پروسه آبرومتاسيون معدن سنگ آهن چغارت در حال آماده شدن براي راه اندازي در هفته دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ عسگري مديرعامل شرکت سنگ آهن مرکزي ايران، در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: اين پروسه در صورتي که کل کارخانه آماده شود، اميد مي رود تا 10 روز آينده تمام مراحل تکميلي آن به پايان برسد.
وي تصريح کرد: تاکنون بالغ بر 68 ميليارد تومان هزينه پروژه آبرومتاسيون معدن سنگ آهن چغارت ساخت شده است.
وي در رابطه با بحث صادرات سنگ آهن به خارج، گفت: در حال حاضر 1.5 ميليون تن از سنگ آهن معدن چغارت بافق به ارزش 200 ميليارد تومان به کشورهاي چين و پاکستان صادر مي شود.
مديرعامل شرکت سنگ آهن مرکزي ايران، در رابطه با راه اندازي کارخانه فولاد بافق، افزود: در اين رابطه توافقنامه اي تهيه شده که اگر ما بتوانيم امسال اين پروژه را به مرحله اجرا بگذاريم، در آينده نزديک شاهد راه اندازي کارخانه فولاد بافق در اين منطقه خواهيم بود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 2000 نفر نيروي بازنشسته در حوزه معادن سنگ آهن به ويژه سنگ آهن چغارت بافق در حال فعاليت هستند، در رابطه با همکاري با کشور پاکستان گفت: در خصوص بحث اجراي همکاري هاي معدني با کشور پاکستان، مذاکراتي با طرف پاکستاني انجام شده، به طوري که ما به آنها پيشنهاد داديم که اگر معدن سنگ آهن در کشور شما وجود دارد، ما حاضرين به متخصصين، تجربيات و تکنولوژي کشف، استخراج و فرآوري سنگ آهن را به کشور شما منتقل کنيم که در اين رابطه طرف پاکستاني هم قول هايي را براي همکاري بيشتر داده است.
وي در رابطه با بحث سرمايه گذاري در معادن سنگ آهن بافق، عنوان کرد: به دليل دولتي بودن معادن سنگ آهن بافق و اهميت ويژه اي که اين معادن در توسعه صنايع فولاد و در مجموع اقتصاد کشور دارند، تمام سرمايه گذاري هاي انجام شده به صورت دولتي مي باشد، اما از سال گذشته با ارائه مجوزهاي صادر شده از سوي دولت، بخش هاي غير دولتي هم مي توانند اقدام به سرمايه گذاري در معادن سنگ آهن بافق به خصوص سنگ آهن چغارت کنند که براين اساس مذاکراتي با بانک تجارت انجام شده که ما در حال پيگيري اين مذاکرات براي انجام سرمايه گذاري بيشتر در معادن شهر بافق هستيم.
عسگري ادامه داد: روش استخراج در معدن چغارت براساس طراحي اوليه معدن که در سال 1970 ميلادي انجام شده، به صورت روباز و پله کاني انتخابي است. ارتفاع پله هاي استخراج شده 10 و 12.5 متر و عرض جاده هاي داخل معدن 20 متر با شيب 8 درصد و عرض پله هاي ايمني بين 8 تا 10 متر است.
عسگري تصريح کرد: پس از استخراج، کار خردايش و دانه بندي انجام مي شود که براين اساس سنگهاي دانه درشت با شرايط کيفي مناسب به طور مستقيم به شرکت ذوب آهن اصفهان منتقل مي شود و سنگهاي دانه ريز که داراي درصد بالاي فسفر هستند، براي صادرات به کشورهاي چين و پاکستان بارگيري و آماده حمل مي شود.
وي در رابطه با ويژگي هاي معدن سه تاهون عنوان کرد: اين معدن در فاصله 47 کيلومتري شمال شرقي شهر بافق و 35 کيلومتري معدن چغارت قرار دارد و از نظر زمين شناسي جزء سازنده هاي پرکامبرين فلات مرکزي ايران قرار دارد و منشاء آن آتشفشاني رسوبي است.
وي ادامه داد: بهره برداري از اين معدن در سال 1384 آغاز شده و طي برنامه ريزي انجام شده، ساليانه 2.3 ميليون تن سنگ آهن از اين معدن استخراج و پس از خردايش در کارخانه سنگ شکن به ابعاد کوچکتر از 300 ميلي متر تبديل و پس از آن توسط خط آهن به کارخانه فرآوري چغارت منتقل مي شود.
وي ادامه داد: سنگ آهن ارسالي از معدن سه تا هون به کارخانه فرآوري چغارت پس از فرآوري به صورت کنسانتره درآمده و تمام کنسانتره توليدي در اين کارخانه به مصرف داخل کشور مي رسد.
مديرعامل شرکت سهامي معادن سنگ آهن مرکزي ايران، با بيان اينکه تاکنون از ظرفيت 177.2 ميليون تن معدن سنگ آهن چغارت بالغ بر 131 ميليون تن سنگ آهن استخراج شده است، گفت: باقيمانده موجودي ظرفيت اين کارخانه تا 20 سال آينده جوابگوي نياز سنگ آهن کشور است، اما ما از هم اکنون دنبال معدن سنگ آهن با ظرفيت مشابه ظرفيت اين معدن در منطقه بافق هستيم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: پروسه ، آهن ، چغارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار