معاون صنايع كوچك شركت شهرك هاي صنعتي اصفهان گفت: طرح تحقيقاتي كشف و شناسايي معادن شيل استان توسط اين شركت انجام شده است.

 

 محمد جعفري در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان اظهار كرد: در راستاي جايگزين كردن سنگ شيل به جاي خاك رس در كارخانه هاي آجرپزي اصفهان، اين طرح تحقيقاتي توسط شركت شهرك هاي صنعتي استان تعريف شده است. وي افزود: در نتيجه اين پژوهش، محور اردستان و شهرضا از نظر سنگ شيل مرغوب و باكيفيت شناسايي شده و به سازمان صنعت، معدن و تجارت براي بهره برداري معرفي شد.
وي با اشاره به اينكه اكنون بيش از ۲۵۰ واحد آجرپزي در سه منطقه عمده استان شامل حبيب آباد و دولت آباد، گز و برخوار و محمدآباد قهاب مستقر است،گفت: ماده اوليه اين واحدها خاك رس است.
به گفته وي، در نتيجه بهره برداري از خاك رس براي توليد آجر كه قابليت كشاورزي هم دارد، سالانه ۵۰ هكتار از زمين هاي حاصلخيز اصفهان از بين مي رود.
جعفري تاكيد كرد: براي ترغيب و وادار كردن واحدهاي آجرپزي به استفاده از سنگ شيل همه دستگاه هاي ذيربط بويژه محيط زيست و صنعت، معدن و تجارت بايد همكاري كنند تا هزينه دريافتي از واحدهاي براي بهره برداري از خاك رس افزايش يابد.
وي اضافه كرد: وقتي خاك رس به صورت پودر و با هزينه ناچيز در اختيار بهره برداران قرار دارد، اين افراد حاضر به استفاده سنگ شيل كه نيازمند تبديل به پودر و هزينه اي بيش از قيمت كنوني خاك رس است، نمي شوند.
وي گفت: كار مطالعات كاربرد سنگ شيل براي توليد آجرهاي پلاكي و آجرهاي تيغه اي و سفالي بيش از يك و نيم سال زمان و بودجه ۱۳۰ ميليون توماني برده است/س.

برچسب ها: اصفهان ، شناسایی ، معادن ، شیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.