رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ماه مبارک رمضان پایگاه‌های اهدای خون در ساعات بعداز افطار فعالیت می‌کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمداسماعیل خیامی، با اشاره به اینکه روزه‌داری با اهداء خون منافاتی ندارد عنوان کرد: افراد پس از صرف افطاری سبک می‌توانند اقدام به اهداء خون کنند و بعد از آ‌ن مایعات بیشتری مصرف کنند تا حجم خون جایگزین شود.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش می‌یابددر نتیجه نیاز به خون مصرفی نیز افزایش می‌یابد.

خیامی با اشاره به اینکه مشهد، شهری زیارتی است افزود: با آغاز فصل تابستان افزایش مسافرت‌ها میزان سوانح و حوادث نیز افزایش می‌یابد که به دنبال آن نیاز به خون نیز بیشتر می‌شود.

به گروه‌های خونی منفی نیاز بیشتری داریم

وی با بیان اینکه بیماران خاص نیز نیازمند خون هستند، اظهار کرد: در حال حاضر به همه‌ی گروه‌های خونی نیاز است، اما نیاز به گروه‌های خون منفی بیشتر است.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: افرادی که از نظر روحی و روانی سلامت هستند، رفتار پرخطری انجام نداده‌اند، سن آنها بالای 18 سال و وزنشان بیشتر از 50 کیلو است می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

وی بیان کرد: مردان 4 مرتبه در سال با فواصل هر دو ماه یک بار و زنان سه مرتبه در سال با فواصل دو ماه یک بار می‌توانند خون اهداء کنند.

‌در مشهد 6 پایگاه انتقال خون در حال فعالیت است

خیامی اعلام کرد: هم‌اکنون در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد و قوچان مراکز اهدای خون همه روزه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های خواف و کاشمر مراکز اهدای خون سه روز در هفته فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در مشهد پایگاه‌های اهدای خون در اطراف حرم، مجاور باب الرضا و خیابان شیرازی، ابتدای خیابان دانشگاه، بولوار ابوطالب، بولوار استقلال و قاسم‌آباد همه روزه صبح‌ها آماده‌ی ارائه خدمت هستند.

خیامی با بیان اینکه پایگاه‌های اطراف حرم علاوه بر صبح، بعدازظهر هم فعال هستند، یادآور شد: پایگاه سیار اهدای خون نیز در صورتی که کارخانه ‌یا مراکز آموزشی داوطلب کافی جهت اهدای خون داشته باشند، اعزام می‌شود.

وی افزود: فرد با اهدای خون جان چند بیمار را نجات می‌دهد و این امر سبب سالم ماندن روح و روان او می‌شود.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: در امر اهدای خون دو اصل مورد توجه است اینکه اهدای خون برای فرد دهنده‌ی آن مشکلی نداشته باشد، همچنین برای گیرنده‌ی خون نیز ثمربخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فواید جسمی اهدای خون می‌توان به تعادل غلظت خون،‌ جلوگیری از سکته‌های مغزی و قلبی و فعال شدن نقاط خون‌ساز بدن اشاره کرد.

وی در خصوص پایگاه اهدای خون سبزوار تصریح کرد: در سبزوار کمبود نیرو داریم و از نظر تجهیزات مشکلی وجود ندارد همچنین در شهرستان‌های سبزوار، قوچان و تربت حیدریه نیز با مشکل کمبود نیرو مواجه‌ایم.

خیامی با اشاره به اینکه از نظر ورود کیسه‌های خون مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: از افراد دعوت می‌کنیم که در این امر انسان دوستانه و خیرخواهانه شرکت کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: خون ، خراسان ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.