معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در سی سال گذشته و از سال 1995 تا سال 2009 سرعت رشد علمی ایران 11.5 برابر سرعت رشد علم در دنیا بوده است گفت:در شش ماهه ی اول سال 2013 نیز تعداد 17هزار مقاله علمی از محققین ایرانی در پایگاه بین المللی اسکوپوس به ثبت رسیده و باعث صعود ایران به پانزدهمین کشور تولید کننده علم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ محمد مهدی نژاد نوري،معاون پژوهشی وزير علوم ،تحقیقات و فناوری شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری گفت : پیش از انقلاب تعداد مقالات علمی ایران تنها 500 عدد بود که این تعداد در سال 2012 به 37 هزار عدد رسیده است و رتبه ایران را به هفدهمین کشور دنیا از نظر پیشرفت علمی رسانده است.

وی گفت: در شش ماهه ی اول سال 2013 نیز تعداد 17هزار مقاله علمی از محققین ایرانی در پایگاه بین المللی اسکوپوس به ثبت رسیده و باعث صعود ایران به پانزدهمین کشور تولید کننده علم شده است.

مهدی نژاد نوري با بیان اینکه طی سی سال گذشته و از سال 1995 تا سال 2009 سرعت رشد علمی ایران 11.5 برابر دنیا بوده گفت : این رشد علمی مدیون ارزش ذاتی علم در اسلام و توجه جمهوری اسلامی به علم و تاکید مقام معظم رهبری و همچنین سرمایه گذاری های دولت و همچنين توسعه زير ساخت های ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و با این سرعت پیشرفت در سال 1404 به جمع 10 کشور برتر علمی خواهیم رسید.

وی افزود: پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در جهت تبدیل فناوری به کالا و خدمات تلاش می کنند.

مهدی نژاد نوري با بیان اینکه وقتی از تولید علم صحبت می کنیم این تولید می تواند بدون اینکه چرخه نوآوری در کشور بسته شود اتفاق بیفتد گفت: ولی تاثیر و تداوم و تاثیر آن در زندگی مردم زیر سئوال می رود و مطمئنا باید یکسری نهادها وجود داشته باشند که این یافته هارا به به محصول تبدیل کنند.

وی با اشاره به پارک های علم و فناوری گفت: پارک های علم و فناوری از سال 1381 در کشور به عنوان گزینه مناسب جهت حمایت از شرکتهای دانش بنیان شروع به کار کرد که بعنوان حلقه آخر نوآوری در کشور تلقی میشوند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر 31 پارک علم و فناوری در کشور داریم افزود: 10پارک علم و فناوری که ردیف بودجه نداشتند امسال در ردیف بودجه مجلس قرار گرفتند.

وی اظهار داشت : 3 هزار و 200 شرکت دانش بنیان در این پارک ها مستقر و تکمیل کننده چرخه نوآوری در کشور هستند.

در ادامه دکتر قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به صعود بخش پزشکی در حوزه تولید علم اظهار داشت: در حوزه پزشکی از رتبه 51 به 19 صعود کردیم و برای تبدیل علم به فناوری هم درحوزه های دارویی و تجهیزات پزشکی را داشتیم که بالاترین ارزبری را در سطح کشور داشته اند.

قانعی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات علوم پایه ای که باید در این زمینه کار می کرد با همکاری شورای عتف الویت قلمداد شد افزود: در زمینه دارو با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری داروهایی که ارزبری بالایی داشتند لیست شد و با دعوت از دانشگاه ها نسبت به تولید دارو ها اقدام کنند.

وی افزود: در این موضوع ما حلقه آخر تولید دارو را زمانی قلمداد کردیم که در صنعت تولید شود و ارتباط مرکز تحقیقات را به صنعت متصل کردیم. بنابراین زمانی که سازمان غذا و دارو تاییدیه صنعتی را صادر میکرد طرح تحقیقاتی خاتمه پیدا می کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با هزینه حدود یک پنجم که انجام شد حدود 5 برابر در سالهای اول توانستیم صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

ایجاد 6 اطاق تمیز در کنار دانشگاه ها

وی افزود: در گام دوم 6 اطاق های تمیز را در کنار دانشگاه ها تولید که این اطاقها جهت تولید و یا تحقیقات علمی ایجاد شده اند.

قانعی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ابتدا این موضوع باید تبدیل به سند بالا دستی شود و در قانون برنامه و بودجه به وضوح بیاید و دستگاه هایی وارد کننده هستند خود به تولید کننده و صادر کننده تبدیل شوند. در قانون، وزارت بهداشت مسئول تامین است و در هیچ جای قانون نیامده که مسئول تولید و ارتباط با صنعت است در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نقشه جامع علمی آمده ولی نیاز است برنامه اجرایی آن نوشته شود.

وی پیشنهاد کرد: بودجه سالیانه کشور امکاناتی که در صندوق شکوفایی و نوآوری ، صندوق توسعه ملی و صنایع پیشرفته و نوین در شورای عتف و معاونت علمی به صورت یکپارچه موضوع واردات را حل کنند و با نگاه صادرات دست به تولید بزنند ارزش افزوده را بهمراه می آورد.

قانعی  افزود:سهم وزارت بهداشت در این مورد و در برنامه 5 ساله كه می توانیم 90 درصد نیاز کشور به دارو و تجهیزات را برطرف کنیم و در برنامه 15 ساله صادراتی در حدود 5 میلیارد دلار داشته باشیم.

در ادامه مهدی نژاد نوري با بیان اینکه تولید علم باید از نقطه اول با نگاه کاربردی ایجاد شود گفت: در این موضوع از ابتدا نیاز سنجی با نگاه به حال و نیاز آینده نگری باید شود که نقشه جامع علمی اولویت هارا بیان کرده است.

وی به 41 طرح کلان ملی که به تصویب شورای عتف رسیده اشاره کرد و گفت: در سال 90 این طرح ها با حضور نیازمندان تعیین شده و اواخر سال 90 به تصویب شورای عتف رسیده و در ابتدای 91 اولین بودجه به آنها تعلق گرفته است.

معاون پژوهشی وزیر به بالاترین تولید کننده بخش علم و مقاله اشاره کرد و گفت: در حوزه شیمی بالاترین مقاله را داشته ایم همچنین در حوزه فنی مهندسی مخصوصا مکانیک ، الکترونیک و هوافضا و علوم نو در حوزه  نانو،فناوری های زیستی و اطلاعات و ارتباطات رتبه بالایی در تولید علم داریم.

وی گفت : در برخی علوم پایه به غیر از شیمی و علوم انسانی چون از گذشته بازار خوبی نداشته در تولید علم ضعیف بوده ایم که با توجه به نقشه جامع کشور می توانیم منظومه متوازن ایجاد نماییم که براساس آن طرحهای کلان ملی ایجاد می شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت : ظرفیت علوم انسانی در کشور بسیار بالا می باشد و از 41 طرح علمی کشور در نقشه جامع علمی ،پنج طرح متعلق به علوم انسانی می باشد.هرچند برای پیشرفت در علوم انسانی هنوز راه طولانی در پیش می باشد.برای صعود در حوزه های مختلف علوم انسانی اقدامات مهمی در خصوص آموزش و پژوهش انجام شده و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی با 10 کار گروه در جهت تببین برنامه ها برای پیشرفت در علوم انسانی تلاش می کند و وزارت علوم نیز با تاسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با به کار بستن رهنمود های رهبر انقلاب در جهت توسعه علوم انسانی گام بر می دارد.

تعریف یازده حوزه فناوری در شرکت ملی نفت برای پیشرفت در حوزه نفت و گاز انجام گرفته است

دکتر عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری ضمن اعلام آمار جدیدی مبنی بر صدر نشینی ایران در دارا بودن ذخائر گازی گفت: باید تلاش های بسیاری برای پیشرفت در حوزه نفت و گاز صورت گیرد چرا که این حوزه پس از بخش های نظامی دارای بیشترین رکورد سرمایه گذاری می باشد.

وی در ادامه با بیان حل معضل ازدیاد برداشت از میادین نفتی توسط محققین داخلی گفت: شرکت ملی نفت ایران با تعریف یازده حوزه فناوری در تلاش است تا باعث توسعه هرچه بیشتر در زمینه فناوری در حوزه نفت و گاز شود.

اجرای قانون و تجاری سازی فناوری می تواند آینده ای درخشان برای علم و فناوری کشور رقم بزند

دکتر مهدی نژاد نوري در گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد: همانند حماسه سیاسی که دارای چهار رکن در خواست رهبری،حضور مردم ، رسانه و دولت بود ،پیشرفت علم نیز به این چهار رکن نیاز دارد و رسانه ها باید تلاش خود را در این زمینه بیش از پیش انجام دهند.

دولت نیز قوانین خوبی برای پیشرفت علم تعریف کرده که متاسفانه در دو سال گذشته کمتر به آن ها عمل شده و در صورت اجرای صحیح این قوانین می توان آینده ای درخشان برای علم و فناوری کشورمان پیش بینی کرد.

وی در پایان گفت : با کمک نظام ملی نوآوری و تجاری سازی فناوری می توان از هر جهت به پیشرفت علم و دانش کمک کرد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار