به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛«سيدعليرضا شجاعي» در نشست تخصصي كه با موضوع برسي راهكارهاي تحقق سياست هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني برگزار شد با بيان اينكه حجم ارزش توليدات صنعتي در سال 80 به حدود 20 ميليارد تومان رسيده بود افزود: با استناد به آمار رسمي مركز آمار ميزان ارزش توليدات صنعتي در سال 89 به 191 هزار ميليارد تومان رسيد كه از رشد 860 درصدي حكايت دارد؛ ضمن اينكه برآورد ميشود اين رقم تاكنون به 300 هزار ميليارد تومان نيز رسيده است.
وي در ادامه با بيان اينكه در سياستهاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني به حمايت از توليد محصولاتي كه عرضه رقابتي آنها با خالص ارزآوري مثبت يا خالص ارزبري منفي همراه باشد اشاره شده، افزود: امسال بايد 12 ميليارد دلار ارز آوري در كشور افزايش يابد و در مقابل 3 ميليارد دلار ارز بري كشور نيز بايد كاهش بيابد تا به تراز تجاري مثبت در حوزه غيرنفتي برسيم.
وي ادامه داد: در سال گذشته 14.7 ميليارد دلار براي صادرات صنعتي هدفگذاري شده بود كه عليرغم تمام فشارها و محدوديت ايجادشده توسط دشمن، اين رقم با رشد 24 درصدي نسبت به سال 90 به 14.8 ميليارد دلار رسيد و بيش از 100 درصد اهداف صادرات صنعتي در سال 91 محقق شد.
وي گفت: براي سال جاري 17 ميليارد دلار صادرات صنعتي هدفگذاري شده است كه در صورت تداوم روند رشد سال گذشته، اين رقم ميتواند به 18.3 ميليارد دلار تا پايان سال جاري برسد.
شجاعي در ادامه با انتقاد از عدم ارتباط موثر ميان تشكل هاي صنعتي افزود: بايد يك زنجيره ارتباطي ميان تشكل هاي تخصصي ايجاد شود تا مشكلات واحدهاي توليدي بويژه مشكل نقدينگي اين واحدها سريعتر برطرف شود.
معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه هماكنون بيش از 60 هزار بنگاه فعال در كشور وجود دارد افزود: 14.5 ميليارد دلار از صادرات كشور در اختيار 150 هلدينگ و بنگاه توليدي است.
شجاعي ادامه داد: بر اين اساس و با استناد به آمار رسمي مركز آمار ايران، در سال 89، بيش از 89 درصد از بنگاه هاي توليدي زير 50 نفر كاركن هستند كه 46 درصد از اين ميزان زير 10 نفر كاركن هستند كه اين نشاندهنده كوچك بودن بنگاهها و آسيبپذير بودن آنها و همچنين عدم توانايي در رقابت ملي و بينالمللي است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سياستهاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري در بخش صنعت گفت: در اين سياستها، بر افزايش توان رقابتپذيري صنعت ملي بر اساس رعايت اندازه اقتصادي بنگاهها تاكيد شده است.
وي ادامه داد: با توجه به اين آمار بايد براي اين بنگاه ها خوشه سازي كرد و به آنها از طريق اين خوشه ها كمك و حمايت رساند كه اين مهم ارتباط موثر ميان تشكل هاي تخصصي را مي طلبد.
شجاعي در پايان به ارتقا كيفيت محصولا ت و ثابت نگه داشتن قيمت توليدات داخلي نيز اشاره كرد و گفت ميتوان با استفاده از مهندسي ارزش هم كيفيت كالاهاي توليدي را ارتقا داد و هم قيمت محصولات را ثابت نگه داشت.