طرح هادی روستایی از جمله پروژهایی است که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شود و در استان همدان نیز 100 درصد روستا ها زير پوشش این طرح هستند



به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران طرح های هادی روستایی به عنوان مهم ترین و فراگیر ترین مداخله در عمران روستاهای کشور تلقی شده و به عنوان تنها سند رسمی و قانونی توسعه روستا، نقش مهمی در هدایت توسعه کالبدی روستا ایفا می کند و زمینه ساز تجدید حیات روستا درابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و کالبدی روستا خواهد بود.

طرج هادی زمینه ساز تجدید حیات روستاست

طرح های هادي مشتمل بر طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستاها، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح جامع ناحیه ای تعیین می کند.

در همین راستا در استان همدان با تصویب ماده واحده مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان مبنی بر بازسازی و احیای مناطق روستایی و با تلاش نمایندگان استان همدان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان برنامه و بودجه استان همدان در سال 1362، طرحی تحت عنوان طرح جامع بهسازی 59 روستای بالای 500 خانوار با برآورد زمانی پنج سال و اعتباری معادل 660 میلیون ریال تدوین شد.

مراحل تهیه طرح هادی روستایی شامل مطالعات پایه و تشخیص وضع موجود روستا، تحلیل و استنتاج از بررسی ها و تدوین چشم اندازها، تعیین برنامه هاو پروژه های پیشنهادی و تهیه طرح هادی و تدوین ضوابط و مقررات است.

طرح هادي روستايي از فراگيرترين طرحهاي توسعه در روستاها است

مديركل بنياد مسكن استان همدان در این خصوص با بيان اينكه طرحهاي هادي روستايي به عنوان يكي از فراگيرترين و موثرترين طرحهاي توسعه و عمران در روستاها است كه از سوي بنياد مسكن انقلاب اسلامي تهيه و اجرا مي شود، گفت: اين طرحها براي نخستين بار در كشور با عنوان طرحهاي روانبخشي در چند روستاي استان همدان در سال 1362 اجرا و بازتاب اثرات آن منجر به تصويب اين طرح تحت عنوان طرحهاي هادي در سال 1367 در مجلس شوراي اسلامي شد.

حسن ظفري ادامه داد: در همه برنامه ‏هاي پنج ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دولت جمهوري اسلامي به ويژه از برنامه دوم و سوم به بعد همواره به عنوان يكي از برنامه هاي اجرايي موثر در راستاي رسيدن به عدالت و توسعه مورد تاكيد بوده است.

721 هزار نفر در استان همدان در هزار و 75 روستا زندگي مي كنند

وي با اشاره به اينكه در استان همدان جمعيت روستايي شامل 721 هزار نفر معادل 42.5 درصد از كل جمعيت استان همدان است، افزود: اين 721 هزار نفر  در هزار و 75 روستا زندگي مي كنند.

مديركل بنياد مسكن استان همدان با اشاره به اينكه 100 درصد روستاهاي استان همدان زير پوشش طرح هادي هستند، اظهار داشت: در همه روستاها مشخص و تعيين شده كه هر كاربري در چه محلي بايد ساخته شود و اين يعني يك برنامه و سند توسعه كه تا افقهاي دورتر مي تواند توسعه روستاها را در ابعاد مختلف كالبدي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هدايت كند.

ظفري با بيان اينكه استان همدان از اين حيث استان برتر و شاخص كشوري است، افزود: درصد پوشش تهيه طرحها در كشور 73درصد است.

اجراي طرح هادي در 415 روستاي استان آغاز شده است

وي با بيان اينكه اجراي طرحهاي هادي درقالب عمليات تخريب، آواربرداري، اجراي جوي و جدول، آسفالت، پياده‏رو، پارك و مبلمان روستايي است، عنوان كرد: تا پايان سال گذشته اجراي طرح هادي در 415 روستاي استان آغاز شده كه 217 روستا پايان يافته و 185 روستا نيمه تمام است و همچنين 13 روستا به شهر تبديل شده است.

حسن ظفري با بيان اينكه رويكرد اخير در اجراي طرحهاي هادي، توجه به معماري به ويژه در بافتهاي با ارزش و ارگانيك است، ادامه داد: در حفظ ساختار كلي بافت روستا و استفاده ازمصالح بوم‏آورد منطقه و ساماندهي مركز محلات تاكيد شده است.

مديركل بنياد مسكن استان همدان با تاكيد بر اينكه علاوه بر احياء اصالتهاي معماري موجود بافت روستايي زمينه هاي ورود گردشگران نيز فراهم آيد تا در عرصه اقتصادي نيز تاثيرات مثبتي در روستا بر جاي گذارد، گفت: درصد پوشش اجراي طرح هاي هادي در استان همدان42درصد است كه اين رقم در كشور برابر 32درصد است.

حسن ظفري ادامه داد: ضرورت توجه به بافتهاي واجد ارزش و حفظ و احياء معماري روستاهايي كه نحوه شكل گيري  آنها كاملاً در تطابق با عوامل محيطي، اقليمي، اقتصادي بوده و تا كنون تاحدودي همان ساختار را حفظ نموده‏اند، از اهميت ويژه‏اي در استان برخوردار است.

طرح بهسازي بافت باارزش چهار روستا در همدان آماده شده است

وي با بيان اينكه در چهار روستاي وركانه، كشاني، سيمسن ابرو و حبشي طرح بهسازي بافت باارزش آنها تهيه و اجرا شده و يك روستاي ديگر نيز به نام حيدره دارالامام در دست مطالعه است، اظهار داشت: در زمينه صدور اسناد مالكيت روستايي اين بنياد از مجموع 144 هزار واحد مسكوني تاكنون براي 127 هزار از اماكن روستايي سند مالكيت صادر نموده يعني معادل حدود 90 درصد واحدهاي روستايي داراي سند مالكيت هستند.

مدير كل بنياد مسكن استان همدان ادامه داد: صدور سند مالكيت نقش بسزائي در كاهش اختلافات اجتماعي روستائيان و پايداري روستاها داشته است و اميدواري را در روستاها بعنوان داشتن سرمايه‏هاي غير منقول و پايدار تقويت كرده است.

براي بيش از 80 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار همدان نقشه ثبتي تهيه شده است

حسن ظفري با بيان اينكه در استان همدان تاكنون براي بيش از 80 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار نقشه ثبتي تهيه شده است، افزود: همه فعاليتهاي اين بخش با همكاري بسيار خوب اداره كل ثبت اسناد و املاك استان اجرا شده است.

وي همچنين در ادامه در زمينه ساماندهي گلزار شهدا روستاهاي استان همدان گفت: از ابتداي اجراي طرح ساماندهي گلزار شهدا از سال 1386 تا پايان سال گذشته گلزار شهداي 236 روستا كه در مجموع دو هزار و 688 مزار منور است ساماندهي شده است.

در نهايت مي‏توان نكته اساسي كه در بحث توسعه و عمران نقاط روستايي به عنوان يك سياست و استراتژي به آن اشاره كرد اين است كه همه فعاليتها با رويكردهاي جديد سعي در شناخت و تحليل ابعاد مختلف كالبدي، اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي و ارائه راهكار متناسب با شرايط موجود و بومي در راستاي ارتقاء كيفيت زندگي روستاييان و رونق اقتصاد ملي دربستر روستاهاست./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.