دانشمندان به تازگي موفق به ابداع روش تازه اي براي كمك به بازگرداندن قدرت تكلم به بيماران شده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، افرادي كه دچار سكته مغزي مي‌شوند در حدود 20 الي 30 درصد آنها دچار مشكلات در تكلم مانند صحبت كردن، درك زبان خواندن و نوشتن مي‌شوند.

گفتني است؛ در اين مطالعه كه در كشور كانادا صورت گرفته است در حدود 24 نفر از افرادي كه دچار سكته مغزي شده بودند و با استفاده از تحريك مغناطيسي ترانس كراينال (TMS) و 11 نفر ديگر را به صورت ساختي مورد تحريك اعصاب و بررسي قرار دادند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند دستگاه (TMS) يك سيم پيچ مغناطيسي دستي است كه باعث تحريك منشاء مغزي مي‌شود.

پزشكان به مدت 10 روز هر روز 20 دقيقه از تحريك به وسيله‌ي (TMS) بر روي بيماران استفاده كردند و آنگاه نتيجه را بين دو گروه بررسي كزدند.نتيجه نشان دهنده‌ي اثر مفيد (TMS) بر قدرت تكلم بيماران بود.

پزشكان معتقد هستند كه انجام (TMS) به عنوان تحريك مغز مي‌بايست براي بهترين اثر بخشي در حدود 5 هفته‌ي اول پس از بروز سكته‌ي مغزي رخ دهد زيرا ژن‌هاي كنترل كننده‌ي روند بهبود در اين زمان هنوز فعال هستند.

شايان ذكر است: پزشكان در تلاش براي طراحي دستگاه براي افرادي هستند كه ماه‌ها و سالها از بروز سكته مغزي در آنها گذشته و اثرات جنبه‌ي دائمي پيدا كرده تا به اين ترتيب بتوانند كمك موثري به فرد و اطرافيان او كرده باشند./ع2
برچسب ها: بیمار ، مغناطیس ، ژن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار