مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: از نظر کیفی زردآلوی رقم قوامی شاهرود به ثبت ملی رسیده است و رتبه اول کشور از نظر کیفیت را دارد.

 

ˈبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ، لطف ا...رضاییˈ با اشاره به رشد سه درصدی سطح زیرکشت زردآلوی استان سمنان نسبت به سال قبل افزود: سطح این محصول در سال زراعی 92 - 91 به بیش از پنج هزار و 800 هکتار رسید که چهار هزار و 639 هکتار آن بارور و مابقی نهال است.

وی افزود: سال گذشته بیش از 42 هزار تن زردآلو از باغ های این استان برداشت شد و میزان برداشت نهایی سال جاری بعد از عملیات برداشت و کیل گیری به دست می آید.

رضایی درباره بالاترین عملکرد تولید زردالو در واحد سطح در استان سمنان گفت: از باغ نمونه و الگویی زردآلو در شهرستان شاهرود به میزان 84 تن محصول در هر هکتار برداشت شد.

وی میانگین تولید زردآلو در باغ های استان سمنان را 9 هزار و 200 کیلوگرم بیان کرد که حدود دو برابر متوسط کشوری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از 85 درصد زردآلوی استان به صورت تازه خوری از طریق ارسال به استان های همجوار مصرف و 15 درصد نیز فراوری می شود.

رضایی افزود: بیشترین سطح زیرکشت زردآلوی این استان در شهرستان شاهرود و ارقام قوامی شاهرود، رجبعلی، جعفری، جهانگیری و صادراتی از مهمترین ارقام است که رقم قوامی شاهرود رتبه اول کشور از نظر کیفیت را دارد.

وی گفت: سالانه حدود 250 هزار اصله نهال استاندارد ارقام مختلف زردآلو در نهالستان های استان تولید می شود که علاوه بر ارسال به استان های همجوار بخشی از نهال های تولیدی به کشورهای حوزه دریای خزر صادر می شود.

بعد از پسته که به عنوان محصول اول باغی استان سمنان است، بیشترین سطح زیر کشت باغهای استان سمنان به زردآلو اختصاص دارد/س
برچسب ها: زردآلو ، ثبت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.