دكتر بهرام دلفان معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي لرستان گفت: ارزاني آنتي بيوتيك ها در ايران ،اطلاعات ناقص و نيم بند پزشكي و توصيه اطرافيان به مصرف آنتي بيوتيك ها از جمله عوامل اساسي مصرف خودسرانه و بدون تجويز آنتي بيوتيك هاست كه كار بسيار خطرناكي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لرستان وي گفت: مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها نه تنها بيماري فرد خود درمان را بهبود نمي بخشد بلكه ممكن است دراثرناآگاهي و تداخل اثر با ساير داروها عوارض خطرناك و ناگوار ديگري را هم به دنبال داشته باشد.
دكتر دلفان گفت: افراد خود درمان بادليل نا آگاهي معمولا پس از بروز علائم اوليه بهبودي،درمان با آنتي بيوتيك را قطع كرده و با اين اقدام غير اصولي و غير علمي خود به عوامل بيماري زا كه در مواجهه با آنتي بيوتيك ها ضعيف شده اند اين فرصت را مي دهند كه نسبت به آنتي بيوتيك هاي ناقص مصرف شده واكنش نشان داده و خود را در برابر آن ها مقاوم نمايند كه اين رويه موجب بروز مقاومت به آنتي بيوتيك ها شده و اگر اين رويه هم چنان تداوم داشته باشد در نهايت عوامل بيماري زا در مقابل تمامي آنتي بيوتيك ها مقاوم شده و ديگر به هيچ درمان آنتي بيوتيكي جواب نمي دهند و جان انسان بطور جدي در خطر مي افتد.
دانشيار داروسازي لرستان با اشاره به اينكه پروسه توليد آنتي بيوتيك ها كاري بسيار پر هزينه و زمانبر است تصريح كرد: با مقاوم شدن عوامل بيماري زا در اثر مصرف ناقص و خودسرانه آنتي بيوتيك ها ،خسارات سنگين اقتصادي به دولت ها تحميل مي شود چرا كه آنتي بيوتيكي كه با صرف هزينه هاي فراوان و با كار سخت دانشمندان توليد مي شود بي اثر شده و دانشمندان مجبور به توليد نسل هاي جديدي از آنتي بيوتيك ها هستند.
دكتر دلفان با بيان اين مطلب كه ماهيت آنتي بيوتيك ها چه در انسان و چه در دام و طيور يكسان است افزود: مصرف غير اصولي آنتي بيوتيك ها در دام و طيور نيز مي تواند موجب بروز مقاومت عوامل بيماري زا در انسان شود.
معاون غذا و داروي دانشگاه با اشاره به مصرف يك سوم برابري آنتي بيوتيك ها در ايران نسبت به ميانگين جهاني تصريح كرد: فراموش نكنيم كه با مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك ها و بروز مقاومت دارويي بشر در مقابله با عوامل بيماري زا خلع سلاح شده و با وضعيت 200 سال قبل كه آنتي بيوتيك وجود نداشت مواجه مي شويم كه اين زنگ خطر بسيار جدي مي باشد./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.