فرماندار چالدران گفت: کمپ بین‌المللی قره کلیسا 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمدرضا قلی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: کمپ گردشگری بین‌المللی قره کلیسا چالدران از مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی بود که قرار شد در زمینی به مساحت 30 هزار مترمربع ایجاد شود.

وی افزود: تاکنون یک هزار و 830 متر مربع از این کمپ خاکبرداری و سنگ فرش شده و برای احداث سرویس بهداشتی تاکنون جمعا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در این زمینه هزینه شده است.

قلی‌پور با اشاره به اینکه این پروژه یک پروژه ادامه‌دار است، تصریح کرد: در سنوات گذشته میراث فرهنگی توجه ضعیفی نسبت به پروژه داشت که این امر سبب شده کمپ بین‌المللی قره کلیسا با وجود اینکه مصوبه دور اول سفر هیئت دولت به استان آذربایجان غربی بوده تاکنون به اتمام نرسد.

وی اضافه کرد: به سبب مشکلات مالی و منابع اعتباری، اعتبار مورد نظر به موقع تزریق نشده و تخصیص نیافته است.

قلی‌پور با بیان اینکه یک هزار و 830 مترمربع از این کمپ اجرایی شده و مابقی مانده و بهره‌برداری از این پروژه به صورت فاز به فاز صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این یک هزار و 830 متر مربع که همان پیشرفت 30 درصدی کل پروژه است به بهره‌برداری رسیده و عملا از این قسمت استفاده می‌شود.

وی افزود: مابقی که شامل فضای سبز، احداث مکان‌هایی برای استقرار چادر، آب‌رسانی، برق‌رسانی و محوطه پارکینگ خودرو است باید احداث می‌شد که هنوز احداث نشده‌ است.

فرماندار چالدران با اشاره به اینکه زمان بهره‌برداری این پروژه تعیین نشده، ابراز داشت: اگر در مصوبات دور اول اعتبار به صورت یکساله و دوساله تزریق می‌شد این پروژه به بهره‌برداری می‌رسید ولی نگاه درجه دومی مسئولان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی سبب شده توجه جدی در این زمینه صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در این قسمت مسافران خارجی داریم و سالانه 85 هزار نفر از قره کلیسا بازدید می‌کنند که در حدود 3 تا 4 هزار نفر از این میزان گردشگر خارجی هستند.

قلی‌پور تصریح کرد: اواخر تیر ماه هر سال مراسم زیارتی قره کلیسا انجام می‌شود که از کشور‌های آلمان، اتریش، سوئد، آمریکا، انگلیس، کانادا و هموطنان ارمنی و مسیحی از این مکان بازدید می‌کنند.

وی افزود: چنانچه توجه جدی در این زمینه صورت گیرد ما می‌توانیم محوطه زیبای گردشگری در این مکان داشته باشیم.

قلی‌پور با بیان اینکه شهرستان چالدران در صنعت هیچ سهمی نداشته و با وجود اینکه 144 کیلومتر مرز با ترکیه دارد ولی تجارت مرزی ندارد، اعلام کرد: رشد و توسعه شهرستان چالدران وابسته به صنعت گردشگری است.

وی اضافه کرد: ما 93 اثر گردشگری در شهرستان داریم که ثبت شده که از این تعداد یک اثر جهانی که قره کلیسا بوده و یک اثر ملی که مقبره سید صدر‌الدین است.

قلی‌پور اظهار داشت: اگر کمپ بین‌المللی قره کلیسا احداث و تمام شود و توجه جدی به زیرساخت‌های گردشگری چالدران صورت گیرد، قطعا شهرستان چالدران تبدیل به قطب گردشگری شده و از بابت صنعت گردشگری این شهرستان کاملا رشد و توسعه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به گردشگری و 93 اثر تاریخی این شهرستان توجه نشده و کمپ قره کلیسا ایجاد نشود، شهرستان چالدران از نظر اقتصادی امکان رشد ندارد چون در مرز واقع شده و در آن سرمایه‌گذاری صورت نگرفته، صنعت، تجارت مرزی و گمرکات نیز ندارد لذا پیشرفت نمی‌کند.

فرماندار چالدران افزود: از میراث فرهنگی تقاضا داریم توجه جدی به این قسمت داشته باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.