استفاده از كمپرس آب سرد و يخ به علت تاثير در انقباض عروق در قطع خونريزي‌هاي بيني نقش مهمي دارد.

محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني و رئيس انجمن تحقيقات راينولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در بسياري از مواقع افرادي كه دچار خونريزي بيني مي‌شوند در صورت بند نيامدن خونريزي فورا از كمپرس آب سرد و يخ و قرار دادن آن در پشت گردن استفاده كنند زيرا در بيشتر مواقع با توجه به اينكه انبساط عروقي در بيني كه يكي از پرخون‌ترين اعضاي بدن محسوب مي‌شود اين راه حل با انقباض عروقي و كاهش شدت جريان خون موجب كم شدن و قطع خونريزي مي‌شود. 

وي با اشاره به قرار دادن پنبه، گاز استريل و نظاير آن براي توقف خونريزي بيني تاكيد كرد: در بسياري از موارد افراد به علت كم تجربگي اين محصولات را به صورت خشك استفاده كرده و در اين حالت هر چند كه خونريزي قطع مي‌شود اما چون الياف خشك آنها به بيني مي‌چسبد در نتيجه هنگام برداشتن آنها خونريزي مجددا تكرار مي‌شود. 

نراقي گفت: بهترين شيوه براي استفاده از پنبه يا نظاير آن براي قطع خون دماغ چرب كردن آنها است زيرا در اين حالت هيچ چسبندگي با عروق مخاطي ايجاد نشده و پس از برداشتن اين پانسمان اورژانسي خونريزي ادامه نمي‌يابد. 

وي در پايان خاطر نشان كرد: به هنگام وقوع خون دماغ بايد به صورت عمودي نشسته و گردن را كمي به جلو خم كرده و با 2 انگشت نوك تيغه بيني را بايد محكم فشرد تا خون ريزي كنترل يا قطع شود./ح
برچسب ها: خون دماغ ، یخ ، پتبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار