یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در کردستان گفت: اگر بیماری تب مالت درمان نشود عواقب خطرناکی همچون ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی را به دنبال دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران محمد براری اظهار کرد: بروسلوز یا تب مالت از بیماری‌های مهم مشترک انسان و دام بوده که سال‌ها در میان جوامع وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه تب مالت بیشتر در مناطق دامپروری و تماس افراد با محصولات دامی شایع است، تصریح کرد: این بیماری به شکل بیماری تب‌دار و ضعیف کننده خود را نشان می‌دهد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کردستان شایع‌ترین راه انتقال تب مالت را از طریق لبنیات غیربهداشتی عنوان کرد و افزود: راه دیگر انتقال این بیماری گوشت آب پز نشده و به صورت خام و کبابی شده است.

براری با اشاره به سه شیوه تظاهر بیماری تب مالت در افراد مبتلا اضافه کرد: کم‌ کردن اشتها، ضعف و بی‌حالی، زیاد عرق کردن و کاهش وزن، دچار شدن عضلات اسکلتی بدن به عفونت مفصلی و درگیر شدن عضلات و مفصل همراه با درد از علایم و نشانه‌های این بیماری است.

وی مهم‌ترین راه تشخیص بیماری تب مالت را بررسی و آزمایش خون در افراد مشکوک ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه درمان این بیماری طولانی است افراد مبتلا باید همکاری نزدیک با پزشک داشته باشند چرا که اگر این بیماری درمان نشود ممکن است سال‌‌ها فرد درگیر عواقب بیماری شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کردستان با بیان اینکه در سال‌های گذشته درگیری‌های قلبی و جراحی دریچه قلب ناشی از بیماری تب مالت در کردستان مشاهده شده است، اظهار کرد: بیماری تب مالت از بیماری‌های بومی استان است که بیماران زیادی به دلیل این بیماری در فصول گرم سال به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

براری مدت زمان درمان بیماری تب مالت را حدود 6 تا 8 هفته عنوان کرد و افزود: افراد مبتلا باید ارتباط نزدیک و مداوم با پزشک خود داشته و در سیر بهبودی بیماری تحت نظارت باشند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها می‌تواند تا حدی از شیوع بیماری تب مالت جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: تب مالت را نمی‌توان ریشه‌کن کرد اما با اقدامات پیشگیرانه می‌توان آن را به حداقل رساند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کردستان در پایان توصیه‌ کرد: پس از واکسیناسیون دام‌ها افراد باید از استفاده از لبنیات غیر مطمئن، گوشت و فرآورده‌های غیر بهداشتی خودداری کنند چرا که بیماری تب مالت می‌تواند سرنوشت انسان را تهدید کند و حتی در مواردی که به خوبی درمان نشود منجر به ناتوانی و مرگ خواهد شد.
برچسب ها: کردستان ، تب مالت ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.