رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری گفت: اولین کشتی تحقیقات اقیانوس پیمای ایرانی تا 3 ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، غلامحسین رحیمی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری در برنامه گفتگوي ويژه گفت:  دوره های علمی و فناوری از بعد از انقلاب را می توانیم به چهار دوره تقسیم کنیم: دهه اول دهه جنگ تحمیلی که به رغم تحمیل شدن جنگ گامهای خوبی در جهت بازنگری برنامه های آموزشی مخصوصا در دانشگاه ها برداشته شد ولی به علت نداشتن فرصت برای تولید علم کاری نشد.

وی دهه دوم را دهه توسعه کمی و کیفی آموزشی عنوان کرد و افزود: دهه سوم دهه توسعه تحقیقات در کشور بود ودهه چهارم توجه به تولید دانش فنی و دستیابی به فناوری ها جدید و طرح های کلان ملی بوده است.

رحیمی با بیان اینكه از حدود 5 سال  قبل این تعریف طرح های کلان فناوری شکل گرفت، گفت: اولین طرح های کلان ملی تقریبا 4/5سال پیش مثل رصدخانه ملی و گداخت هسته ایجاد شد و هر چه گذشت به طرح هایی که از نظر زمانی محدودتر بود تبدیل شد.

وی گفت: طرح های کلان فناوری از دستاوردهای علمی و فنی در مقیاس آزمایشگاهی استفاده می شود و در مرحله تعریف پیاده سازی و اجرای طرح به دانش فنی طرح دست پیدا کرده و این دانش فنی را در مقیاس بزرگ در اختیار تولید کننده انبوه قرار می دهیم، در نتیجه در اين ميان ما حلقه واسطه بین ايده تا توليد بوديم.

رحیمی با اشاره به 27 طرح کلان ملی فناوری مصوب و در حال اجرا خاطر نشان کرد: در حوزه هوافضا، طرح و ساخت هواپیما 6 تا 19 نفره بالگرد 8 نفره، هواپیما 2 زیست آب و خشکی 6 نفره که از امسال در حال تولید است.

وی با بیان اینکه طرح هواپیمای دوزیست امسال به پایان می رسد گفت: هواپیمای 6 نفره نیز سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در حوزه دریایی نیز، اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت کشور امسال به آب انداخته می شود و مورد بهره برداری اولیه قرار می گیرد و تا 2 ماه آینده به آب انداخته می شود.

رحیمی خاطر نشان کرد: سامانه پایش اطلاعات دریایی نیز از طرح های کلان فناوری است که تاکنون در کشور وجود نداشته است و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی به رادیو داروها، گداخت هسته ای و شتاب دهنده خطی به عنوان طرح های کلان  فناوری در حوزه هسته ای اشاره کرد و افزود: طرح چشمه نور ملی که هم طرح هسته ای و هم ذرات بنیادی است از دیگر طرح هایی است که در طرح های کلان ملی و فناوری اجرا می شود.

تا یک ماه آینده 16 طرح دارویی برای تولید ملی تصویب می شود

تولید داروهای وارداتی در داخل کشور را از دیگر طرح های کلان فناوری در حوزه پزشکی عنوان کرد و گفت: هم اکنون بیش از 500 داروی اساسی وارداتی داریم که از 2 سال پیش تاکنون 47 طرح تصویب شده و تا یک ماه آینده 16 طرح دیگر تصویب و مرحله قراردادش نیز امضا می شود.

تا پایان سال یک میلیارد دوز واکسن گامبوال تولید می شود

وی خاطر نشان کرد: در حوزه کشاوری 6 طرح مصوب در حال اجرا داریم. در بين داروهای دامی که واکسن گامبوال  به تولید انبوه رسیده است و تا پایان سال به تولید یک میلیارد دوز خواهیم رسید.

وی افزود: تولید کیت های تشخیصی بیماری ها، تولید تخم مرغ SPF، میگوSPF، ماشین های کشاورزی نیز از دیگر طرح های کلان ملی فناوری است.

70 درصد تجهیزات گلخانه تراریخته از داخل کشور تأمین شده 

وی با اشاره به گلخانه تراریخته خاطر نشان کرد: حداقل 70 درصد تجهیزات این گلخانه در داخل کشور طراحی و تولید شده است و کمتر از 25 درصد از خارج کشور آمده است.

رحیمی گفت: استفاده از محصولات تراریخته در دنیا به صورت شتابنده در حال تولید و افزایش است.

 وی تولید گیاه تراریخته را شامل سه هدف عنوان کرد و افزود: آری، بیماری مقاوم در مورد آفت های وارده باشند و عملکرد بهتری نسبت به گیاهان عادی داشته باشند و در نتیجه با تغییر ژنتیکی آن را تراریخته می کند و این تغییر ژنتیکی باید در گلخانه تراریخته انجام شود.

در ادامه محسن مردی مجری طرح گلخانه کشت محصولات تراریخته گفت: از سال 88 قانون ایمنی زیستی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و توسط ریاست جمهور ابلاغ شد که براساس آن دولت موظف است کانون راهکار مناسب را برای رهاسازی محصولات تراریخته ایجاد کند که این گلخانه تراریخته از ضروریات این امر و مهندسی ژنتیک است و خوشبختانه در طول عمر 30 ساله بیوتکنولوژی در داخل کشور توانستیم با تربیت نیروی انسانی متخصص در مرزهای دانش حرکت کنیم و گیاهان تراریخته که حاوی ژن های مختلف هستند و هر یک می توانند معضلات بخش کشاورزی را برطرف کند.

مردی اظهار داشت: چون گیاهان تراریخته حاوی ژن جدید است طبق قانون ایمنی زیستی قبل از تولید با آزمایشاتی خاص انجام شود و باید در محیطی قرار بگیرد که ایزوله باشد، در نتیجه گلخانه تراریخته ایجاد شد.
 
تولید پنبه، گندم، سیب زمینی و چغندر در گلخانه تراریخته
 
وی با بیان اینکه چهار گیاه تراریخته در سطح آزمایشگاهی ایمن گفت: پنبه، سیب زمینی، چغندرقند و گندم هستند که نسل های T1 و T2 فراریخته هستند و با قرار گرفتن در داخل گلخانه تکثیر خواهند شد.

برچسب ها: نوآوری ، اقیانوس ، کلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار