پادشاه آلبرت روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد بيست و يکم ژوئيه در سالروز استقلال بلژيک از سمت خود کناره گيري کند تا شاهزاده فيليپ، وليعهد او به پادشاهي برسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،شايعه کناره گيري پادشاه بلژيک از چند هفته پيش مطرح شده بود. به اين ترتيب دوران بيست ساله پادشاهي آلبرت بر کشور بلژيک که به طور فزاينده اي شاهد درگيري هلندي زبانان در شمال و فرانسوي زبان ها در جنوب بوده است، به پايان خواهد رسيد. 
پادشاه 79 ساله بلژيک که دچار کهولت سن شده است، تاج و تخت سلطنت را به فرزند پنجاه و سه ساله خود واگذار خواهد کرد. پادشاه آلبرت گفت به علت بالا رفتن سن و بيماري ديگر قادر نيست کارهايش را آنگونه که مي خواهد، پيش ببرد. 
پادشاه بلژيک روز چهارشنبه در نطق خود که از همه شبکه هاي تلويزيوني مهم در اين کشور پخش مي شد، اظهار داشت:
 بعد از بيست سال فرمانروايي، گمان مي کنم زمان آن فرارسيده که اين مشعل را به نسل آينده سپرده شود. لذا با آرامش خاطر و اعتماد، 
تصميم دارم در بيست و يکم ژوئيه سال 2013 که روز جشن ملي است، از سلطنت کناره گيري و پادشاهي را به وليعهد و فرزندم، فيليپ واگذار کنم.
بلژيک با ده و نيم ميليون نفر جمعيت از زمان تشکيل خود در سال 1830 ميلادي، شش پادشاه داشته است. آلبرت، نخستين پادشاه اين کشور است که داوطلبانه از سلطنت کناره گيري مي کند. 
اِليو دي روپو، نخست وزير بلژيک روز چهارشنبه گفت دولت اين کشور، تصميم پادشاه را درک مي‌کند و به آن احترام مي گذارد. وي افزود: صداقت، شهامت و شفافيت پادشاه در خصوص تصميم وي، سزاوارِ تحسين است.
تصميم پادشاه بلژيک با واکنش متفاوت مردم در خيابان هاي بروکسل مواجه شد. ايزابل دو کرايانکور، شهروند بلژيکي گفت: اميدوار بودم او تا جايي که امکان دارد در پادشاهي باقي بماند. او به مدت بيست سال، کشور ما را سر پا نگه داشت. آيا اين يک جور خداحافظي با بلژيک نيست؟
شهروند ديگري گفت:  پادشاه مانند هر شخص ديگري وارد دوران بازنشستگي شده است. ما جوانان نيز روزي بازنشسته خواهيم شد. لذا به نظرم خوب است که چنين کاري را انجام داد.







برچسب ها: بین الملل ، بلژیک ، پادشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار