"منصور واعظي" با اشاره به افتتاح كتابخانه مركزي سمنان در ماه مبارك رمضان گفت: هر 100 ايراني به 8 مترمكعب فضاي كتابخانه احتياج دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبري دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در خصوص دستاوردهاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در دولت نهم و دهم در محل برگزاري ساختمان شماره يك نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور كه با حضور "منصور واعظي"(دبير كل)، "مجدالدين معلمي"،"اميرحسين خواجوي" و اهالي رسانه تشكيل شد، "منصور واعظي" دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در خصوص دستاوردهاي اين نهاد در دولت نهم و دهم گفت: 29 تير ماه سال گذشته اولين ديدار كتابداران با رهبري بود كه اميدواريم در تقويم ملي ثبت شود.
همچنين جشن دو برابر شدن شاخص هاي كتاب و كتابخواني را در اين سالها داشته ايم.
وي با اشاره به دستاوردهاي ديگر اين سالها افزود: كتابخانه هاي عمومي در سطح كشور 2800 باب است كه ما با تلاش هاي ويژه در اين راستا به اميد خدا به بيش از 3 هزار باب خواهيم رساند.
"واعظي" با اشاره به افتتاح كتابخانه مركزي سمنان خاطر نشان كرد: كتابخانه مركزي سمنان از ديگر دستاوردهاي دولت دهم است كه بزودي آن را در ماه مبارك رمضان افتتاح خواهيم كرد و به دنبال آن 80 باب كتابخانه ديگر نيز در سطح كشور افتتاح مي شود.

دبيركل نهاد كتابخانه عمومي كشور با اشاره به كتابخانه‌هاي عمومي كنوني تصريح كرد: در حال حاضر 2933 كتابخانه عمومي در كشور وجود دارد و با اين آمار در اين سه سال اخير رتبه اول را در كشورهاي منطقه داريم و در تلاش هستيم كه به زودي به تراز كشورهاي پيشرفته در دنيا برسيم.
وي ادامه داد: فضاي كتابخواني در دنيا براي هر 100 نفر هشت متر مكعب است و ما در تلاشيم كه اين فضا را طبق الگوي جهاني در كشورمان ايجاد كنيم.
گفتني است كه تعداد كتاب‌هاي نهاد كتابخانه‌اي عمومي كشور كه 14 ميليون جلد بود هم اكنون به 34 هزار جلد رسيده است و هم چنين تعداد پرسنل كتابدار در كتابخانه‌ها از 4500 نفر به پنج هزار نفر افزايش پيدا كرده است .
وي در خصوص سنجش سرانه مطالعه بيان كرد: ما دو سنجش بزرگ را در كشور يكي در سال 1378 و ديگري مربوط به قبل از انقلاب در سال 1353 داشته‌‌ايم ولي بعد از سال 1378 به طور مداوم و سالانه آمار سنجش و مطالعه در انواع مختلف خواندن كتاب، قرآن و ادعيه، روزنامه، نشريه و خواندن در فضاي را بررسي كرده‌ايم و اعلام نموده‌ايم كه در كل آمار ارائه شده در پنج نوع سنجش 750 دقيقه است و با اميد خدا آمار سنجش و مطالعه در فضاي مجازي را در هفته آينده اعلام خواهيم كرد.
دبير كل نهاد كتابخانه‌ها‌ي عمومي كشور با اشاره به دستاوردهاي ديگر اين چند سال اخير اين نهاد خاطرنشان كرد: يكي از طرح‌هايي كه در اين دوره به انجام رسيد اجراي ايستگاه‌هاي مطالعه بود كه فاز اول آن 140 ايستگاه در سراسر كشور و فاز دوم آن 130 ايستگاه در مشهد صورت گرفت و فاز سوم آن با 120 ايستگاه كه همزمان با افتتاح كتابخانه مركزي سمنان به اجرا درخواهد آمد كه در كل 390 ايستگاه مطالعه را برقرار نموده‌‌ايم و به اميد خدا هدف ما رساندن اين ايستگاه‌ها به 1000 ايستگاه است كه اميدواريم اين طرح را اجرايي نماييم.
وي با اشاره به تغييرات صورت گرفته در فاز سوم عنوان كرد: براساس استقبال خوبي كه از كتاب‌هاي كودك و نوجوان صورت گرفت در سري سوم از اجراي طرح، كتاب‌هاي اين حوزه را به 200 هزار جلد افزايش داده‌ايم.
"واعظي" از رونمايي دو كتاب در ماه مبارك رمضان نيز خبر داد و گفت: تفسير و ترجمه روايي از اولين كتاب روايي تحت عنوان "تفسير‌البرهان" كه حدود 400 سال است منتشر شده است در نه جلد آماده شده و با محوريت "آقاي برازش" در 14 هزار صفحه با نام "تفسير‌الاثر" در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
"واعظي" با اشاره به رونمايي دوم بيان كرد: دومين رونمايي از دانش‌نامه اسارت و آزادگي كه كار برجسته اي در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ آزادي و با محوريت "مسعود ده‌نمكي" با بيش از 1000 جلد و 1000 صفحه بر مباني اسارت و آزادگي و نگاه شريعت و اسلام تاكيد نموده‌اند و در ماه مبارك رمضان رونمايي خواهد شد.
وي با اشاره به كتابخانه "شهيد چمران" خاطرنشان كرد: بخشي از اين كتابخانه را به مركز پخش تلويزيوني اختصاص داديم كه اميدواريم در همين سال رونمايي شود و تا پايان ماه مبارك رمضان شروع فعاليت دائم و مستمر آن را از طريق پخش در شبكه‌هاي ديجيتال داشته باشيم./ي2
برچسب ها: واعظی ، کتابخانه ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.