مسعود باقرزاده گفت: تالاب‌هاي اقماري درياچه اروميه احيا شده است و احيا كردن تالاب‌هاي پشتيبان اقدام موثري براي احياي درياچه اروميه بوده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران  مسعود باقرزاده كريمي معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محيط زيست با بيان اينكه درياچه اروميه و مجموع درياچه‌هاي آب شيرين اطراف آن، مجموعه با ارزشي را تشكيل مي‌دهند؛ گفت: درياچه‌هاي آب شيرين به عنوان منابع آب پشتيبان بايد هميشه حفظ شوند و حتي در بعضي از موارد به دليل كاركردهايي كه دارند اهميتشان از درياچه اروميه نيز بيشتر است.
وي افزود: تالاب‌هاي اقماري درياچه اروميه احيا شده است و احيا كردن تالاب‌هاي پشتيبان اقدام موثري براي احياي درياچه اروميه بوده است.
باقرزاده با اشاره به اينكه درياچه اروميه كاملا به منابع آبي كه از سد رهاسازي مي‌شود وابسته است، گفت: منابع آبي درياچه اروميه به واسطه سد سازي و كمبود بارش محدود شده است و وزارت نيرو بايد 3.1 ميليارد متر مكعب آب در سال رهاسازي كند كه از اين مقدار تاكنون 1.8 ميليارد متر مكعب رهاسازي شده و معلوم نيست چقدر از آن به درياچه رسيده باشد.
معاون دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محيط زيست در ارتباط با انتقال حوزه به حوزه آب به درياچه اروميه گفت: برنامه‌هاي احيايي درياچه كه با همكاري دستگاه‌هاي مختلف و جوامع محلي آماده شده است اصلا روي انتقال آب‌هاي حوزه‌اي حساب باز نكرده و اين بحث‌ها بدون مطالعه است.
وي خاطر نشان كرد: توجه كردن رسانه‌ها به اين موضوعات باعث اين مي‌شود تا طرح‌هاي موثري كه مي‌تواند درياچه اروميه را احيا كند در حاشيه قرار بگيرند.
باقرزاده با اشاره به اين‌كه تا به حال بيش از 60 درصد درياچه اروميه خشك شده است، گفت: نجات درياچه اروميه شامل 24 پروژه مطالعه شده است كه وظيفه هر دستگاه مشخص بوده و نشان مي‌دهد هر دستگاه چقدر مي‌تواند به احياي درياچه كمك كند.
وي در ارتباط با كاشت كلزا در اطراف درياچه گفت: علاوه بر كلزا، چغندر قند و آفتاب گردان كه مصرف بالايي از آب را دارند كاشته مي‌شود. در منطقه هيچ برنامه‌اي براي مديريت كشاورزي نيست و كشاورزي منطقه بايد بر اساس نياز آبي منطقه ساماندهي شود.
باقرزاده در پايان در مورد بحثي مبني بر اينكه حفظ و احياي درياچه اروميه به دست بخش خصوصي داده شود، گفت: پيمانكار بخش خصوصي نمي‌تواند معجزه كند و اين طرح‌ها بايد با مطالعه دقيق انجام شوند.
 
برچسب ها: دریاچه ، تالاب ، احیا ، آب شیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار