کارشناس ارشد روانشناسی گروه سلامت روان اجتماعی اعتیاددانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور گفت: رسانه‌های گروهی در مبارزات ارتباطی در زمینه پیشگیری از مواد مخدر از جایگاه والایی برخوردارند.



سمیرا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: بخشی از رسانه‌هاي جمعي با تبليغ آشکار و پنهان پيام‌هاي مصرف و نمايش فيلم‌هاي مصرف سیگار و الکل و مواد اثرات منفي روي جوانان دارند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در برخی موارد عامل مخاطره‌انگيز در زمينه سوءمصرف مواد است، بیان کرد: بیشتر صاحب‌نظران معتقدند رسانه‌ها ابزار قدرتمندي براي آموزش گسترده‌اي از مهارت‌هاي اجتماعي و شناختي هستند.

این کارشناس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور تاکید کرد: طبق برآوردها، جوانان زير بيست سال به‌طور ميانگين یک سوم زمان بيداري خود را با وسايل ارتباط جمعي به‌صورت مستقيم يا غير مستقيم مي‌گذرانند و رسانه‌ها توانايي بالقوه در خصوص فعاليت‌هاي پيشگيري دارند و در اجراي بسياري از اهداف پيشگيري كاملا موثر هستند.

سلیمانی برخی از کارکردها و آثار مثبت وسايل ارتباط جمعي را افزايش دانش و آگاهی و تصحيح باورهای غلط درباره پيامدهاي مصرف مواد، تحت تاثير قرار دادن نگرش‌ها و هنجارهاي اجتماعي در خصوص مصرف مواد، تغيير رفتار در طولاني مدت، ارائه مهارت‌هايي مثل مقاومت در برابر فشار همسالان و خودداري از مصرف مواد دانست.

وی پيشنهاد يا ترغيب كارهای مفيد و مثبت مثلا تماس با خط تلفني برای مشاوره و اطلاع‌رساني و بهينه‌سازي اوقات فراغت جوانان و تقويت فعاليت‌هاي جايگزين را دیگر کارکردهای وسايل ارتباط جمعي عنوان کرد.

کارشناس ارشد روانشناسی گروه سلامت روان اجتماعی اعتیاددانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور اظهار کرد: رسانه‌ها به مانند تیغ دولبه‌ای هستند که در صورت استفاده نامناسب از آنها می‌توانند آثار بسیار وخیمی را بر جای گذارند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات و رسانه‌های ارتباطی علاوه بر این از آن رو در این گونه برنامه‌ها اهمیت دارند که می‌توانند با برجسته‌سازی موضوع‌ها سبب شوند که برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران جامعه نسبت به این مشکل آگاهی یافته و تحت فشار افکار عمومی به این مسئله اهمیت بیشتری بدهند.

این کارشناس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور اظهر کرد: پیکارهای ارتباطی در مناطقی که در آن مواد مخدر به مقدار زیاد در دسترس مردم جامعه است و یا جوامعی که جوانان به مراکز تفریحی و ورزشی و مراکزی برای تخلیه فشارها و استرس‌ها و هیجانات جوانی دسترسی ندارند، نتیجه چندانی نخواهد داشت.

سلیمانی اشاره کرد: جوامعی که به دلیل کمبود داروهای پزشکی، ناگزیر برای درمان بیماری‌ها و تسکین درد از داروهای مخدر به صورت خودسرانه و یا با تجویز طبیب استفاده می‌کنند پیکارهای ارتباطی برای متقاعد کردن جامعه به عدم گرایش به مصرف مواد مخدر احتمالا با شکست رو به رو می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتیاد یک مشکل ارتباطی است که با استفاده از ارتباط در کنار ابزارهای دیگر احتمالا قادر به رفع این مشکل یا کاهش آثار آن می‌شویم. /س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.