مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به پیشرفت فیزیکی 65 درصدی احداث سد گلورد نکا گفت: 100 درصد عملیات خاکبرداری این سد انجام شده است.

طهماسبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران افزود:به جهت تسریع در ساخت آن با توجه به شرایط اقلیمی منطقه آن را به صورت سنگریزه با رویه پوشش بتنی به صورت طرح و ساخت اجرا کرده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال با اتمام بدنه سد آبگیری آن را انجام دهیم.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران،حجم کل مخزن سد گلورد در تراز نرمال را 115 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این رقم 110 میلیون متر مکعب آن مفید خواهد بود.

وی ادامه داد : سد گلورد در 41 کیلومتری جنوب شهرستان نکا بر روی رودخانه نکا رود در دست اجرا است.

طهماسبی گفت: با بهره برداری از این سد، ضمن کنترل سیلاب مخرب منطقه،آب مورد نیاز 51 روستای منطقه در سطح 25 هزار هکتار تامین می شود.

وی افزود: از 320 میلیون متر مکعب آبی که در سدها ذخیره شده بود تا کنون حدود 20 درصد آب آن به مصرف رسید که این امر نشان می دهد که رها سازی آب از سدها با دقت خیلی بیشتری انجام شد.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تشریح طرح نوبت بندی آب در دو دشت هراز و تجن، میزان بارندگی درهفت ماهه اول سال آبی جاری در استان را 503 میلی متر اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش نشان می دهد.

طهماسبی، برآورد حجم آبدهی رودخانه های مهم استان را در هفت ماهه اول سال آبی جاری 824 میلیارد متر مکعب بیان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 41 درصد کاهش نشان می دهد.

طهماسبی گفت: در مازندران بیش از 300 هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد که سالانه حدود دو هزار و 700 الی سه هزار میلیون متر مکعب آب مصرف می کند.

طهماسبی با اشاره به نقش سد گلورد در تامین آب زراعی دشت نکا و بهشهر افزود: از 25 هزار هکتار اراضی تحت پوشش این سد حدود 15 هزار هکتار دیم بوده که با تبدیل اراضی دیم به آبی سالانه محصولات زراعی به ارزش 50 الی 60 میلیارد تومان تولید خواهد شد./س

برچسب ها: خاکبرداری ، طرح ، گلورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.