معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی سهم بخش کشاورزی از کل ارزش افزوده ی استان را 13.2 عنوان کرد و گفت: حدود یک میلیون تن از تولیدات باغی کشور در خراسان رضوی تولید می شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رضا جمشیدی در مراسم تجلیل از کشاورزان و دامپروران نمونه ی استان افزود: این در حالی ست که در کشور، محصولات کشاورزی 9 درصد از تولیدات ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می دهند.

وی وزن محصولات زراعی استان را بالغ بر پنج میلیون تن معادل 7.7 درصد از کل محصولات زراعی کشور اعلام و اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیون تن معادل 6.4 درصد از تولیدات باغی کشور نیز در این استان تولید می شود.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که بیش از 80 نوع محصول زراعی و باغی در استان تولید می شود، اظهار داشت: زعفران از مهم ترین محصولاتی است که خراسان رضوی با تولید سالانه 196 تن در جایگاه نخست کشور و جهان قرار دارد.

جمشیدی با اشاره به قابلیت های استان در زمینه ی دامپروری، تولیدات استان دراین حوزه را بالغ بر یک میلیون تن در سال دانست وخاطر نشان کرد: این میزان معادل 7.1 درصد از تولیدات دامی کل کشور است.

وی خشکسالی های پیاپی را از عمده ترین چالش های استان در حوزه ی کشاورزی بر شمرد و افزود: اقلیم گرم و خشک استان موجب اضافه برداشت 1.2 میلیارد متر مکعب آب منابع د راین بخش شده است

جمشیدی خاطرنشان کرد: 90 درصد از آب مصرفی استان مربوط به بخش کشاورزی ست که این امر تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گفته ی وی درهمین راستا طی سال های 90و 91 بالغ بر 560 میلیارد تومان تسهیلات به توسعه ی بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است که عمده ی آن تاکنون پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: بایستی از ظرفیت نیروی جوان و متخصص استان در راستای توسعه ی کشت محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی و افزایش صادرات محصولات بخش کشاورزی بهره جست.

گفتنی ست در پایان این مراسم از 60 کشاورز و دامپرور نمونه ی استان تقدیر به عمل آمد./س


برچسب ها: استانداری ، خراسان ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.