ناآرامي‌هاي اخير در شهرهاي ترکيه، اقتصاد اين کشور را متزلزل کرده و به فرار سرمايه‌ها از اين کشور منجر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، با توجه به افزايش اعتراضات در ترکيه براي درخواست کناره گيري دولت اين کشور، اقتصاد ترکيه با مشکلاتي روبرو شده است به گونه اي که بورس و صنعت گردشگري اين کشور از مهم‌ترين بخش‌هايي هستند که دچار بحران شده‌اند.

بر اين اساس، تحليلگران معتقدند که روند حوادث در ترکيه و تاثير آن بر اقتصاد اين کشور در حال خروج از کنترل است.

همچنين کارشناسان اقتصادي سوئيسي اعلام کردند که سرمايه‌گذاران بين المللي از چند هفته پيش در حال خارج کردن سرمايه‌هاي خود از ترکيه به اماکن ديگر هستند.

از سوي ديگر برخي از ناظران بانکي تحرکات سري بانک‌هاي سوئيس را که با هدف جلوگيري موقت از برملا شدن ميزان سرمايه گذاري هاي آنها در ترکيه صورت مي گيرد زير نظر گرفته‌اند.

اين در حالي است که ناظران ميزان سرمايه گذاري مستقيم بانک‌هاي سوئيس در ترکيه را حدود 225 ميليارد دلار برآورد مي‌کنند.

اوضاع مبهم امنيتي درترکيه، صادرات و واردات اين کشور را نيز تحت الشعاع قرار داده و پيش بيني مي‌شود به سبب کاهش ارزش ليره، موج تورم اين کشور را در بر بگيرد.

کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که طبقات متوسط جامعه ترکيه در حال فروپاشي هستند و طبقات فقير نيز با پول کم ارزش اين کشور قادر به تامين نيازهاي خود نيستند.

تاثير اعتراضات باعث شده است بانک مرکزي ترکيه راه‌حل‌هايي فوري براي مشکل ارزش ليره پيدا کند، زيرا پيش بيني مي‌شود ليره ترکيه تا پايان سال ارزش خود را از دست بدهد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار