معاون سازمان قطار شهری قم در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه مترو قم گفت: با فروش اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس پیش‌بینی می‌شود وضعیت مالی پروژه در سال جاری بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،  هرگاه سخن از قطار شهری به میان می‌آید مردم قم اکثرا به یاد ستون‌های بتونی می‌افتند که به تعداد فراوان در رودخانه قد علم کرده‌اند و هر از گاه سخنی در مورد آنها مطرح می‌شود؛ اینکه نحوه عبور نخستین مونوریل کشور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) چگونه خواهد بود و چرا عملیات مربوط به ستون‌ها در سوی دیگر رودخانه در راهی به منطقه پردیسان می‌رسد هنوز چندان اجرایی نشده است.
اما این مسیر تنها مربوط به یکی از خطوط قطار شهری قم است. مسیر دیگر که بخشی در زیر زمین و بخشی در روی زمین به اجرا درمی‌آید، خط A قطار شهری به حساب می‌آید. پروژه خط A قطار شهری قم، شمال شرقی به جنوب غربی است. به گفته مهندس محمد متین‌فرد معاون سازمان قطار شهری قم مطالعات زمین‌شناختی این خط قطار شهری در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز می‌شود و در شهرک کامکار خاتمه می‌یابد. دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق 14 ایستگاه که به ترتیب از A1 تا A14 نامگذاری شده‌اند پیش‌بینی شده است. سکوهای مسافرگیری در تمام ایستگاه‌ها در طرفین خط ریلی قرار دارد و بدون قوس است. متوسط طول ایستگاه‌ها 109 متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین 660 تا هزار و 980 متر یعنی به صورت متوسط یک کیلومتر است.
ابتدای مسیر از توقفگاه ابتدایی (در تراز 18- متر) شروع و با توجه به پلان طراحی شده از میدان بقیة‌الله، ولیعصر(عج) در امتداد خیابان دل‌آذر تا میدان پلیس ادامه می‌یابد و سپس با عبور از موقعیت خیابان میرزای قمی، محله چهل‌اختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر به چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی با قوس‌هایی در طول خیابان امامزاده ابراهیم(ع) و در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهیم(ع)، میدان معصومیه، میدان کشاورز ادامه می‌یابد و در انتها به شهرک کامکار رسیده و به پایان می‌رسد./س

برچسب ها: قم ، مالی ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.