کم کاري مادر زادي تيروئيد يکي از دلايل عقب ماندگي ذهني در نوزادان و زمان طلايي انجام آزمايش هاي تيروئيد؛روز سوم تا پنجم بعد از تولد است .

کارشناس مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، گفت:والدين مي توانند با مراجعه به مراکز بهداشتي در روز سوم تا پنجم بعد از تولد نوزاد و گرفتن 2 تا 3 قطره خون از پاشنه پاي وی، از سلامت او در آينده از نظر اختلالات تيروئيد اطمينان حاصل کنند.

فیض ا ...برزگر افزود: زردي طولاني مدت، بارداري بيش از 42 هفته، وزن بالاي 4 کيلو هنگام تولد،کم اشتهايي و شير نخوردن کافي، هيپوترمي، يبوست، اتساع شکمي، بزرگ شدن تدريجي زبان، ايجاد مشکلات تنفسي و گريه هاي خشک، از علايم نوزاد مبتلا به کم کاري تيروئيد است.

وي تصريح مي کند: از آغاز برنامه غربالگري اين بيماري در خراسان شمالي 7 سال مي گذرد و بيش از 106 هزار نوزاد غربالگري شدند و شاخص غربالگري به طور ميانگين بيش از 95 درصد کل نوزادان استان است و از اين ميان 170 بيمار شناسايي شدند و در حال حاضر تحت درمان هستند.

شایان ذکر است بيماران مبتلا به گواتر (بزرگي تيروئيد) بايد از مواد گواتروژن نظير انواع کلم سفيد،بروکلي،شلغم،بادام زميني،هلو و گلابي کمتر استفاده کنند./س

برچسب ها: کم ، کاری ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.