طی دو سال اخیر به دلیل افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان میزان آمار ایست قلبی در این قشر افزایش پیدا کرده است.

دکتر عباس علی ناصحی، رئیس اداره اعتیاد و روان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال های گذشته بیشترین مواد مخدری که در کشور اعتیاد ایجاد کرده اند شامل تریاک، شیره تریاک،هروئین و کراک هستند و درسالهای اخیر نیز موادی تحت عنوان مواد محرک صنعتی با پایه وجود ماده ای به نام شیشه در بین افراد جامعه گسترش پیدا کرده است که خطرات دوچندانی را نسبت به مواد مخدر سنتی در افراد ایجاد می کند. 

وی ادامه داد: این مواد محرک صنعتی به جز اعتیاد عوارض قلب و عروقی به دلیل افزایش فشار خون در فرد ایجاد می کند و منجر به سکته قلبی و مغزی می شوند که در حال حاضر در بخش های CCU و ICU با جوانانی برخورد می کنیم که به دلیل سوء مصرف مواد محرک صنعتی دچار عوارض قلبی و عروقی شده و پاگیر تخت های بیمارستانی شده اند. 

ناصحی عنوان کرد: در یکی دو سال اخیر میزان ایست قلبی و مرگ ناگهانی براثر مصرف مواد محرکت صنعتی در بین جوانان جامعه افزایش پیدا کرده است چرا که بیشترین اثر این مواد محرکت روی عضله قلب می باشد و همین امر منجر به افزایش ایست قلبی و مرگ ناگهانی می شوند. 

وی در ادامه به عوارض روانپریشی بر اثر مصرف این مواد اشاره و اظهار داشت: علائم روان پریشی شدیدی در افراد مصرف کننده دیده می شود، در واقع این افراد صداهایی را می شنوند و یا چیزهایی را می بینند که هیچ گونه وجود خارجی ندارند همچنین عقاید هزیانی پیدا می کنند بطوریکه نسبت به اطرافیان خود سوء نظر و سوء ظن پیدا می کنند چرا که تصور می کنند این افراد به آنها خیانت کرده و یا قصد کشتن و آسیب رساندن به آنها را دارند. 
که این افراد مصرف کننده به دلیل این وضعیت و عدم کنترل خود دست به اعمال خطرناکی می زنند که قطعا جبران ناپذیر خواهد بود. 

ناصحی با بیان اینکه این افراد در این حالت ممکن است به دلیل رفتارهای پرخطر در معرض انتقال بیماری های مختلف بخصوص ایدز قرار گیرند افزود: یکی از مواد پرمصرف مخدر صنعتی که در بین جوانان رایج است کراک افغانی است باید توجه داشت کراکی که در کشور ما مصرف می شود با کراک کشورهای غربی متفاوت است چرا که کراک کشورهای غربی دارای کوکائین می باشد و کراک موجود در کشور ما شامل هروئین هست. 

ناصحی خاطرنشان کرد: خوشبختانه میزان مصرف کوکائین در کشور ما به دلیل گران بودن آن بسیار پایین است و تنها افراد ثروتمند به دنبال مصرف آن می روند. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار