رييس دانشگاه تبريز گفت : محققان اين دانشگاه موفق به طراحي و ساخت نانو بيوحسگر براي تشخيص و اندازه گيري داروي حياتي سيکلوسپورين که در جلوگيري از رد پيوند کليه ، کبد و قلب استفاده مي شود ، شدند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران، آژيده  هدف از اين تحقيق را توسعه حسگرها برمبناي QCN با استفاده از اصلاح گرهاي پليمري براي اندازه گيري ميزان سرب و سيلکوسپورين موجود در نمونه هاي خون اعلام کرد.

 ميرمحسني مجري اين طرح نيز گفت : اين دارو براي درمان رد پيوند مزمن، درمان آرتريت روماتوئيد حاد، درماتيت آتوپيک و پسوريازيس شديد بکار مي رود.                                                          

او با بيان اينکه در اين پروژه با توجه به اهميت اندازه گيري و تشخيص آلودگي هاي فلزي در بدن موجودات و امکان ساخت بيوسنسوري براي تشخيص و اندازه گيري فلزات با استفاده از تکنيک کوارتز کريستال نانوبالانس بررسي شده است، گفت: اين دستگاه يکي از ابزارهاي بسيار مهم در بيوتکنولوژي بوده و قادر است تغييرات جرمي را در ابعاد نانو در محيط هاي مايه يا گازي و با دقت بسيار بالا اندازه گيري کند.

وي ادامه داد: در اين طرح پژوهشي ميزان آلودگي داروي سيکلوسپورين و فلز سرب بطور جداگانه با بکارگيري پوشش هاي مناسب روي الکترود کريستال که قابليت جذب مولکول هاي مزبور را داشته باشد با دستگاه کوارتز کريستال نانو بالانس اندازه گيري که پوشش هاي مختلفي مي تواند براي اين منظور مورد استفاده قرار گيرد مثل پليمرهاي هادي با امکان پوشش دهي به صورت الکتروشيميايي بر روي الکترود کريستال مي تواند کارايي مناسبي را در اندازه گيري اين ترکيبات نشان دهد.

استاد دانشگاه تبريز افزود: با بکارگيري اين پوشش ها انتظار مي رود بتوان آلودگي هاي فلزي و دارويي را در مقادير کمتر از حد استاندارد تعيين شده در نمونه هاي مختلف اندازه گيري کرد.
وي اظهار کرد: تکنيک کوارتز کريستال نانوبالانس با داشتن ويژگي هايي همچون قابل حمل، ارزان بودن و نيز امکان استفاده از آن، براي اندازه گيري بسياري از فلزات ترکيبات دارويي بکار گرفته شده است.
اين طرح با  300 ميليون ريال اجرا شده است.

برچسب ها: حسگر ، دارو ، نانو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.