رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: اين استان از نظر سطح زير كشت نباتات علوفه اي با ۴۲/۱۱ درصد رتبه نخست كشور را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمديان در گفتگو با خبرنگاران افزود: اين استان رتبه دوم توليد گياهان دارويي و صنعتي و رتبه چهارم توليد گل محمدي كشور را از آن خود ساخته و چهارمين استان كشور در توليد پيله كرم ابريشم است.

وي افزود: از ابتداي انقلاب اسلامي تا اسفند ماه سال گذشته ۵۰ هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان به سيستم هاي آبياري تحت فشار مجهز شده كه ۱۳ هزار و ۵۰۰ هكتار آن مربوط به سال زراعي ۹۰-۹۱ است.

محمديان ادامه داد: ۹ هزار هكتار در پاياب چاه ها و قنوات و چهار هزار و ۵۰۰ هكتار در پاياب سدها به سيستم هاي آبياري تحت فشار مجهز شده اند.

وي گفت: اين استان در سال گذشته با ۲۶۰ ميليارد ريال اعتبار رتبه نخست كشور در جذب اعتبارات و انجام آبياري تحت فشار را به دست آورده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي افزود: ۱۵ هزار هكتار پرونده براي انجام سيستم هاي آبياري تحت فشار تشكيل و به محض تخصيص اعتبار عملياتي خواهد شد.

محمديان تاكيد كرد: آذربايجان شرقي در توليد برخي محصولات كشاورزي داراي مزيت نسبي در كشور است به طوري كه در توليد زردآلو، پياز، عدس و يونجه رتبه نخست، گوشت قرمز، سيب درختي، انگور، تخم مرغ و عسل رتبه دوم را دارد.

وي ادامه داد: اين استان در توليد شيرخام و جمعيت دامي رتبه سوم، در توليد سيب زميني رتبه چهارم و در توليد گوشت مرغ، نخود، بادام و گردو رتبه پنجم كشور را به خود اختصاص داده است.

وي گفت: آذربايجان شرقي از نظر اراضي با يك هزار و ۲۲۱ هزار هكتار رتبه چهارم و از نظر سطح زير كشت محصولات باغي رتبه پنجم كشور را با ۱۲۰ هزار هكتار دارد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي افزود: اين استان ۲/۶ درصد توليد محصولات باغي كشور و ۲/۶ درصد از اراضي زراعي آبي و چهار درصد ديم كشور را از آن خود ساخته است.

وي با بيان اينكه ۵/۱۱ درصد صادرات غيرنفتي استان را محصولات كشاورزي به خود اختصاص داده است، گفت: در طول سال گذشته محصولات كشاورزي به ارزش ۲۴۵ ميليون دلار از آذربايجان شرقي به بيش از ۲۸ كشور جهان صادر شد.

محمديان با بيان اينكه عمده ترين محصول صادراتي استان كشمش است، اظهار كرد: اين محصول ۵۵ درصد ارزش صادرات كشاورزي استان را با متوسط ارزش صادراتي ۷/۲ دلار براي هركيلوگرم و ارزش ۱۳۴ ميليون دلار از آن خود ساخته است./س

 

برچسب ها: کشت ، نباتات ، علوفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.