یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تحولات اخیر مصر و تظاهرات‌ ضد حکومتی در اين کشور گفت: خطباي مصري كه طرفدار اخوان‌المسلمين هستند ، مردم را به مجاهده دعوت مي‌كنند كه اين امر، مصر را دچار درگیری‌های خونین شدیدی كرده و اين كشور را در لبه پرتگاه جنگ‌های داخلی مذهبی و طایفه‌ای قرار خواهد داد.

" سیدهادی سیدافقهی " در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به سخنرانی روز چهارشنبه محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر و ناآرامي‌هاي اخير در اين کشور گفت: مرسی در این سخنرانی اعلام کرده که اشتباهات عدیده‌ای مرتکب شده، اما به جزئیات اين اشتباهات اشاره‌ای نکرده است.

وي ادامه داد: مرسي به عنوان رئيس‌جمهور مصر و مکتب ارشاد به عنوان مافوق مرسي به طوري که وی خط و ربط خود را از اين مکتب مي‌گيرد، از آغاز فعاليت حکومت دچار اشتباهات فراوان شده‌اند و به وعده‌هايي که به مردم داده بودند، عمل نکردند و امروزه به اتهام‌زني به جواناني مي‌پردازند که به او راي داده‌اند تا از پيروزي احمد شفيق و بازتوليد حکومت دیکتاتور سابق در مصر جلوگيري کنند که اين مطلب جفاي بزرگي در حق جوانان التحرير است که با او هم قسم شده‌اند.

 سيد افقهي در خصوص تشکيل کابينه توسط مرسي اظهار داشت: وي کابينه‌اي شبه تکنوکرات تشکيل داد که عمدتا از اخوان‌المسلمين بودند و هفت وزير آن از بقاياي حکومت دیکتاتور سابق است که اين مطلب موجب شگفتي مردم مصر شده است.

 اين کارشناس سياست خارجي خطاي بعدي مرسي را دستور وي مبني بر ادامه فعاليت مجلس شعب و مجلس خلق دانست و افزود: اين مجلس توسط شوراي عالي نظامي و به دليل تخلفات انتخاباتي منحل شده بود و مرسي بدون آنکه به دستگاه قضا مراجعه کند، دستور ادامه فعاليت را صادر کرد که پس از مخالفت شوراي عالي نظامي و دستگاه قضا مجبور به عقب‌نشيني شد.

 وي تصریح کرد: عدم موفقيت در عرصه سياست خارجي يکي از بزرگترين خطاهاي استراتژيک محمد مرسي است؛ به عنوان مثال در مورد معاهده کمپ ديويد و حق مردم فلسطين کفه را به سمت رژيم جعلی صهيونيستي سوق داده و حتي حرفي از لغو اين معاهده و يا تصحيح و تعديل برخي بندهاي آن به ميان نياورده است.

 اين کارشناس سياست خارجي ادامه داد: مرسي پس از مدت کوتاهي سفير خود را با استوارنامه‌اي بلندبالا در تمجيد از شيمون پرز به تل‌آويو فرستاد و سفير رژيم غاصب صهيونيستي به قاهره بازگشت و امروزه شاهد آن هستيم موضوع فلسطين از ادبيات و اولويت‌هاي مرسي به طور کامل خارج شده است و صحبتي از بازگشت مردم فلسطين به سرزمين‌هايشان مطرح نيست.

 سيدافقهي با اشاره به انسداد تونل‌هاي ميان مصر و سرزمين‌هاي اشغالي بيان داشت: عبور و مرور از مرز رفح به غزه هم محدود شده است و مصر نتوانست رابطه معقولي با کشورهاي عربي برقرار کند.

 وي ادامه داد: بعد از دو سال و اندي که از تحولات سوريه مي‌گذرد، مرسي اعلام كرد مصر روابط خود را با سوريه قطع خواهد کرد و کاردار خود را فرا مي‌خواند در حالي که مردم انتظار داشتند اين مطلب در قبال رژيم صهيونيستي اتفاق بيفتد.

 اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به پيشنهاد مرسي مبني بر تشکيل گروه تماس چهارجانبه متشکل از ايران، عربستان سعودي، مصر و ترکيه بيان داشت: تصميمات اخير مرسي مبني بر قطع روابط با سوريه در واقع تير خلاص را به ايده شکل‌گيري گروه تماس 4 جانبه شليك كرد.


،سيدافقهي با اشاره به سخنراني مرسي مبني بر اينکه حاضريم براي سرنگوني بشار اسد همه گونه کمک به مردم سوريه انجام دهيم تصريح کرد: مرسي به طرفداري مستقيم از تروريست‌هاي سوري پرداخته است که اين مطلب برخلاف منافع ملي مصر است.

 وي ادامه داد: از آن‌جا که مرسي بر طبق قانون اساسي فرمانده عالي کل قوا در مصر است عبارت "همه گونه کمک" معنايي بسيار خطرناک دارد به‌طوري که يكي از مقامات مصري احساس خطر کرده و اعلام کرد حاضر نيستيم با هيچ کشور دوست و برادري وارد جنگ شويم و با سوريه نخواهيم جنگيد.

 اين کارشناس سياست خارجي مديريت مرسي را در قبال مسئله سد النهزه از ديگر اشتباهات مرسي دانست و گفت: اين سد در خاک اتيوپي و بر روي رود نيل قرار دارد و مرسي نتوانست مسئله را خوب مديريت کند و حق‌ مصر بسيار کاهش يافت و مرسي از باب تهديد وارد شد به طوري که اعلام کرد اين سد را بمباران مي‌کند و منجر به تشديد بحران شد.

 سيد افقهي عدم گسترش رابطه مصر را با جمهوري اسلامي از ديگر اشتباهات مرسي برشمرد و اظهار داشت: اگرچه مردم و حکومت و همچنين رسانه‌هاي ايران علاوه بر اشتباهات حکومت مصر در کنار مردم و دولت مصر بوده‌اند اما مرسي به دلايل واهي هنوز حاضر به توسعه روابط با برخي کشورهاي حوزه جنوبي خليج فارس نيست.

 وي ادامه داد: مرسي در حل بحران‌هاي داخلي نيز کارنامه خوبي ندارد به‌طوري که شاهد عقب نشيني امنيتي در اين بحران‌ها بوده‌ايم و هم‌چنين اوضاع اقتصادي با فروپاشي مواجه شده است به‌طوري که مصر با کمبود انرژي و سوخت از قبيل بنزين و گاز روبه‌روست و کمبودهاي غذايي از جمله آرد و نان هم قابل رويت است.

 اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به اينکه کشور مصر يک کشور باستاني و داراي جاذبه‌هاي گردشگري است ، بيان داشت: مرسي در ارتباط با مديريت توريسم هم اشتباه ديگري را مرتکب شد به طوري که استاندار يکي از پردرآمدترين استان‌هاي توريستي را بدون مشاوره با وزير توريسم اين کشور تعويض کرد و فرد جديدي را که از جماعت اسلامي مسلح است به اين پست منصوب کرد.

 وي ادامه داد: از آنجا که جماعت اسلامي مسلح در ليست سياه اتحاديه اروپا و آمريکا قرار دارد، اين اشتباه منجر به استعفاي وزير توريسم مصر و کاهش چشم‌گير درآمد مصر از اين صنعت شد.

 سيدافقهي نوع برخورد با مخالفین که داراي مطالبات منطقي نيز است را از ديگر اشتباهات مرسي دانست و تصريح کرد: مرسي اعلام کرده است معارضين جاسوس، وطن فروش و از بقاياي حکومت حسني مبارک هستند؛ اين در حالي است که اين افراد همان کساني هستند که به وي راي دادند تا احد شفيق پيروز انتخابات نباشد.

 وي در ادامه گفت: مخالفان مرسي خواستار تعديل قانون اساسي و همچنين برگزاري زودهنگام انتخابات رياست جمهوري هستند اما مرسي برخلاف قولي که مبني بر تفاهم داده بود اعلام کرده است با مشت آهني با آنها مقابله خواهد کرد و از عباراتي چون بريدن دست و زبان استفاده کرده است.

 اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به راه‌اندازي تظاهرات از طرف حکومت با شعارهاي تند عليه مخالفين مرسي تصريح کرد: اين مطلب شائبه‌اي را ايجاد مي‌کند که مرسي رئيس‌جمهور اخوان‌المسلمين است نه رئيس‌جمهور كل مصر و از طرفي خطبايي كه طرفدار اخوان‌المسلمين هستند مردم را به مجاهده دعوت مي‌كنند.

 وي در پايان خاطرنشان کرد: نقش کشورهاي بيگانه و همچنين بقاياي حسنی مبارک و رژيم اشغالگر صهيونيستي در تحولات مصر تاثيرگذار است و چنانچه اوضاع با همين منوال ادامه يابد درگيري‌هاي خونين شديدي در مصر رخ خواهد داد و اين کشور در لبه پرتگاه جنگ داخلي مذهبي و طايفه‌اي قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: مرسی ، مصر ، اشتباه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار