مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران، با اشاره به اینکه طرح افزايش توليد نفت از ميدان مشترك هنگام كه با هدف تحقق توليد روزانه 30 هزار بشكه به بهره برداری می رسد افزود: با بهره‌برداري از فازهاي بعدي اين پروژه، روزانه 80 ميليون فوت مكعب گاز توليد مي شود.

محمود زيركچيان زاده؛ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،با بیان این مطلب گفت: با افتتاح این طرح، تولید روزانه میدان مشترک هنگام به 30 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداري از فازهاي بعدي اين پروژه، روزانه 80 ميليون فوت مكعب گاز توليد مي شود و امكان افزايش آن تا سقف 160 ميليون فوت مكعب در روز وجود دارد افزود: از جمله امتیازهای این طرح می‌توان به انجام تمام پروژه‌ها و توسعه میدان  توسط پیمانکاران ایرانی، تولید سبک‌ترین و بهترین نفت صادراتی ایران با درجة API=46، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در منطقة قشم جهت توسعه میادین توسن، تفتان و هرمزها و ... اشاره کرد.  
 
زيركچيان زاده با بيان اينكه مطالعات هيدروكربوري ميدان هنگام از پتانسيل بالاي توليد نفت از اين ميدان حكايت دارد، ادامه داد: در حال حاضر، طرح پالايشگاه گاز هنگام نيز در دو بخش مجزا پيگيري مي شود.
 
میدان مشترک هنگام در سال 1975 با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال 2006 میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از 700 میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود 2 تریلیون فوت مکعب است.
 
تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید نفت ایران در میدان هنگام به بیش از 20 هزار بشکه در روز افزایش یافت و مطابق با برنامه زمان‌بندی شرکت نفت فلات قاره قرار بود تولید نفت از این میدان مشترک به 30 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
از سوی دیگر تا پایان سال گذشته تعداد چهار حلقه دریایی در این میدان نفتی حفاری شد که قرار بود امسال پنج حلقه چاه جدید در این میدان دریایی وارد مدار شود تا مجموع تولید نفت به 30 هزار بشکه در روز افزایش یابد از این رو در مجموع با حفاری 8 حلقه چاه ظرفیت تولید نفت از میدان هنگام به 30 هزار بشکه در روز افزایش ‌یابد.
 
در همین حال به منظور پالایش گازهای همراه نفت میدان هنگام ساخت یک پالایشگاه جدید گاز در جزیره قشم با ظرفیت 80 میلیون فوت مکعب در روز هدف گذاری شده بود که تاکنون این طرح پالایشگایه با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت و خاموش کردن مشعل‌های گازی عملیاتی نشده است.
 
هزینه سرمایه‌گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام را 450 میلیون دلار بوده و در مجموع به منظور توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک با عمان بین 800 میلیون تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
 
میدان هنگام در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس واقع شده که حدود 80 درصد آن در آب‌های ایران و باقی‌مانده در ناحیه دریایی عمان قرار گرفته است. این میدان در 40 کیلومتری جنوب جزیره قشم، 30 کیلومتری جزیره هنگام و 70 کیلومتری خط ساحلی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار