وزیر امور خارجه آرژانتین و نماینده انگلیس در سازمان ملل بر سر مالکیت جزایر مالویناس (فالکلند) مشاجره کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت لندن باید بر سر مالکیت جزایر مالویناس به طور مستقیم با بوینوس آیرس وارد مذاکره شود. این در حالی است که انگلیس بر لزوم مشارکت مردم این جزایر در اینگونه تصمیم گیری ها پافشاری می کند. تیمرمن و نمایندگان جزایر مالویناس برای شرکت در نشست سالانه کمیته استعمار زدایی سازمان ملل برای بحث درباره مناقشه مالویناس- فالکلند، به نیویورک سفر کرده اند. کمیته سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه سالانه در جلسه از انگلیس و آرژانتین خواست تا به مناقشه خود در این رابطه فیصله دهند.

مارک لیال گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: متأسفم از اینکه قطعنامه کمیته سازمان ملل یک بار دیگر خواسته های مردم جزایر فالکلند و بهره گیری مشروع آنها از حقشان برای تصمیم گیری درباره سرنوشت خود را به رسمیت نشناخته است. رویکرد کمیته دیگر منسوخ و ارتباط آن با مردمی که قرار است به آنها کمک شود، قطع شده است.
 
با وجود این، تیمرمن گفت این مناقشه بین آرژانتین و انگلیس است و اصرار کرد برای فیصله دادن به مناقشه ها ضروری است که دیداری بین او و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس بدون حضور نمایندگان جزایر مالویناس صورت بگیرد.

تیمرمن گفت:  آنها در این درگیری نقشی ندارند. به زعم من، این نزاع بین آرژانتین و انگلیس است. ما در یک سو، چهل میلیون شهروند آرژانتینی و در سوی دیگر شصت میلیون انگلیسی را داریم. من و آقای ویلیام هیگ نیز وزرای امور خارجه این صد میلیون نفر هستیم. پس باید ملاقات کنیم. این وظیفه ما است. ما نمایندگی صد میلیون نفر را در حوزه سیاست خارجی بر عهده داریم، پس باید دیدار داشته باشیم.
 
لیال گرانت گفت انگلیس از گفتگو با آرژانتین استقبال می کند، اما مشروط بر آنکه خود ساکنان جزایر فالکلند نیز مشارکت داشته باشند. مردم جزیره فالکلند نیز در ماه مارس با اکثریت قاطع در همه پرسی، به باقی ماندن جزایر خود در قلمرو سرزمین های خارجی انگلیس رأی مثبت دادند. تیمرمن روز پنجشنبه این رأی گیری را «حربه ای تبلیغاتی» توصیف کرد و گفت: «هیچ کشوری در دنیا، این همه پرسی را به رسمیت نشناخته است و هیچ یک از کشورهای دنیا، ناظری نفرستاده اند. لذا این همه پرسی آنطور که در آمریکا می گویند، رخداد تهی بود.
 
وزیر امور خارجه آرژانتین در ادامه این مناقشه را بحث بر سر تمامیت ارضی دانست، اما تیمرمن با رد این ادعا گفت: جزایر فالکلند هرگز در طول تاریخ، بخشی از آرژانتین نبوده اند. لذا در اینجا بحث اعاده تمامیت ارضی کاملاً منتفی است، زیرا این تمامیت ارضی هرگز وجود نداشته است. انگلیس حتی پیش از آنکه آرژانتینی وجود داشته باشد، حاکمیت مردم جزایر فالکلند را بر عهده داشت.
 
مایک سامرز، نماینده مجلس قانونگذاری مالویناس گفت دولت آرژانتین باید این مسئله را درک کند که لازم است خواسته مردم جزایر فالکلند را در هر گونه مذاکره ای مد نظر قرار دهد. سامرز افزود مشکل، بیشتر مشکل آرژانتین است. آرژانتینی ها فقط می خواهند با انگلیس گفتگو کنند و مذاکره نیز فقط بر سر مسئله حاکمیت بدون لحاظ کردن مردم جزایر فالکلند باشد، که این دیدگاه بیش از حد استعماری است.

انگلیس در سال 1982، نیروهای مسلح خود را برای مقابله با تهاجم آرژانتینی ها به مجمع الجزایر فالکلند در جنوب اقیانوس اطلس که در آرژانتین به جزایر مالویناس شهرت دارند، فرستاد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار