يك كارشناس سياست خارجي با بيان اينکه نظاميان با چراغ سبز آمريكا عليه دولت مرسي كودتا كرده‌اند، گفت: آمريكا و غرب درراستاي حضور تكفير‌ي‌ها و وهابيون در دولت مرسي تلاش كردند و پس از آنكه اين گروه‌ها دست به اعمال خشونت‌آميز و اجراي سياست تهاجمي زدند، به جامعه جهاني اعلام كردند كه اسلام‌گرايان قادر به اداره يك كشور نيستند.

حسن هاني‌زاده در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به بركناري مرسي و تشكيل دولت موقت در مصر گفت: نظاميان درصدد ايجاد فرآيند زماني 6 ماهه براي تشكيل دولت انتقالي هستند كه عمده شخصيت‌هاي اين دولت از سياسيون و غير نظاميان خواهند بود.

وي تصريح كرد: در طول اين مدت قانون اساسي مصر تغيير و علاوه بر آن انتخابات رياست جمهوري و پارلماني برگزار مي‌شود بنابراين مصر مرحله گذار و انتقال را سپري مي‌كند.

اين كارشناس سياست خارجي اظهار داشت: برگزاري انتخابات آينده در مصر مشروط بر اين است كه گروه‌هاي تکفيري و اخوان‌المسلمين به‌عنوان نيروي مقابل دولت آينده دست به اسلحه نبرند چرا كه در چنين شرايطي اگر خشونت‌ها در اين كشور تشديد شود قطع‌به‌يقين مصر به سمت جنگ داخلي حركت مي‌كند.

هاني‌زاده با بيان اينكه بركناري مرسي مقدمه‌اي براي انتقال به دوره دموكراسي ليبرالي خواهد بود،‌ افزود: اگر ليبرال‌ها به‌ويژه محمد البرادعي قدرت را در دست بگيرند به‌طور قطع شرايط در مقايسه با گذشته بهتر خواهد شد چرا كه در طول يك سال رياست جمهوري مرسي، تكفيري‌ها و وهابيون با استفاده ار اهرم‌هاي قدرت به سركوب ساير طيف‌هاي سياسي و مذهبي به‌ويژه شيعيان پرداخته‌اند و اين امر باعث برانگيخته شدن افكار عمومي عليه دولت مرسي شد بنابراين به نظر مي‌آيد ليبرال‌ها بهتر بتوانند با ساير گروه‌هاي سياسي به‌ويژه اسلام‌گرايان تعامل كنند.

اين كارشناس سياست خارجي در پايان با اشاره به اقدامات غرب نسبت به دولت مرسي خاطرنشان كرد: آمريكا و غرب در راستاي تكفير‌ي‌ها و وهابيون در دولت مرسي تلاش كردند و پس از آنكه اين گروه‌ها دست به اعمال خشونت‌آميز و اجراي سياست تهاجمي زدند به جامعه جهاني اعلام كردند كه اسلام‌گرايان قادر به اداره يك كشور نيستند و سعي در تبليغات وسيع براي جلب افكار عمومي كردند بنابراين نظاميان با چراغ سبز آمريكا عليه دولت مرسي كودتا كرده‌اند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مصر ، مرسی ، کودتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار