سند ملی ارتقای سلامت به منظور تصمیم گیری های کلان کشور در امر سلامت در تمام فعالیت های جامعه تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ، دکتر رخشانی معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 8 تیر در مراسم رونمایی از سند ملی ارتقای سلامت گفت: ما باید با برنامه های مناسب به گونه ای حرکت کنیم تا به اهداف والای برنامه های سلامت که در برنامه پنجم توسعه دیده شده دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین بحث در دنیا این است که وزارت بهداشت برای رسیدن به سلامت مردم فقط نباید ارائه خدمات سلامت را در سر لوحه خود قرار دهد یعنی وزارت بهداشت تنها وظیفه ندارد که مدام بیمارستان بسازد و امکانات و تجهیزات را در آن فراهم کند بلکه بخش عمده ای از وظیفه و به این موضوع بر می گردد که در جامعه رصد کند ببیند که چه چیزی سلامت مردم را به خطر می اندازد و جاهایی که می بیند به دلیل اتخاذ تصمیمات غلط یا وجود یک سری عوامل اجتماعی سلامت مردم به خطر می افتد نقش تولیت خود را ایفا کند.

رخشانی به نشست اخیر در هلسینکی- فنلاند اشاره و عنوان کرد: بحث این نشست این بود که سلامت باید در تمام سیاست ها باشد در واقع اگر قرار باشد که جلوی بیماری مردم گرفته شود علاوه بر اینکه باید بحث بیماری های واگیر را جدی بگیریم بلکه باید به شدت به بحث بیماری های واگیر نیز بپردازیم چرا که قطعا بیماری های غیر واگیر بخش عمده ای از بیماری های امروزه کشور را تشکیل می دهد که بیشترین علت ابتلا به این بیماری های به محیط زندگی ما بر می گردند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث تغذیه ای ما با مشکل عدیده ای روبرو است که یکی از این مشکلات دریافت دو برابری نمک در مردم جامعه است در واقع برای مقابله و کاهش آمار باید به آموزش مردم در بخش بیماری های غیر واگیر بپردازیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نتایج جهانی نشان داده است که سلامتی مردم در گرو تغذیه داشتن فعالیت مناسب و ترک دخانیات است که با رعایت این مسائل خانواده می توانند 60 تا 75 درصد سلامت خود را تامین کنند همچنین از طرف دیگر باید تمام دستگاه های اجرایی به غیر از حوزه وزارت بهداشت در حفظ و ایجاد سلامت مردم همکاری کنند.

الگوی جامع سبک زندگی سالم با مشارکت تمام ارگان ها امکان پذیر می شود

رخشانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: محوریت سلامت در پیشرفت و عدالت پایدار موضوع همه جانبه زندگی امروزه است شواهد نشان می دهد شرایطی که مردم در آن به دنیا می آیند در وضعیت سلامت آنها تاثیر چشمگیری دارد و نابرابری در این شرایط علل ریشه ای بی عدالتی در وضعیت سلامت است بنابراین ارائه الگوی جامع سبک زندگی سالم در جامعه سالم که تامین کننده تعالی و سعادت مادی و معنوی است جزو به مشارکت سازمان ها و نهادهای مختلف امکان پذیر نیست.

رخشانی با بیان اینکه طبق افق 1014 باید ایران جامعه سالمی در منطق باشد خاطرنشان کرد: در همین راستا سند ملی ارتقای سلامت در شورای عالی امنیت و سلامت غذایی به تصویب رسیده است که نقش تمام ارگان ها در آن برای حفظ سلامت مشخص شده است. باید توجه داشت که این سند باید شامل: سند ملی فعالیت بدنی، سند ملی رشد تکامل همه جانبه دوران ابتدایی کودک، سند ملی پیشگیری درمان کاهش آسیب و بازتوانی ،مصرف الکل از جمله مصوبات این سند است./ع2
برچسب ها: سلامت ، زندگی ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار