کاندیدای يازدهمين دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اعتماد اجتماعی به احزاب و گروه‌های سیاسی نسبت به سابقه گذشته‌ای که داشتند منفی است، اما مردم به انقلاب اسلامی اعتماد دارند و آینده آن نیز مثبت است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران نشست خبری "سید محمد غرضی" صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه مدرسین اعلام کرده است هیچ کس حمایت نمی‌کند، بیان کرد: اینکه جامعه مدرسین از ولایتی حمایت می‌کند را مطلع نیستم و شخصا از آیت‌الله یزدی پیگیری خواهم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ارزیابی مناظره سیاسی که در صدا و سیما برگزار شد، بیان کرد: تناقض و تضادهای زیادی در بین مناظره‌گران وجود داشت.

وی در ارتباط با فرهنگ سازی در جامعه گفت: کسانی که می‌خواهند سیاست را بر فرهنگ تحمیل کنند فرهنگ از بین می‌رود لذا هر کس در بستر انقلاب جلو برود دوام می‌آورد اما اگر برای اسم و رسم به میدان رقابتی پا‌بگذارد از بین خواهد رفت و توانایی فرهنگی ملت‌ها از توانایی سیاسی دولت‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به مقبولیت احزاب در جامعه ایرانی عنوان کرد: اعتماد اجتماعی به احزاب و گروه‌های سیاسی نسبت به سابقه گذشته‌ای که داشتند منفی است، اما مردم به انقلاب اسلامی اعتماد دارند و آینده آن نیز مثبت است.

وی در پاسخ این سوال که شما احزاب را مانع پیشرفت می‌دانید، اظهار داشت: من نمی‌گویم احزاب مانع پیشرفت نیستند حرف من این است، احزابی که پایگاه اجتماعی داشته باشند و با مردم ارتباط برقرار کنند دچار تناقض می‌شوند و پایداری شان را از دست خواهند داد.

وی با ذکر این مطلب که احزابی که توانایی اجماع نداشته باشند در اثر تناقض‌ها از بین خواهند رفت خاطرنشان کرد: اجماع کلمه مقدس فقه اسلامی است و فقها در طول تاریخ فرموده‌اند اگر اجماع حاصل شود کفایت عام می‌کند اما اگر اجماع حاصل نشود مورد خاص است لذا این مسئله با نظریه مونتسکیو فرق می‌کند که می‌گوید انجام برنامه یک می‌تواند تشکیل حکومت دهد و در نتیجه اگر نتوانیم پایگاه اجتماعی در جامعه بوجود آوریم انرژی را هدر خواهید داد.

وی در ادامه تأکید کرد: هر جا قدرت سیاسی متمرکز شود، فساد نزدیک می‌شود.

غرضی در تشریح سیستم بیمه کشور گفت: بیمه مرکزی کشور در سال 1314 تشکیل شد، همه بیمه‌های دنیا به قدرت‌های مرکزی تبدیل شده‌اند اما بیمه ایران همیشه بدهکار است هر دولتی که برسر کار آمده یک فردی را در بیمه گذاشته است آن فرد منابع را هزینه کرده و رفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما می‌خواهید تأمین اجتماعی را استانی کنید و از تمرکز جدا کنید پاسخ داد: به دلیل وجود پول و قدرت در بیمه‌ها هر کسی که به میدان می‌آید صرفا از این موقعیت استفاده می‌کند و اگر من مورد رأی مردم واقع شوم تمرکززدایی می‌کنم و شرکت نفت تأمین اجتماعی را از شکل متمرکز به استان‌ها انتقال خواهم داد و اگر این روند را تا الآن پیش برده بودیم منابع دریای خزر و استخراج شده بود.

وزیر نفت سابق بیان کرد: راه توسعه، توسعه جمهوریت است و باید به مردم اعتماد کنیم و کار را به استان‌ها واگذار کرده و پس از انجام کار استان‌ها گزارشی به مرکز ارائه دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این روش، روش ایالتی است، گفت: من مسیر فدرال و ایالتی را در پیش نمی‌گیرم شرایط کشور ایجاب می‌کند به جای تمرکز، توسعه اجتماعی صورت گیرد.

وزیر پست و تلگراف دولت سازندگی در پاسخ به اینکه عنوان کردید که همه گونه تخصص در استان‌ها وجود دارد لذا اگر فردی که برسر کار گذاشتید کار بلد نبود آیا در تناقض حرف خود که کسی را عوض نمی‌کنید، مشکل پیش نمی‌آید؟ پاسخ داد: من شرایطی را عنوان می‌کنم که عام باشد و یک فرد دارای پایگاه اجتماعی است و یک فرد متخصص ارجع است لذا موفقیت بیشتر را در امر کار خود خواهد داشت.

وي ادامه داد:  کسی که 80 درصد رأی مردم را دارد بهتر از آن متخصص است که 40 درصد آرا را به خود جذب می‌کند؛ آدمی که پیشینه اجتماعی قوی دارد اگر مشکلی در استان بوجود آید براساس پایگاه اجتماعی مقاومت می‌کند و اینکه کسی موافق رأی من عمل نکند بر کنارش کنم نقض جمهوریت است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در تشریح اینکه به سفرهای استانی برای تبلیغات انتخاباتی نمی‌رود، بیان کرد: طی سفرهای استانی که داشته‌ام به این نتیجه و تشخیص اجتماعی رسیده‌ام که با رسانه‌ها کار کنم لذا تأثیر اجتماعی رسانه‌ها بیشتر از حرف‌های تکراری است که من در استان‌ها بازگو می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صحبت‌هایی در ارتباط با مافیای اقتصادی در پرونده عملکرد گذشته شما وجود دارد اگر رئیس جمهور شوید و کسی بخواهد از این پرونده استفاده کند چه توضیحی می‌دهید، بیان کرد: پرونده اقتصادی من در اثر مطلبی بود که مهدی نصیری در روزنامه صبح منتشر کرد و من متعاقب این مسئله شکایت کردم و در سال 76 نصیری و ده‌نمکی در دادگاه حاضر شدند.

غرضي در ادامه افزود: در سال 75 مهدی نصیری و مسعود ده نمکی مجوز روزنامه صبح را از ارشاد گرفتند و بر علیه من به مقابله در این روزنامه پرداختند و پس از شکایتم، نصیری در این دادگاه محکوم شد.

وی با اشاره به صحبت ده‌نمکی در دادگاه تصریح کرد: ده‌نمکی به من گفت مشکل اقتصادی داری و من در جواب به او گفتم اینجا کشور اسلامی است اگر سندی داری اعلام کن و همچنین اعلام می‌کنم اگر شخص و يا صاحب قدرتی من را به عنوان یک رانت خوار اقتصادی می‌شناسد و اگر اسنادی دارد به من رجوع کند لذا من یک مسلمانم و خوشحال می‌شوم که مطالبی را در رابطه با عملکرد خود متوجه شوم اما ده‌نمکی  همچنان رفته است که سند عملکرد اشتباه اقتصادی من را بیاورد.

غرضی در ادامه بیان کرد: من در دادگاه به مهدی نصیری گفتم، تو استعداد خوبی هستی اما مواظب باش گرفتار گروه‌های سیاسی نشوی و در آنجا آقای عسگراولادی نیز شاهد این صحبت من بود و بعدا یکی از دوستان وی به من اطلاع داد كه بعد از جدا شدن من از دولت روزنامه صبح تعطیل شد و نصیری در قم طلبه شده است.

وي تأکید کرد: در طول عمرم هیچ نامه‌ای را بدون پاسخ نگذاشته و هیچ گرفتاری را رد نکرده‌ام و طی 16 سالی که وزیر بودم هر وقت به مجلس رفتم در اکثر مواقع با رأی 90 درصدی بیرون آمدم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: هر کسی ادعایی دارد علاوه بر اینکه سند ارائه می‌دهد بیاید با خودم صحبت کند تا مرجع این ادعاها پیدا شود.

وی با اشاره به تخریب عملکردش در زمان تصدی‌گری در مخابرات گفت: زمانی که آقای لاریجانی رئیس صدا و سیما بودند 1500 مرتبه عروسک تحمیلی و تحقیری را بر علیه من در رابطه با مسخره کردن موبایل پخش کردند و من پاسخی به تهدیدها ندادم لذا می‌خواستم تأثیر کار من را از بین ببرند ولی نتوانستند.

اين كانديداي رياست جمهوري در پاسخ به اینکه چرا تاکنون صحبتی از کابینه خود نکرده‌اید، گفت: اگر مردم به دو شعار توسعه اسلامیت و جمهوریت رأی بدهند من کابینه‌ام را با کسانی که با این دو عنصر همراه هستند، تشکیل خواهم داد.

وی در رابطه با افزایش 38 درصدی بودجه سال 92 و حامل‌های انرژی و اینکه چه برنامه‌ای در این راستا دارد، اظهار داشت: اگر رأی بیاورم ضد تورم عمل می‌کنم و برنامه‌هایم را با مجلس در میان گذاشته و همچنین به نمایندگان می‌گویم بیش از حد درآمد دولت هزینه نمی‌کنم لذا من مسلمان هستم و اگر شما بگویید بیشتر هزینه کن زیربار نخواهم رفت چراكه نمی‌خواهم ارزش پول ملی را کم کنم و در آخرت جوابگو باشم و به جهنم بروم.

غرضي همچنين گفت: دولت اکنون 900 میلیارد تومان بدهکار است و من از این مسائل نمی‌ترسم و به تثبیت پول ملی مي‌پردازم که به تبع آن اشتغال و تولید فعال می‌شود.

وی در پایان جلسه با پرداختن به جایگاه زنان بیان کرد: من به هیچ وجه مثل گذشته با آوردن دو سه نفر از زنان به کابینه و قرار دادن چندین نفر در مجلس عمل نمی‌کنم و معتقدم زنان باید اعتبار اجتماعی و شخصیتی پیدا کنند تا در جامعه تثبیت شوند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: غرضی ، تمرکز زدایی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار