نايب رئيس کانون وکلاي دادگستري با اشاره به اينکه هرکسی که پرونده وکالت گرفت وکيل دادگستري نيست، گفت: شهامت، استقلال و داشتن دانش کافي، از ويژگي‌هاي لازم براي يک وکيل است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "شاپور منوچهري" نايب رئيس کانون وکلاي دادگستري در مراسم تحليف کارآموزان وکالت دادگستري که صبح امروز در مرکز همايش‌هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: تعداد 449 نفر از کارآموزاني که مدارک اتمام دوره کارآموزي خود را تا 15 بهمن ماه 91 تحويل کميسيون کارآموزي کانون وکلا داده‌اند، جزو ليست اختیار قرار گرفتند و از اين بين 387 نفر مجاز به شرکت در اختبار کتبي و شفاهي شدند.

وي افزود: 14 نفر در کليه دروس کتبي و شفاهي و يک نفر در کليه دروس اختبار شفاهي غايب بودند و به طور کلي از 372 نفر برگزيده شدگان، 29 نفر مردود و 343 نفر قبول شدند که از ميان آن‌ها 162 نفر از خانم‌ها و 181 نفر از آقايان بودند و با توجه به اينکه خانم‌ها در بعضي از دوره‌ها بيشتر قبولي داشتند، در اينجا هم تقريبا برابري مي‌کند.

منوچهري اظهار داشت: با اداي سوگند لحظه‌اي خاص و تاريخي از زندگي آغاز مي‌شود و مفاد اين سوگند را هر وکيل دادگستري بايد هرلحظه، هر هفته و هر ماه در درون خود يادآوري کند.

نايب رئيس کانون وکلا تصريح کرد: مفاد سوگند همه زندگي اجتماعي، خانوادگي و کاري وکلا را در بر مي‌گيرد، زيرا شما وکلاي جديد با همکاران، دستگاه قضایی، مردم و کليه جاهايي که در جامعه سر و کار داريد، ارتباط خواهيد داشت و بايد در برابر موکلين، دستگاه قضایی و مردم سوگند خورده، به طرفين دعوا احترام بگذارید و از حق و عدالت دفاع کنيد.

وي با اشاره به اينکه وکالت نيز مانند مذهب يک صورت ظاهري و يک صورت باطني دارد، گفت: مثلا اگر کسي بخواهد ظاهرا مسلمان شود، اداي شهادتين کافي است، کسي هم که وکيل مي‌شود، با قبولي در آزمون و گرفتن پروانه وکالت و سوگند خوردن ظاهرا وکيل دادگستري خواهد شد، اما باطن وکالت نيز مانند باطن دين مهم‌تر است.

منوچهري تصريح کرد: هرکس پروانه وکالت را گرفت، وکيل دادگستري نيست، بلکه او وظايفي دارد و در متن سوگندنامه اين وظايف قيد شده است که دفاع از حق و عدالت مهم‌ترين آن است.

نايب رئيس کانون وکلا افزود: وکيل يک انسان اجتماعي است که بايد در برابر بي عدالتي از حق و عدالت دفاع کند.

وي اظهار داشت: در همه جوامع بشري اين وکالت و دفاع از حق و عدالت از اهميت بالايي برخوردار است و بايد آن را دريابيم. نبايد فکر کنيم که با داير کردن يک دفتر و گرفتن حق‌الوکاله وکيل شده‌ايم.

نايب رئيس کانون وکلا افزود: چرا در ساير شغل‌ها سوگندخوردن وجود ندارد و در جامعه فقط وکلا، قضات و پزشکان سوگند ياد مي کنند؟ اين بخاطر اهميت و صورت باطني اين شغل‌هاست که به عنوان يک انسان و عضو جامعه خود و همچنين عضو جامعه بشري بايد به مفاد سوگندنامه توجه کنند.

وي خطاب به وکلاي جديد اظهار داشت: اين بار مسئوليت از لحظات ديگر بر دوش شماست که مسئوليت کوچکي نيست و نبايد در برابر همه مسئوليت‌هايي که در جامعه خود ما و حتي جامعه جهاني اتفاق مي‌افتد، بي تفاوت باشيد.

منوچهري تصريح کرد: شما به عنوان عضو کانون وکلا و به عنوان يک وکيل بايد هم حامي عدالت و هم حافظ استقلال خود و کانون وکلا باشيد، لذا همچنان بايد بايستيد و با وجود برخي قوانين از استقلالي که گذشتگان براي ما گذاشته‌اند، دفاع کنيد.

نايب رئيس کانون وکلاي دادگستري افزود: خوشبختانه بحث استقلال کانون‌هاي وکلاي دادگستري به چالشي بزرگ حتي در ميان بزرگان دولت و جامعه تبديل شده است و اين استقلال، امري صنفي نيست که فقط مربوط به وکلاي کانون باشد، زيرا اگر وکيل مستقل نباشد، حضور مردم تضييع مي‌شود و دادرسي عادلانه امکان‌پذير نيست، لذا استقلال وکيل و کانون وکلا يک امر ملي است.

وي اظهار داشت: همه مسئولان دولتي و حکومتي اگر براي حقوق ملت ايران احترام قائلند، با توجه به اينکه بخشي از قانون اساسي نيز مربوط به احترام به حقوق مردم است، بايد از استقلال وکيل و کانون وکلا حمايت کنند، زيرا همان‌طور که عدم استقلال قاضي باعث از بين رفتن عدالت مي شود، درباره استقلال وکيل هم همينطور است و وکيل و قاضي همتراز همديگرند.

منوچهري با تاکيد بر اينکه وکلا يک وظيفه صنفي در جهت استقلال و شأن وکالت و کانون وکلا و نيز يک وظيفه ملي دارند، گفت: شما اگر وکيل هم نبوديد، به عنوان يک انسان آزاده و ايراني لازم بود تا با نوشتن، صحبت کردن و هر حرکت لازم از استقلال وکيل و نهاد وکالت دفاع کنيد.

نايب رئيس کانون وکلا اظهار داشت: وجه مشخصه وکيل، شهامت، قانون‌خواهي و عدالت‌خواهي است. اگر شما شهامت خود را از دست بدهيد، مطمئنا وکيل خوبي نخواهيد بود، لذا جز براي خداوند براي هيچ هدف ديگري سر خم نکنيد و احترام خود را نگهداريد.

وي تصريح کرد: تعظيم و چاپلوسي در برابر قاضي براي اينکه احتمالا راي را به نفع موکل شما صادر کند، خلاف شأن وکالت است و ارتباط برقرار کردن براي اخذ حکم نيز خلاف همين شأن است.

منوچهري گفت: شما اگر نقطه ضعف نداشته باشيد، مي‌توانيد شأن خود را حفظ کنيد و اين کار با بالابردن دانش صورت مي‌گيرد، لذا وکيل نه‌تنها بايد به مسائل حقوقي، بلکه به فلسفه، روان‌شناسي، جامعه‌شناسي و ادبيات نيز تسلط داشته باشد.

نايب رئيس کانون وکلا افزود: اگر شما وکلا به پرونده‌اي که در دستگاه قضا مطرح مي‌کنيد مسلط نباشيد و بر روي موارد پرونده مطالعه کافي نداشته باشيد، مسلما دچار اضطراب و ترس مي‌شويد و اين باعث مي‌شود شهامت خود را از دست بدهيد، لذا بايد سعي کنيد براي حفظ اين شهامت، مسلط باشيد.

وي تصريح کرد: شما وکلا بايد احترام همکاران خود را نگهداريد، احترام وکيل ديگري که در برابر شما قرار گرفته، واجب است و به حرف‌هاي موکلين درباره تباني با وکيل ديگر توجهي نکنيد. همان‌طور که بايد احترام دستگاه قضائي را نگهداريد، احترام همکاران خود را نيز حفظ کنيد.

منوچهري با تأکید بر اهميت اتحاد و اتفاق بين وکلا گفت: شما خانه خود را رها نکنيد، کانون وکلا خانه اصلي شماست و همه اعضاي هيئت مديره و کارآموزي کانون وکلا در خدمت شما هستند که بايد از زحمات آنها قدرشناسي شود، لذا هر مشکل و مشورتي که داشتيد بدون رو دربايستي با کانون مطرح کنيد، به طور مداوم با کانون ارتباط داشته باشيد و در جريان مسائل کانون قرار بگيريد.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: کانون ، وکلا ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار