهش تنش‌ها و ارتقای صلح و ثبات در شبه جزیره کره است.

بان کی مون در این بیانیه کره جنوبی و شمالی را به استفاده از این فرصت تشویق و ابراز امیدواری کرد این گفتگو شروع یک روند اعتمادسازی بین دو طرف باشد.

پیونگ یانگ در اوایل آوریل منطقه صنعتی کائه سونگ را تعطیل و 35 هزار کارگر خود را از این منطقه خارج کرد. کره جنوبی نیز در تاریخ 26 آوریل پس از مخالفت کره شمالی با گفتگو، کارگران خود را از این منطقه بیرون کشید.

با این حال تحلیلگران می گویند این توافق اصولی برای برگزاری نخستین مذاکرات رسمی دو کشور طی چند سال اخیر نشان دهنده پیشرفت احتمالی در روابط فرا مرزی سئول و پیونگ یانگ پس از ماهها تنش نظامی روزافزون بین دو طرف است، بااین حال اکنون زود است در این زمینه قضاوت شود.

تماس های رسمی بین کره شمالی و کره جنوبی ماه مارس سال 2010 یعنی پس از آنکه سئول پیونگ یانگ را متهم کرد به طرف یکی از کشتی های جنگی کره جنوبی اژدر شلیک کرده است ، اساسا با بن بست روبرو شد .

ماه‌های آوریل و مه امسال تنش ها بین دو کره به شدت افزایش یافت و به سطحی نگران کننده رسید به طوری که کره شمالی از رزمایش های نظامی کره جنوبی و آمریکا به شدت خشمگین شد و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی نیز پس از سومین آزمایش هسته ای این کشور در ماه آوریل افزایش یافت . کره شمالی پس از تشدید تحریم ها علیه این کشور کره جنوبی و آمریکا را به حملات هسته ای پیشگیرانه تهدید کرد .




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار