به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن صالحی نیا اظهار داشت: قیمت تمام شده یک خودرو به عوامل مختلفی وابسته است و به طور مثال بخشی از هزینه تولید خودرو مربوط به هزینه های داخلی است که حدود 70 تا 80 درصد از هزینه تمام شده خودرو را شامل می شود.
وی ادامه داد: همچنین بخش دیگری از هزینه تمام شده مربوط به خریدهای خارجی می شود که در صنعت خودروی کشور ما این رقم به 20 تا 25 درصد قیمت تمام شده می رسد.
صالحی نیا تصریح کرد: بنابر این شرایط تولید، عرضه و قیمت نهایی خودرو با توجه به شرایط روز و بازار رقابتی و همچنین مصوباتی که شورای رقابت از نظر فرمول تعیین قیمت و نظارت بر آن دارد مشخص می شود و کاهش قیمت بدون در نظر گرفتن این شرایط امکان پذیر نیست.
معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو نه دستوری و نه بر مبنای حدس و گمان است افزود: قیمت نهایی خودرو بر اساس شرایط تولید و برمبنای قائده قیمت تمام شده و بازار رقابتی تعیین می شود.
وی در خصوص تسهیلات حمایتی صنعت خودرو اظهار داشت: اعتباراتی درچهارچوب کارگروه حمایت از تولید برای این صنعت، تصویب و ابلاغ شده و بانک ها موظف هستندکه انجام بدهند و همچنین به منظور تامین ارز برای خرید قطعات و مجموعه های مورد نیاز وارداتی نیز از طریق اتاق مبادلات ارزی و حتی خارج از آن اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
صالحی نیا خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم های جدید بین المللی، خود خودروسازان اقداماتی در راستای مقابله با این محدودیت ها انجام داده اند که سبب می شود در ماه های آتی استمرار تولید داشته باشند.
انتهای پیام/