به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،احمد نعمت بخش با اشاره به سه دلیل اصلی عدم عرضه خودرو یورو ۴ گفت: عدم عرضه سراسری سوخت، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی، سه عامل عدم عرضه این خودروهاست.
وي اظهار داشت: مجوز خودروسازان براي توليد خودروي يورو2 تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشتهایم و متقاعدشان کردهایم که ابتدا باید سوخت یورو 4 به صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود.
با اشاره به اینکه مسئولان نفت از 20 جایگاه عرضه سوخت اعلام شده در خصوص توزیع بنزین یورو 4 یکی را معرفی کنند، گفت: هنوز سوخت یورو 4 در هیچ کدام از جایگاهها عرضه نشده چه برسد به آنکه سراسری شود.
دبیر انجمن خودروسازان، گفت: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید میشود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو 2 در مخزن خودروها موجب میشود در درازمدت آسیب ببیند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500 هزار تومان گرانتر فروخته شده است.
نعمتبخش گفت: کاتالیست این خودروها باید حداقل 100 هزار کیلومتر با بنزین یورو 4 کار کنند و زمانی که بنزین یورو 2 در آن تزریق شود، کاتالیست خودرو در 20 هزار کیلومتر کارکرد از بین میرود و در واقع چیزی نزدیک به 400 هزار تومان هزینه برای بازگشت این موتور به حالت اولیه برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: بنابراین خودروهای پرتیراژ را مطابق با استاندارد یورو 4، تا عرضه سوخت سراسری بنزین یورو 4 در کشور توزیع نخواهیم کرد.
دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد: عدم شمارهگذاری خودروها موجب ملتهب شدن بازار میشود و پس از آن دیگر نباید مقصر را خودروساز ببینند، مسئولان بالاتر از رده محیط زیست، بیایند صحبتهای ما را بشنوند و اظهارات آنان را نیز بسنجند که کدامیک درست میگوییم؟
همچنين در اين ارتباط، مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه هماکنون تنها 30 درصد خودروها با استاندارد یورو 4 تولید میشوند، تاکید کرد: در صورت توقف شمارهگذاری خودروهای یورو 2 مسوولان مربوطه باید پاسخگوی نیاز بازار و افزایش قیمتها باشند.
داوود میرخانی رشتی، اظهار کرد: متاسفانه مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف مصوبه اصلی دولت و در شرایطی که هنوز سوخت یورو 4 به طور سراسری در کشور توزیع نشده بر تولید خودروهای یورو 4 اصرار دارند.
وی با بیان اینکه در مصوبه اصلی دولت در این زمینه در سال 89 قید شده بود که وزارت نفت باید توزیع سراسری سوخت یورو 4 را از ابتدای فروردین ماه سال 90 آغاز کرده و شش ماه پس از آن تولید خودروهای یورو 4 آغاز شود، خاطرنشان کرد: دلیل این مصوبه آن بود که در صورت استفاده خودروهای یورو 4 از سوخت یورو 2، موتور خودرو و کاتالیست آن دچار مشکل خواهد شد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این شرایط طرحی در هیات دولت در دست بررسی است تا با توجه به عدم توزیع سراسری سوخت یورو 4، مهلت جدیدی به خودروسازان برای ارتقاء استاندارد آلایندگی محصولاتشان داده شود.
وی درباره احتمال توقف شمارهگذاری خودروهای یورو 2 از روز جاری، اظهار کرد: هماکنون خودروهای پرتیراژی چون پراید، پژو 405، پژو پارس و سمند با استاندارد آلایندگی یورو 2 تولید میشوند بهگونهای که تیراژ خودروهای یورو 4 در حال تولید حداکثر 30 درصد کل خودروها است.
میرخانی رشتی ادامه داد: البته در این خودروها نیز اقدامات لازم برای ارتقاء به یورو 4 در حال انجام بوده و نمونه برخی از آنها نیز تولید شده است با این حال عدم توزیع سراسری سوخت یورو 4 اجازه ارتقاء استاندارد آلایندگی تمام خودروها را نمیدهد.
وی تصریح کرد: بنابراین در صورت توقف شمارهگذاری خودروهای یورو 2، مسوولان مربوطه باید پاسخگوی توقف خطوط تولید خودروسازان و تاثیرات قطع شمارهگذاری 70 درصد خودروهای تولیدی بر تقاضای بازار و افزایش شدید قیمتها باشند.
انتهاي پيام/