یک روز پر از مشغله و خستگی و بحث و جدل تمام شده است. احساس می‌کنم هیچ انرژی ندارم، خسته خسته‌ام. شب شده است و من تازه به خانه رسیده‌ام. تنها چیزی که می‌تواند آرامم کند تا دغدغه‌های روزانه‌ام را فراموش کنم، سکوت و آرامش است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، شب به ساعات پایانی‌اش نزدیک می‌شود و من آماده‌ام که با بستن چشمانم، روز پر سر و صدا و دردسرم تمام شود و صبح که بیدارم می‌شود، فقط نور باشد و روشنایی و آرامش. چشمانم را می‌بندم اما خواب که به چشمم نمی‌آید هیچ، خواب زده هم می‌شوم.

آری امشب هم خانه ما تبدیل به باند فرودگاه شده است. انگار امشب هم این طیاره‌ها مسیرشان را از بالای سقف خانه ما انتخاب کرده‌اند. صدایش آن قدر نزدیک است که احساس می‌کنی همین که از پنجره به بیرون نگاهی بیندازی، یا خودش را در قاب آسمان پنجره‌ اتاقت می‌بینی یا لااقل سایه‌اش را؛ اما حقیقت این است که آن‌ها دور‌تر از اینی هستند که فکر می‌کنی.

صدای این موجودات غول پیکر پرنده، هوای محله را پر کرده است و من را بی‌خواب. هر بار که این صدای مهیب را می‌شنوم با خودم می‌گویم که این بار آخر است و دفعه بعدی حتما به بلندی صدایش عادت می‌کنی اما انگار عادتم نمی‌شود. سرم را در بالشت بزرگ و سنگینم فرو می‌کنم تا شاید صدای این طیاره که از حوالی محل ما رد می‌شود، خواب من را هم با خودش نبرد. زمانی می‌گذرد و حالا طیاره رفته است اما با ماشین‌های که صدای دزدگیرشان با امواج صدای عبور طیاره به هوا بلند شده است، چه کنم؟ بلوایی شده است در محله. مدتی طول می‌کشد تا همسایه‌ها به خودشان بیایند و صدای دزدگیر ماشین‌هایشان را قطع کنند ولی دیگر چه فایده؟ حالا فقط این همه خستگی مانده و خوابی که از چشمان من فراری شده است و از خودم می‌پرسم: با این همه فاصله از فرودگاه، چرا صدای بلند شدن و فرود آمدن هواپیما‌ها باید در خانه ما و محله احمدآباد، این همه نزدیک و بلند باشد؟

پای درد دل و گلایه‌های اهالی محله احمدآباد که بنشینی از این خاطرات کم ندارند. سری به اهالی این محل می‌زنیم تا بیشتر از این معضل صوتی محله بدانیم.

تغییر کوچک مسیر؛ حل معضل بزرگ...

رضا یعقوبی از اهالی خیابان ناصرخسرو است و ۷ سالی می‌شود به این محل نقل مکان کرده است. او که دانشجوی دوره دکتری است، ساعات زیادی را به مطالعه و کار در منزل می‌پردازد. می‌گوید: این صدا‌ها گاهی آن قدر زیاد می‌شود که صدای لرزش شیشه‌های خانه را به خاطر موج صدا می‌توان شنید. اگر بیمار باشی و بچه کوچک در خانه داشته باشی که تحمل این صدا‌ها گاهی واقعا برایت عذاب آور می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این صدا‌ها هر روز و هر ساعت نیست اما وقتی هم که هست، حسابی اذیتت می‌کند. انگار که وسط باند فرودگاه ایستاده‌ای و و هواپیما درست بالای سرت پرواز می‌کند. کاش مسئولان فکری به حال این وضعیت بکنند و ما هم مجبور نباشیم وقت و بی‌وقت از این صدای مهیب از جا بپریم. شاید تغییر جزئی و کوچکی در مسیر هواپیما‌ها بتواند به حل این معضل کمک بزرگی کند و این محله را از این دردسر خلاص کند.

روزهای تعطیل یا تعطیلی آرامش؟

حمیده هاشمی نیز از ساکنان بلوار رضا است و تا حرف از شنیده شدن صدای پرواز هواپیما‌ها در محله احمدآباد را می‌شنود، سر درد و دلش باز می‌شود و گلایه‌هایش را آغاز می‌کند. او که معلم یکی از مدارس غیرانتفاعی منطقه هم هست، می‌گوید: سر و صدایش که نه ساعت مشخص دارد و نه روز مشخص. تازه روزهای تعطیل و ایام ولادت و شهادت هم که هست، اوضاع خراب‌تر می‌شود و آسایش روز تعطیل ما را سلب می‌کند.

او که انگار از این وضعیت به ستوه آمده است، ادامه می‌دهد: ما که زمین‌ها و آپارتمان‌های این منطقه و محله را به قیمت‌های گزاف و سرسام آور خریداری می‌کنیم و هزینه مالیات و قبوضمان هم بالا‌تر از خیلی از مناطق شهر پرداخت می‌کنیم، باید هر روزمان را با این صدای شدید و آزاردهنده بگذرانیم. با این همه فاصله محله احمدآباد با باند فرودگاه، چرا صدای پرواز و فرود هواپیما‌ها به این بلندی در خانه‌های ما شنیده می‌شود؟

فرودگاه جدید در ۴۰ کیلومتری مشهد ساخته می‌شود

اما مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی، از ساخت فرودگاه جدید این شهر در فاصله ۳۰ تا ۴۰کیلومتری مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به آلودگی‌های صوتی و آلودگی‌های ایجاد شده ناشی از پرواز هواپیما‌ها از سطح شهر مشهد و اعتراض مردم، مقرر شد محل فرود هواپیما‌ها با احداث باند سوم فرودگاه شهید‌ هاشمی‌نژاد تغییر کند، که این گزینه به دلیل بازدهی کم و هزینه بی‌مورد از دستور کار خارج شد.

چلندری می‌افزاید: موضوع جابه‌جایی فرودگاه مشهد با مشارکت بخش خصوصی، در سفر چهارم هیئت دولت به استان خراسان رضوی تصویب شد و ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای به استانداری خراسان و شرکت فرودگاه‌های کشور برای تعیین مکان جدید فرودگاه مشهد داده شد.

وی ادامه می‌دهد: بعد از این مصوبه، چهار مکان برای ساخت فرودگاه جدید از طرف استانداری به ما معرفی شد که در حال بررسی و امکان‌سنجی این مکان‌های معرفی شده هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی خاطر نشان می‌کند: برای احداث فرودگاه جدید به زمینی در حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتاری نیازمندیم که این موضوع موجب شده تا مکان جدید احداث فرودگاه در حوالی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری مشهد و در کنار راه‌های اصلی حمل و نقل و خطوط انرژی پیش بینی شود/س

گزارش: بنیامین یوسف زاده

برچسب ها: هواپیما ، فرودگاه ، پرواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.